کد خبر: 71686
A

شهیندخت مولاوردی: هیلاری کلینتون کاندیدا شود، شانس برنده شدن دارد

شهیندخت مولاوردی گفت‌: شکست هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 و راه نیافتن او به کاخ سفید دلیل خوبی برای کم‌شانسی‌اش در انتخابات 2020 نیست.

شهیندخت مولاوردی: هیلاری کلینتون کاندیدا شود، شانس برنده شدن دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه سابق رئیس‌جمهور، گفت: این روزها احتمال استیضاح دونالد ترامپ به هر حال در فضای سیاسی ایالات‌ متحده آمریکا مطرح است، به همین دلیل طبیعی است چهره‌هایی از سوی 2 طیف سیاسی مطرح شوند؛ یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به تکاپو بیفتند و نام‌شان هم در رسانه‌ها و هم در افکار عمومی به میان آید. گمانه‌زنی برای کاندیداتوری هیلاری‌ کلینتون به عنوان رقیب اصلی رئیس‌جمهوری فعلی در سال 2016 خیلی دور از انتظار نیست. حال این شایعه یا بعداً به واقعیت می‌پیوندد یا خیر و باید منتظر ماند و روند فضای انتخاباتی آن کشور را تعقیب و رصد کرد.

 

این فعال سیاسی اضافه کرد: شکست هیلاری کلینتون در انتخابات 2016 و راه نیافتن او به کاخ سفید دلیل خوبی برای کم‌شانسی‌اش در انتخابات 2020 نیست. اساساً کنش سیاسی مختصات خاص خود را دارد و نتایج را شرایط روز تعیین می‌کنند. هر زمانی سیاست‌ورزی متناسبی را می‌طلبد و لزوماً یک یا چند بار شکست به معنای بسته شدن پرونده سیاسی فرد برای همیشه نیست.

 

معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در پاسخ به این دیدگاه که افکار عمومی آمریکا هنوز با ریاست‌جمهوری زنان کنار نمی‌آید، گفت: در 2016 هم این ذهنیت حاکم بود که مردم آمریکا خیلی نمی‌پسندند یک زن رئیس‌جمهورشان شود که در نتیجه زمانی که ترامپ به طور غیرمنتظره‌ای در رقابت با خانم کلینتون توانست به کاخ سفید راه پیدا کند، برخی آن را به نشانه تایید این دیدگاه مطرح کردند؛ اما سوال این است که آیا واقعاً و در عمل هیلاری صرفاً به دلیل زن بودن و جنسیت بازنده آن انتخابات شد یا باید علت این وضعیت را در عوامل دیگری جست‌وجو کرد؟

 

وی درباره وضعیت فعالیت زنان در زمان انتخابات در ایران گفت:‌ در ایران هم با مجموعه تحولات چشمگیر جامعه ایرانی و همچنین کارنامه فعالیت زنان در رده‌های بالای مدیریتی و تجارب گسترده علمی و اجرایی آنها و نیز آزمون و خطاهایی که مدیریت مردانه در این چهار دهه به ارمغان آورده است، بعید می‌دانم افکار عمومی نظر مثبتی درباره ریاست‌جمهوری زنان نداشته باشند.

 

مولاوردی توضیح داد: البته شاید عده‌ای بگویند با این اوصاف چرا زنان در مجلس حضوری پررنگ ندارند که در پاسخ باید گفت در ایران انتخابات مجلس ماهیتاً با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است. در واقع در انتخابات مجلس خیلی از حوزه‌ها فقط یک نماینده دارند و حال و هوای کلانشهرها هم متفاوت با حوزه‌های انتخابیه خرد است، از طرفی مثل خیلی از کشورها سهمیه‌بندی جنسیتی یا تبعیض مثبت هم که برای زنان و به نفع زنان نداریم و در کل باید گفت در فضای انتخاباتی زنان رقابتی واقعاً نابرابر دارند و دقیقاً به همین دلیل برنده شدن آنها در این‌ مسابقه کار چندان آسانی نیست.

 

شهیندخت مولاوردی در پایان گفت: روزی که دسترسی عادلانه به منابع، فرصت‌ها، موقعیت‌ها و امکانات برای زنان و مردان فراهم باشد و در آن شرایط زنان برنامه‌های خود را در معرض انتخاب و قضاوت افکار عمومی قرار دهند، می‌توان از رقابت واقعی سخن به میان آورد./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر