کد خبر: 71687
A

مردم دربرخی مطب‌ها تحقیر می شوند/ حامی‌ طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستم

حیدر علی عابدی درباره طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی گفت: با توجه به مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است؛ من حامی این طرح هستم.

مردم دربرخی مطب‌ها تحقیر می شوند/ حامی‌ طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستم

به گزارش  دیده بان ایران؛ طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در حالی در مجلس مسکوت مانده است که مشکلات بسیار ناشی از کمبود پزشک در کشور، همچون صف‌های طولانی مراکز درمانی، بالا رفتن هزینه‌های درمان و کاهش دسترسی مردم به خدمات درمانی به خصوص در مناطق محروم، لزوم توجه و پیگیری نمایندگان را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

موافقان افزایش ظرفیت‌ها معتقدند واگذاری اختیار تعیین ظرفیت های رشته پزشکی به وزارت بهداشت، باعث ایجاد نوعی تعارض منافع شده است به این معنی که پزشکان با کنترل ورودی های این رشته و عدم افزایش مناسب پزشکان، متناسب با نیازهای درمانی جامعه باعث بوجود آمدن انحصار در نظام سلامت شده‌اند.

 

حامی طرح افزایش ظرفیت رشته های پزشکی هستم

حیدر علی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد موضع خود در قبال طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی به خبرنگار ما گفت:  من حامی این طرح هستم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به برخی آمارسازی‌ها برای زیر سوال بردن این طرح گفت: نباید به ما آمار بدهند و بگویند این تعداد پزشک بیکار داریم یا اینقدر پزشک به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. این آمارها به درد ما نمی‌خورد. لیاقت مردم ما بیش از این‌ها است و باید به آنها خدمت رسانی بهتری شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر نگاهی به کشورهای دیگر داشته باشید؛ پزشک در مطب خودش می‌نشیند و در زمینه پزشکی مطالعه می‌کند. بعد همینطور که دارد مطالعه می‌کند اگر مریضی مراجعه کند مطالعه را رها کرده و مریضش را معاینه می کند. بعد که ویزیت مریضش تمام شد دوباره به مطالعه می پردازد تا مریض بعدی بیاید. به عبارت دیگر پزشک منتظر بیمار می نشیند. درحالی که در ایران بیماران باید ساعت ها در صف بنشینند و منتظر بمانند تا پزشک آنها را ویزیت کند.

کرامت مردم در مطب های پزشکان حفظ نمی‌شود

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه کرامت مردم در برخی مطب ها حفظ نمی شود ادامه داد: بعضا مشاهده می شود تعداد زیادی کودک و بزرگسال را کنار هم نشانده اند بدون اینکه فضای مناسبی برای آنان پیش بینی کنند یا یک محل مناسبی برای کودکان در نظر بگیرند. گاهی بیماران  4 ساعت یا بیشتر می نشینند تا نوبتشان بشود. چرا باید مردم اینقدر تحقیر شوند؟ در بسیاری از مطبهای تخصصی  اوضاع همینطور است. چرا باید این صف های طولانی وجود داشته باشد؟ شاید هزار جواب به ما بدهند اما اینها هیچ کدام قابل قبول نیست.

عبادی افزود: می توانند بگویند سطح بندی خدمات وجود ندارد، پزشک خانواده اجرا نشده است ولی اینها به مردم ارتباطی ندارد. ما محصول کار را می بینیم. همه اختیارات هم دست پزشکان بوده است. چرا تا به حال کاری نکرده‌اند؟

پزشکی یک شغل خدماتی است و نه کارخانه اسکناس چاپ کنی

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود پزشک در کشور گفت: بعضی از این مشکلات، واقعا عجیب است. در شهرستان اصفهان 200 روستا وجود دارد. در این 200 روستا یک متخصص اطفال نمی بینید. یک متخصص زنان وجود ندارد. اگر در ورزنه، هرند یا حسن آباد جرقویه یک زنی بیمار شود و متخصص زنان لازم داشته باشد؛ 120 کیلومتر باید تا اصفهان بیاید تا یک متخصص زنان او را ویزیت کند. این چه رفتاری است که با مردم انجام می دهیم؟ خب معلوم است ما پزشک کم داریم، متخصص کم داریم.

نماینده مردم اصفهان با انتقاد از دید کاسبکارانه برخی پزشکان گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داده شود که پزشکی یک شغل خدماتی است یا یک شغل تجاری؟ تا ما دید خود را اصلاح نکنیم و فکر کنیم که پزشکی، یک حرفه تجاری است چیزی درست نمی شود. کسانی که اینطور فکر می کنند اصلا نباید وارد آن شوند.

وی در پایان تاکید کرد: معیار تحصیل در پزشکی نباید صرفا ضریب هوشی بالا باشد؛ بلکه کسی باید پزشکی بخواند که حس خدمت به همنوع خودش را دارد. ما باید پزشکی را مثل پرستاری تبدیل به یک شغل خدماتی کنیم. پزشکی نباید چاپخانه اسکناس چاپ کنی باشد./ الف

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر