کد خبر: 7183
A

تفسیری زنانه از واژه رجل سیاسی

معنی عام واژه رجل سیاسی یعنی اینکه باید زنان نیز جز رجل سیاسی محسوب شوند. به عبارت دیگر همه افراد و کسانی که فعالیت سیاسی دارند و شناخته شده هستند

تفسیری زنانه از واژه رجل سیاسی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در خبرآنلاین نوشت: در زبان فارسی گفته می شود فلانی مثل مرد می ماند، متاسفانه این عبارت کلیشه جنسیتی است و به کار بردن آن صحیح نیست. رجل سیاسی حوزه ای تنها متعلق به مردان نیست و زنان نیز می توانند ورود کرده و توانمندی هایشان را نشان دهند؛ اما مثل هر اتفاق اجتماعی دیگر نیاز به گذر زمان دارد. باید از نظر قانونی این فرصت به زنان داده شده و انتخاب را به مردم واگذار کرد .

در آمریکا بعد از ٢٥٠سال هنوز زنان نتوانسته اند در عرصه رقابت کرسی ریاست جمهوری را بگیرند و در اخرین رقابت نیز همین زن بودن عاملی بود که خانم کلینتون رای کمتری آورد. در کشور ما باید عرصه را باز بگذاریم، از نظر قانونی منع به وجود نیاوریم و انتخاب را به مردم بسپاریم.

در مورد تفسیر واژه رجل سیاسی مجلس نیز می تواند تفسیر داشته باشد ولی این مسئولیت بیشتر بر عهده شورای نگهبان است. حالا که این نهاد به تفسیر دوباره از این بند قانون أساسی ورود کرده است، امیدواریم تفاسیر متفاوتی را شاهد باشیم.اینکه طَی این همه سال تفسیری از این بند قانون أساسی صورت نگرفته است از آن جهت بوده که در همه ابعاد تفسیر مردانه وجود داشته و قطعا وقتی تفسیر دست مردان باشد مردانه نیز تفسیر می کنند.

زنان با اینکه همواره در دستگاههای اجرایی و مجلس شورای اسلامی حضور داشته اند ولی هیچگاه خود آنها خواستار تفسیر واژه رجل سیاسی نشدند، شاید علت آن، عدم نیاز بوده است چون توانمندی در این حوزه احساس نمی کردند و طبیعتا نیازی هم در زمینه نداشتند. 
مقام معظم رهبری چون به مسائل جامعه به شکل جامع می نگرند این موضوع را در قالب سیاست های کلی انتخابات مطرح کرده اند. البته این موضوع نه تنها مطالبه جامعه زنان بلکه در سطح کلان مطالبه همه افراد جامعه است و ما برای اینکه از تفاسیر ناهمگون جلوگیری کنیم باید بر طبق پیشنهاد رهبری این واژه را تفسیر کنیم.

هر چند که تفسیر این واژه به انتخابات ریاست جمهوری ٩٦نمی رسد، اما برای انتخابات سالهای بعد قابلیت اجرائی شدن دارد که البته این موضوع نیز تلاش مضاعفی را می طلبد و بدون تلاش میسر نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر