کد خبر: 71954
A

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه : بعید می‌دانم عربستان بخواهد پاکستان را واسطه قرار دهد

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه گفت: اسلام آباد می‌داند اگر بتواند در تلاشی برای بهبود روابط ایران و عربستان نقش آفرین باشد می‌تواند با پشتوانه اسلامی در مقابل هند در قضیه کشمیر و فشاری که به وجود آمده از وضعیت استفاده کند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه : بعید می‌دانم عربستان بخواهد پاکستان را واسطه قرار دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ قاسم محبعلی در ارزیابی خبر منتشر شده مبنی بر درخواست عربستان سعودی از نخست‌وزیر پاکستان برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض گفت: پاکستانی‌ها قطعا علاقمند هستند که در این مسیر نقش‌آفرین باشند اما اینکه واقعا ماموریتی یا درخواستی از عربستان سعودی گرفته باشند بحث دیگری است؛ پاکستان دوست دارد در زمانی که اختلاف یا شکافی در منطقه رخ می‌دهد فعال باشد و بتواند بهره‌برداری خاص خود را انجام دهد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر پاکستان درگیر بحران کشمیر بوده و تحت فشار هند قرار گرفته است این تلاش می‌تواند موقعیت این کشور را بهبود ببخشد و عربستان را تشویق کند که در یک ائتلاف اسلامی به کمک این کشور بشتابد.

وی افزود: اسلام آباد می‌داند اگر بتواند در تلاشی برای بهبود روابط ایران و عربستان نقش آفرین باشد، می‌تواند با پشتوانه اسلامی در مقابل هند در قضیه کشمیر و فشاری که به وجود آمده از وضعیت استفاده کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: عمران خان همچنین با این اقدام می‌تواند در داخل کشور نیز اعتبار خود را افزایش دهد چرا که مردم این کشور بخشی به ایران و بخشی به عربستان علاقمند هستند.  

وی افزود: با این وجود اما اینکه واقعا عربستان چنین ماموریتی را به نخست‌وزیر پاکستان داده یا این ماموریت خودخوانده است، بنده این احتمال دوم را بیشتر محتمل می‌دانم و این موضوع می‌تواند ابتکار شخصی خود عمران خان باشد.

محبعلی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش این میانجی‌گری و ابتکار احتمالی پاکستان وجود دارد یا خیر، گفت: بعید می‌دانم عربستان بخواهد پاکستان را واسطه قرار دهد یا بصورت کلی شاید نخواهد هیچ کشوری به عنوان میانجی روابطشان با ایران قرار بگیرد و در مورد پاکستان هم می‌خواهد این کشور را تماما نزدیک به خود نگه دارد.

وی ادامه داد: البته اینکه عربستان موضعش در قبال اینکه با ایران مشکلاتش را کاهش دهد بحث دیگری است که احتمال پایینی دارد و نشانه‌های روشنی در این زمینه وجود ندارد که تصمیم ریاض برای کاهش تنش باشد و شرایط ایران را در مسائل منطقه‌ای بپذیرد. 

وی افزود: با این حال احتمال می‌رود آنها حاضر باشند در خصوص مسائل دوجانبه وارد گفت‌وگو شوند و صحبت کنند اما راجع به مسائل عربی شامل سوریه، یمن و عراق سخت است که فکر کنیم آنها حاضر هستند با ایران تبادل نظر کنند.

این دیپلمات پیشین تاکید کرد: اگر ریاض حتی در خصوص مسائل دوجانبه حاضر به مذاکره باشد باید از سوی کشورمان پذیرفته شود چرا که به نفع دو کشور خواهد بود. / ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر