کد خبر: 72666
A

تفاوت های شورای نگهبان شهید بهشتی با شورای نگهبان آیت الله جنتی

امروز دوم آبان ماه، سالروز تولد، شهید آیت الله بهشتی است، نمونه تمام عیار یک سیاستمدار با اخلاق و متفکری سیاسی اندیش. چهره ای روحانی که بزرگان را همانگونه تکریم می کرد که مردم عامه را. در دلجویی و ارتباط صمیمانه با جوانان همانگونه پیشتاز بود که در ارتباط با نزدیکان و خانواده خودش. مخالفان و منتقدان را دشنام نمی داد و در ارتباط با آنان همچون همفکران و هم مسلکان، برخوردی اخلاق مدارانه داشت. محمد سروش محلاتی، فقیه و پژوهشگر در یادداشتی به بررسی تفاوت نظر شهید بهشتی با دیگر انقلابیون بر سر وظایف شورای نگهبان پرداخت

تفاوت های  شورای نگهبان شهید بهشتی با شورای نگهبان آیت الله جنتی

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  امروز دوم آبان ماه، سالروز تولد، شهید آیت الله بهشتی است، نمونه تمام عیار یک سیاستمدار با اخلاق و متفکری سیاسی اندیش. چهره ای روحانی که بزرگان را همانگونه تکریم می کرد که مردم عامه را. در دلجویی و ارتباط صمیمانه با جوانان همانگونه پیشتاز بود که در ارتباط با نزدیکان و خانواده خودش. مخالفان و منتقدان را دشنام نمی داد و در ارتباط با آنان همچون همفکران و هم مسلکان، برخوردی اخلاق مدارانه داشت. اهل گفت وگو بود و عشق و عقل هردو همپای هم در ارتباطش با همگان پیدا بود.

 

 محمد سروش محلاتی، فقیه و پژوهشگر  در یادداشتی  به بررسی تفاوت نظر شهید بهشتی با دیگر انقلابیون بر سر وظایف شورای نگهبان پرداخت: 

در سال 1358 که قانون اساسی تدوین می‌شد، اتفاق نظری برای نهاد شورای نگهبان وجود داشت؛ ولی درباره جایگاه و اختیارات آن، مباحثی در مجلس خبرگان مطرح بود.

شهید بهشتی در برابر چند نظر ایستادگی کرد:

 

1. ورود شورا به تشخیص مصلحت کشور

2. جلوگیری از حضور حقوق‌دانان در شورا ( از سوی سید محمد خامنه‌ای مطرح شد )

3. عدم محدودیت زمانی برای اعلام نظر شورا (از سوی حسن آیت مطرح شد )

4. دخالت شورا در نهادهای دیگر (از سوی رشیدیان مطرح شد )

5. مسدود شدن راه بازنگری در قانون اساسی درباره شورا (از سوی آیت الله منتظری مطرح شد)

شهید بهشتی با مخالفت‌های خود در هر یک از این موارد، شورای نگهبانِ دخیل در همه امور کشور را به شورای نگهبانِ حداقلی با وظایف تعریف شده تبدیل کرد. او به کسانی که از آن شورای نگهبان دفاع می‌کردند گفت: «هیچ وقت عنان کشور و دولت را به دست چند نفر نسپاریم» و گفت: «شما همه جا پای شورای نگهبان را به میان می‌کشید، نمی‌دانم این تا چه حد است؟»

ولی امروز باید تأمل کرد که شورای نگهبان در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا این، همان است؟ آیا شورای نگهبان جنتی، همان شورای نگهبان بهشتی است؟

خلاصه‌ای از سخنرانی در دانشکده فنی دانشگاه تهران - 17 اسفند 1395

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر