کد خبر: 7165
A

سفر هیاتی از ایران برای شرکت در مراسم گرامیداشت فیدل کاسترو

هیاتی از طرف جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت رهبر انقلاب کوبا شرکت خواهد کرد.

سفر هیاتی از ایران برای شرکت در مراسم گرامیداشت فیدل کاسترو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیاتی از طرف جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت فیدل کاسترو شرکت خواهد کرد .

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: هنوز مشخص نیست که این هیات در چه سطحی خواهد بود .

 بر اساس این گزارش، فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا در سن 90 سالگی و به علت نارسایی‌های مربوط به کهولت سن درگذشت.

تلویزیون دولتی کوبا تنها به اعلام این خبر بسنده کرده و جزئیات بیشتری درباره مرگ این رهبر انقلابی منتشر نکرده است. خانواده فیدل کاسترو به رسانه‌ها گفته‌اند که جنازه وی صبح امروز (شنبه) به وقت محلی بنا بر آیین‌های رایج کوبا سوزانده خواهد شد. این رئیس‌جمهوری سابق کوبا سال‌ها مشکلات جسمانی داشت و ظاهرا از بیماری‌های روده‌ای رنج می‌برد، اما با این حال علت مرگ او هنوز اعلام نشده است.

فیدل کاسترو متولد ۱۳ اوت ۱۹۲۶ میلادی، سیاستمدار و رهبر انقلاب کوبا بود که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ علاوه بر رهبری انقلاب کوبا به عنوان نخست‌وزیر کوبا و سپس به عنوان رئیس‌جمهوری کوبا از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود.

حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک‌حزبی کوباست، از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری او اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست می‌گیرد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در دوران زمامداری او در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو هم‌چنین دو دوره دبیر کل جنبش عدم تعهد بود.

کاسترو یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار جهان معاصر بوده است. او جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند.

فیدل کاسترو در کوبای تک‌حزبی برای تقریبا نیم قرن حکومت کرد و نهایتا سال 2008 قدرت را به برادرش رائول کاسترو منتقل کرد. حامیان او، کاسترو را مردی می‌دانند که کوبا را به مردمش بازگرداند.

فیدل کاسترو ماه آوریل در اقدامی نادر در آخرین روز کنگره حزب کمونیست کوبا حاضر شد و سخنرانی کرد. او در آن سخنرانی به کهولت سن خود اشاره کرد اما گفت که مفهوم کمونیست کوبا همچنان "معتبر" است و مردم کوبا "پیروز خواهند شد."

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر