کد خبر: 71368
A

جیسون رضائیان: هیچ نیشی بر جمهوری اسلامی کارگر نیست

جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار آمریکایی که مدتی در ایران بازداشت بود، در مقاله‌ای که اخیراً در روزنامه واشنگتن پست نگاشته، ضمن بی‌اساس خواندن پیش‌بینی سقوط اقتصاد ایران تأکید کرد: در طول ۴۰ سال گذشته هیچ مقام رسمی در کشور ایران نداشته‌ایم و به همین دلیل درک کاملاً صحیحی از آنچه در این کشور می گذرد، نداریم.

جیسون رضائیان: هیچ نیشی بر جمهوری اسلامی کارگر نیست

به گزارش دیده بان ایران، وی در این مقاله که روز شنبه منتشر شد، نوشت: «فشار حداکثری» انتظارات دولت ترامپ را برآورده نخواهد کرد.

جیسون رضاییان در این یادداشت آورده است:
مقامات دولت ترامپ می‌گویند: «سیاست «فشار حداکثری»‌ علیه جمهوری اسلامی ایران دارد کار می‌کند. اقتصاد ایران رو به سقوط آزاد است. تورم نرخ نجومی دارد و صدور نفت ایران در حال نزدیک شدن به صفر است.»
وی با اشاره به این که هفته گذشته هنگام حضور هیئت ایرانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، آمریکا اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت، ادامه داد:  حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران که او هم در نیویورک حاضر بود، ابداً از این موضوع غافلگیر نشد. مقامات آمریکایی هفته پیش گفتند رئیس‌جمهور «ترامپ» آماده است بدون پیش‌شرط با روحانی دیدار کند و شاید تصور همه این بود که جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی است و روحانی هم از سر استیصال این پیشنهاد را می‌پذیرد، اما روحانی پیشنهاد را رد کرد؛ هم در گفت‌وگوهای خصوصی و هم در ملأعام. انگلیس، فرانسه و سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای ایران از روحانی خواستند پیشنهاد را قبول کند.

رضاییان با اشاره به شکاف عمیق میان جمهوری اسلامی و آمریکا در ۴۰ سال گذشته گفت: تمام هدف سیاست فشار حداکثری این است که رهبران ایران را آن‌قدر در تنگنا قرار بدهد که آنها خودشان بیایند و التماس کنند مذاکرات مجدد انجام بشود، اما گویا هیچ نیشی بر جمهوری اسلامی کارگر نیست.

این روزنامه‌نگار آمریکایی با بیان این که «مشاوران سیاست خارجی ترامپ معتقدند تحریم‌ها اقتصاد ایران را به زانو درآورده و پیش‌بینی‌شان این است که ایران تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹  گرفتار یک بحران بودجه‌ای خواهد شد»، این تصور را رد کرد و افزود: به‌درستی نمی‌توان تشخیص داد در حال حاضر میزان واقعی دارایی جمهوری اسلامی چقدر است.

در بخش دیگری از این مقاله، وی به نقل از «کنت کاتزمن» تحلیلگر مسائل ایران در کمیسیون تحقیقات کنگره آمریکا گفت: کاتزمن تخمین می‌زند که جمهوری اسلامی کماکان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. او می‌گوید که جمهوری اسلامی با این میزان ذخیره ارزی می‌تواند تا دو سال دیگر هم دوام بیاورد. کاتزمن توضیح می‌دهد: «جمهوری اسلامی همین حالا هم دارد اقلام بسیاری به همسایگانش می‌فروشد.» ایران در پروژه‌های ساختمانی در افغانستان فعال است. خودرو تولید می‌کند و صادر می‌کند. به کشورهایی که با آنها مرز مشترک دارد، گاز طبیعی صادر می‌کند؛ همه اینها فعالیت‌هایی است که ما از آن باخبریم.

رضاییانکه اخیرا به خاطر پخش سریال گاندو، براساس پرونده او، در ایران هم تا حدی شناخته شده است، در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: تمام این استدلال‌ها ثابت می‌کند که رهبران جمهوری اسلامی خاطرشان آسوده است و ما نباید چندان به ارزیابی‌های دولت ترامپ در مورد قوت یا ضعف این رژیم اعتماد کنیم. رهبری جمهوری اسلامی می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، مذاکره به‌طور مطلق اتفاق نخواهد افتاد. دولت ترامپ هم هدفش این است که با فشار حداکثری و به درد آوردن اقتصاد ایران، جمهوری اسلامی را به‌پای میز مذاکره بکشاند، اما پاسخ جمهوری اسلامی به فشار حداکثری، " مقاومت حداکثری"‌ است.
وی در پایان مقاله خود نوشت: ما امروز هیچ مقام رسمی در کشور ایران نداریم. در طول ۴۰ سال گذشته هم نداشتیم. به همین دلیل درک کاملاً‌ صحیحی از آنچه در کشور می‌گذرد، نداریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر