کد خبر: 71473
A
طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس:

اجرای شفافیت آرای نظام تقنینی به مجلس دهم نمی‌رسد

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس، گفت: با توجه به مطالباتی که مردم داشتند و فشارهای دستگاه‌های مختلف برای شفافیت، مجلس به طرح شفافیت آرای نظام تقنینی رأی داد. در حال حاضر این طرح در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و شورای نگهبان هم باید نظر کارشناسی و تخصصی خود را بدهد. بنابراین این طرح برای اجرا باید مراحل طولانی‌ای طی کند.

اجرای شفافیت آرای نظام تقنینی به مجلس دهم نمی‌رسد

به گزارش دیده بان ایران؛ طیبه سیاوشی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، گفت: یکی از مطالبات مردم این بود که آرای تمامی دستگاه‌های قانون‌گذاری، از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته تا مجلس شورای اسلامی، شفاف شود. البته نمایندگان نگران هستند که در صورت شفافیت آرا برای رأی دادن به بعضی از طرح‌ها در برخی از شهرهای کوچک تحت فشار قرار بگیرند.

 

او ادامه داد: شفافیت آرای نظام تقنینی، وسیع است و بسیاری از نهادها را در بر می‌گیرد. سامانه‌های الکترونیکی برای درج آرا وجود دارد، اما راه‌اندازی و نظارت بر آن مهم است. روند اجرای این طرح نسبتاً طولانی است و اگر از حالا شفافیت آرای نظام‌های تقنینی را آغاز کنیم، نمی‌دانم چه زمانی تحقق پیدا می‌کند. البته بعید می‌دانم این طرح به مجلس دهم برسد چون زیرساخت‌ها باید آماده شود، اما تنها چند ماه تا پایان عمر مجلس دهم باقی است.

 

این نماینده مجلس توضیح داد: با توجه به مطالباتی که مردم داشتند و فشارهای دستگاه‌های مختلف برای شفافیت، مجلس به طرح شفافیت آرای نظام تقنینی رأی داد. در حال حاضر این طرح در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود و شورای نگهبان هم باید نظر کارشناسی و تخصصی خود را بدهد. بنابراین این طرح برای اجرا باید مراحل طولانی‌ای طی کند.

 

سیاوشی اضافه کرد: در مجالس قبل مطالبه شفافیت آرا از سوی مردم وجود نداشت و آغاز شفافیت در مجلس دهم اقدام خوبی است.

 

او در پایان در مورد نظر شورای نگهبان درباره طرح شفافیت آرای نظام تقنینی گفت: پس از تصویب کلیت، این طرح به شورای نگهبان می‌رود و شورای نگهبان باید نظر دهد که ما می‌توانستیم در مورد این نهادها نظر بدهیم یا خیر. بنابراین باید منتظر نظر شورای نگهبان ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر