کد خبر: 71903
A
یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

نمایندگان وابسته به سه فراکسیون طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها را امضا کردند/ شرایط مناسبی در زندان‌ها برای نگهداری زندانیان نداریم

یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: اتفاقاتی که اخیراً در زندان‌ها رخ داد نشان‌دهنده این است که کنترل و نظارت صحیحی بر زندان‌ها وجود ندارد که به راحتی یک زندانی، زندانی دیگر را به قتل می‌رساند.

نمایندگان وابسته به سه فراکسیون طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها را امضا کردند/ شرایط مناسبی در زندان‌ها برای نگهداری زندانیان نداریم

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح نمایندگان به منظور تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها، گفت: اطلاعات و اخباری که از زندان‌ها می‌آید و مسائلی که مسئولان سازمان زندان‌ها مطرح می‌کنند حکایت از این دارد که ما بعضاً شرایط مناسب و استانداردی در حوزه نگهداری زندانیان نداریم.

 

او ادامه داد: از سویی دستگاه قضایی برای هر زندان یک قاضی ناظر بر زندان انتخاب می‌کند که آن قاضی گرفتاری‌ها و مشکلات زیادی دارد و کمتر می‌توانند به مشکلات زندانیان رسیدگی کنند.

 

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس توضیح داد: اتفاقاتی که اخیراً در زندان‌ها رخ داد نشان‌دهنده این است که کنترل و نظارت صحیحی بر زندان‌ها وجود ندارد که به راحتی یک زندانی، زندانی دیگر را به قتل می‌رساند. همچنین وجود برخی مسائل ناامن‌کننده و توجه به وضعیت فرهنگی و وضعیت اجتماعی زندانیان، مراقبت‌های بعد از خروج و... سبب شکل‌گیری این نگاه شده که در کنار نظارت دستگاه قضایی، مجلس هم از بعد نظارتی‌اش استفاده کند.

 

او ادامه داد: البته نه تنها مجلس بلکه سه قوه باید امکان داشته باشند که فضایی را که زندانیان در آن زندگی می‌کنند مدیریت کنند و جامعه نسبت به سرنوشت آنها بی‌تفاوت نباشد.

 

کمالی‌پور در پاسخ اینکه آیا قوه قضاییه موافق این طرح است گفت: نظر قوه قضاییه درباره این طرح هنوز مشخص نیست. طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها طرح خامی است که توسط نمایندگان امضا شده و باید به کمیسیون تخصصی برود و در کمیسیون تخصصی قطعاً نظر قوه قضاییه پرسیده و لحاظ می‌شود.

 

او در مورد امضاکنندگان طرح تشکیل هیات هماهنگی و نظارت بر زندان‌ها گفت: افرادی از سه فراکسیون سیاسی این طرح را امضا کرده‌اند و این طرح مربوط به یک فراکسیون نیست.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر