کد خبر: 72061
A

پیشنهاد تشکیل "هئیت نظارت بر زندان‌ها" با حضور نمایندگان سه قوه

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: برای هئیت نظارت بر زندان‌ها پیشنهاد کردیم که هیئتی مرکب از افراد درون سه قوه تشکیل شود؛ یعنی سه نفر به انتخاب رئیس قوه قضائیه، سه نفر به انتخاب نمایندگان مجلس و سه نفر هم به انتخاب رئیس جمهور.

پیشنهاد تشکیل "هئیت نظارت بر زندان‌ها" با حضور نمایندگان سه قوه

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود صادقی  به طرح پیشنهادی نظارت بر سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد کردیم که هیئتی مرکب از نمایندگان سه قوه تشکیل شود؛ یعنی سه نفر به انتخاب رئیس قوه قضائیه، سه نفر به انتخاب نمایندگان مجلس و همچنین سه نفر هم به انتخاب رئیس جمهور در این هیئت حضور داشته باشند که در مجموع به نام "هئیت هماهنگی و نظارت بر اداره زندان‌ها" فعالیت کند و در ضمن از هر سه نفر انتخاب شده، لزوما یکی از آنها باید زن باشد که باید برای بازدید از زندان زنان به کار گرفته شوند.

نمی دانیم زندان‌ها و زندانیان چه مشکلاتی دارند

 وی در ادامه افزود: تشکیل این هئیت دو کارکرد دارد، یکی هماهنگی در پشتیبانی مدیریت زندان‌ها؛ زندان‌ها خیلی از مشکلات از قبیل مباحث مالی را دارند که ما در جریان آنها نیستیم و در زمان تعیین و تکلیف بودجه در مجلس حاضر و در این رابطه چانی زنی می‌کنند، ولی چون که ما از نزدیک مشکلات را مشاهده نکردیم و در این رابطه اطلاع نداریم؛ بالاخره از این جهت است.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات ادامه داد: یک مساله دیگر، بحث نحوه رفتار با زندانیان و رعایت حقوق آنها است که در رابطه با این مسائل هیئت تشکیل بشود و این هئیت هم باید ثابت باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم به پیش بینی بازدید اعضای هیئت نظارت بر زندانها در طول سال از زندان ها اشاره و اظهار کرد: البته پیش‌بینی کردیم که در طول سال و حداقل سالی یک‌بار از زندانها، ندامت‌گاه‌ها و بازداشتگاهای کل کشور بازدید کنند و پس از آن هم گزارش را به سران سه قوه بدهند که اگر به تخلفی برخورد کردند، متخلف را به مراجع قضایی برای محاکمه و مجازات قانونی معرفی کنند.

انفصال از خدمت، در انتظار مسئولی که مانع کار هیئت نظارت شود

صادقی در ادامه افزود: در این طرح آمده است که اگر هر مسئول ذیربطی مانع کار هیئت شود و محدودیتی را برای آنها ایجاد کند، در واقع مجازات انفصال از خدمت برای آن مسئول پیش بینی شده است. از طرفی هم گفتیم که این هیئت می‌تواند برای اجرای وظایف خود از متخصصان و کارشناسان بیرونی در اجرای وظایف خود استفاده کند.

وی در پایان گفت: این طرح امضا و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و باید اعلام وصول شود و البته مراحل بعدی آن هم است که دیگر باید ببینیم چه می‌شود، اما انشالله که به تصویب برسد./ خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر