کد خبر: 71408
A
سخنگوی دولت:

به دیپلماسی نزدیک بودیم اما آمریکا مانع آن شد/ روحانی حاضر بود بر سر میز ۱+۵ گفت‌وگو کند/ واکنش به لغو مصوبه تعیین امکانی برای تجمعات مردمی

سخنگوی دولت گفت: اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند این طرح را نادیده بگیرد و از امروز آماده مذاکرات جدی‌تر در مورد این طرح هستیم.

به دیپلماسی نزدیک بودیم اما آمریکا مانع آن شد/ روحانی حاضر بود بر سر میز ۱+۵ گفت‌وگو کند/ واکنش به لغو مصوبه تعیین امکانی برای تجمعات مردمی

به گزارش دیده بان ایران؛ به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا ، علی ربیعی در جریان نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به مقر سازمان ملل متحد اظهار کرد: در ابتدا و باتوجه به تاخیر مشکوک در صدور ویزا، به نظر می‌رسید طرف آمریکایی تمایلی به حضور طرف ایرانی در این نشست ندارد که ناشی از سوء استفاده آنان از جایگاه میزبانی است.

هیچ کشوری نمی‌تواند طرح «صلح هرمز» را نادیده بگیرد

وی افزود: حضور ایران در این نشست با صدور بیانیه متهم‌سازی ایران از سوی اروپا به دست داشتن در حملات یمنی‌ها به آرامکو همراه شد که مشخص بود آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را برای انزوای ایران انجام داده بودند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با این حال روحانی برخلاف میل آمریکا محور نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد. روحانی در دیدار با سران سه کشور اروپایی نیز اتهامات وارده به ایران را به صورت جدی پیگری کرد و در نهایت جای متهم و طلبکار عوض شد. روحانی صراحتا از آنان خواست تا مدارک خود مبنی بر دست داشتن ایران در حمله آرامکو است و چناچه این مدرک را در اختیار ندارند، از بیانیه خود عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: اولین دستاورد سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، شکسته شدن فضای روانی و اتهامات علیه ایران بود. دستاورد دوم ارائه طرح صلح و دوستی از سوی رییس‌جمهور بود که این طرح امنیت در خلیج فارس را درون‌زا می‌بییند و هیچ کشوری را برای حضور در این ائتلاف کنار نمی‌گذارد، ضمن اینکه، این طرح علیه هیچ کشوری نیست و به جای رویکرد سلبی رویکرد ایجابی دارد. اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند این طرح را نادیده بگیرد و به طرح معیوب آمریکا بپیوندد. ایران از امروز آماده مذاکرات دقیق‌تر درباره این طرح است تا صلح و ثبات در منطقه را به دست کشورهای منطقه ایجاد کنیم.

خروج آمریکا از بن بست خودساخته به چیزی بیشتر از اشتیاق برای گفت‌وگو با ایران نیاز دارد

سخنگوی دولت با اشاره به بیانیه ضد ایرانی سه کشور اروپایی درباره ادعای نقش ایران در حمله به آرامکو، گفت: صدور غیر مسئولانه بیانیه سه کشور اروپایی با هدف تحت فشار روانی قرار دادن ایران در مذاکرات بود، حال آنکه روحانی به مرکز توجه این جلسه تبدیل شد. با اصرار و پیگیری رییس‌جمهور روشن شد که هیچ مدرکی در خصوص ارتباط ایران با حملات به آرامکو وجود ندارد و سه کشور اروپایی هم حاضر نبوند مسئولیت بیانیه را بر عهده بگیرند.

ربیعی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در این دیدارها رییس‌جمهوری به طرف اروپایی گوشزد کرد خروج آمریکا از برجام نمی‌تواند توجیه‌گر ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به تعهداتشان باشد، گفت: تحریم‌ها علیه ایران شکلی از تروریسم است و هیچ کشوری حاضر نخواهد بود با تروریست‌هایی که در حال برنامه‌ریزی برای ترور هستند مذاکره کند.

وی ادامه داد: روحانی صراحتا به طرف‌های اروپایی پیام داد که ایران همین حالا برای مذاکره در قالب ۱+۵ آمادگی دارد مشروط بر آنکه آمریکا پیش شرط‌های خود یعنی تحریم‌ها را لغو کند، کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند. آمریکا اشتیاق زیادی برای گفت‌وگو نشان داد ولی خروج آنان از بن بست خودساخته به چیزی بیشتر از اشتیاق نیاز دارد.

رئیس‌جمهوری ایران حاضر بود بر سر میز ۱+۵ گفت‌وگو کند

 سخنگوی دولت تاکید کرد: بارها گفته‌ایم که تحریم‌ها علیه ملت ایران مصداق تروریسم است و هیچ دولتی حاضر نیست با کسانی که آماده اقدام تروریستی دیگری هستند گفت‌وگو کند. رئیس‌جمهوری ایران حاضر بود بر سر میز ۱+۵ گفت‌وگو کند ولی دونالد ترامپ حاضر نبود تحریم‌ها را لغو کند. او قصد داشت از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

مسئولیت عدم شکل‌گیری گفت‌وگو در نیویورک بر عهده آمریکاست

وی افزود: ما به گفت‌وگو و راه حل نهایی نزدیک بودیم ولی دولت آمریکا آمادگی پذیرش آن را نداشت بنابراین مسئولیت عدم شکل‌گیری گفت‌وگو در نیویورک نیز برعهده او است. هر چند ترامپ جرأت انجام کار درست را ندارد و اما ظاهرا به پذیریش واقعیت‌های ایران نزدیک شده است. تغییر رفتار آمریکا در نتیجه مقاومت فعالانه ملت ایران بود.

ربیعی اظهار داشت: ایران از تلاش کشورهای دارای حسن نیت برای هدایت آمریکا به مسیر درست تشکر می‌کند و مطمئن هستیم ترامپ در آینده با تماشای مقاومت و ایستادگی مردم ایران و دیدن توانایی‌های اقتصادی ایران شهامت اقدامی که در نیویورک را نداشت، به دست خواهد آورد.

امیدواریم آمریکا به تعقل برسد

 سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی وضعیت اروپا در تامین منافع ایران در برجام اظهار کرد: تامین یا عدم تامین منافع ایران مربوط به اروپایی‌هاست. رئیس جمهوری ایران نیز از مقامات آنها سوال کرد که روی که آن ۱۱ شرط را بیان می‌کردید، می‌دانستید وابسته به اجازه آمریکا است یا خیر. ما مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم و امیدواریم آمریکا هم به تعقل برسد.

تعیین نرخ خرید گندم

وی در پاسخ سوال دیگری درباره آخرین وضعیت نرخ خرید گندم گفت: نرخ خرید گندم برای سال آینده ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است که امیدواریم کشاورزان از این مبلغ منتفع شوند چراکه خودکفایی کشور را فراهم آورده‌اند.

پیغام سعودی‌ها به روحانی

وی درباره پیام‌های عربستان به ایران گفت: خبر، خبر درستی است. پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.

ربیعی بیان کرد:  پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.

وی تاکید کرد: از ابتدا خواهان پایان تجاوز به یمن از سوی عربستان بوده‌ایم و راه حل را آتش‌بس می‌دانیم و آمادگی داریم همه تلاش معنوی خودمان را برای این کار کنیم.

طرح بیشتر در برابر بیشتر هیچ موضوع فرابرجامی نظیر موشک را شامل نمی‌شود

سخنگوی دولت درباره جزئیات طرح بیشتر در برابر بیشتر ارائه شده از سوی روحانی بیان کرد: این طرح شامل موضوعات برجامی است و هیچ موضوع فرابرجامی نظیر موشک را شامل نمی‌شود.

وی افزود: مجلس ایران و کنگره آمریکا می‌توانست تضمین‌های لازم را درباره برجام ارائه کنند. ایران برای پروتکل الحاقی و کنگره برای عدم بازگشت تحریم‌ها.

واکنش به لغو مصوبه تعیین امکانی برای تجمعات مردمی

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر لغو مصوبه دولت برای تعیین مکان برای تجمعات مردمی اظهار کرد: من هم این موضوع را شنیده‌ام ولی هنوز فرصت نکرده‌ام ببینم طرف شاکی نهاد بوده یا فرد خاصی.

ربیعی عنوان کرد: دولت مطلوب خود را از سوی معاونت حقوقی پیگیری خواهد کرد ولی ما باید تجمعات را به رسمیت بشناسیم. باید کارگران یا سایر اقشار بتوانند اعتراضات خود را نشان دهند.

سخنگوی دولت گفت: اگر می‌خواهیم جامعه ایرانی جامعه متعادلی باشد، باید فرصت اعتراضات مردمی را به رسمیت بشناسیم ولی در حال حاضر از جزئیات موضوع اطلاع چندانی ندارم.

روحانی اخم هم بکند منتقدان مطالبی مطرح می‌کنند

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خنده‌های روحانی در دیدار با جانسون و ماکرون گفت: واشنگتن پست که از رسانه‌های حامی تندروهای آمریکا محسوب می‌شود در همین زمینه در مقاله‌ای نوشت که این خنده‌های روحانی حمل بر این است که فشارها هیچ تاثیری بر روحیه ایران نداشته است، آقای روحانی هر کاری کند منتقدان ایشان مطالبی مطرح می‌کنند بنابراین بهتر است خیلی به آن نپردازیم. روحانی اخم کند یک چیز می‌گویند، بخندد هم چیزی می‌گویند.

احتمال دوساله شدن بودجه

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اهتمام بر این است که از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا شود، گفت: اصلاح بودجه و اصلاح ساختار اقتصادی در حال پیگیری است. یکی از تصمیمات دیگر دو ساله شدن بودجه خواهد بود.

دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا برای ما فرقی نمی‌کند

ربیعی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که تحلیل دولت از وضعیت نامزدهای انتخابات آمریکا چیست و چقدر احتمال می‌دهید ترامپ انتخاب شود، گفت: یک بار هم گفتیم ساکن خانه پوشالی برای ما فرقی نمی‌کند چه کسانی باشند. همانطور که ما تحلیلی درباره آنان نداریم آن‌ها نباید داشته باشند.

وی ادامه داد: دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا برای ما فرقی نمی‌کند و در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم. امیدواریم دیگران هم یاد بگیرند در امور داخلی کشورها دخالت نکنند.

ربیعی تاکید کرد:  ما برای هر شرایط آمادگی داریم و آقای ترامپ اگر توانایی جنگ داشت همین الان انجام می‌داد و ما بر توانمندی خودمان متکی هستیم و قطعا دیپلماسی فعال خود ادامه خواهیم داد.

ربیعی در خصوص سامانه ثبت اموال مسئولان گفت: قبلا که سامانه نبود کتبی خواستند، من هم وزیر بودم تحویل دادم. وزرا حتی تغییرات جزئی را هم اعلام می‌کنند و باید بگوییم کار بسیار خوبی است و دفتر دادستان هم پیگیر این موضوع است.

به نهادهای دیگر توصیه کنید تا بگذارند انتخابات پرشور برگزار شود

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارائه آمار تورم به سازمان‌های بین‌المللی بیان کرد: بنابر مصوبه دولت و قانون، مرکز آمار ایران مسئول رسمی ارائه آمار است. این آمار باید مورد قضاوت و تحلیل قرار بگیرد. این سازمان وظیفه دارد آمارها را به سازمان‌های بین المللی ارائه کند که این کار را نیز انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال حمایت دولت از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نیز بیان کرد: قطعا دولت انتخاباتی پرشور را مدنظر دارد. برای دیپلماسی فعال به انتخاباتی پرشور نیاز داریم و این نیاز امروز بیش از هر زمان دیگری است. انتخابات یکی از محل‌هایی است که باعث ایجاد انسجام داخلی می‌شود. انتخابات یکی از محل‌هایی است که می‌توانیم با آن انسجام داخلی خودمان را  به رخ کسانی بکشیم که می‌گویند اینها دولت ایرانی‌ها نیستند.

وی افزود: توصیه دولت این است که بگذاریم زمینه حضور همه افراد و گروه‌هایی که می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند، فراهم شود. بگذاریم صدای مردم شنیده شود.

ربیعی خاطرنشان کرد: رهبری هر رای را حق‌الناس دانستند و نظر دولت نیز همین است و از آرا مواظبت خواهد کرد بنابراین این قبیل توصیه‌ها را بهتر است به نهادهای دیگر انجام دهید تا بگذارند انتخابات پرشور برگزار شود./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر