کد خبر: 72683
A
عضو کمیسیون امنیت ملی:

آمریکایی‌ها باید جلوی ما زانو بزنند تا با آنها مذاکره کنیم

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ایران هشت سال جنگ تحمیلی که بر ما شد گناه نابخشودنی برای آمریکایی‌ها است که باید به خاطر ایرباس گرفته تا بقیه موارد زانوی ادب در مقابل ایران بزنند تا بشود با آنها صحبت کرد.

آمریکایی‌ها باید جلوی ما زانو بزنند تا با آنها مذاکره کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ ولی الله نانواکناری، در پاسخ به این سوال که چرا برخی برجام و حتی خروج دولت ترامپ از برجام را مبنایی برای انتقاد به دیپلماسی دولت روحانی و آقای ظریف قرار می‌دهند؟ و آیا حمایت‌های لازم از آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور انجام می‌شود؟، گفت: تعبیراتی که مقام معظم رهبری نسبت به آقای ظریف داشتند، تعبیرات بسیار خوب و پشتیبان بسیار قوی برای آقای ظریف است که رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی کشور است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دیدیم که بعد از تعهدی که در برجام ایجاد شد، مجلس هم ورود کرد و حمایت کرد و شورای نگهبان هم تایید و حمایت کرد. مقام معظم رهبری هم عبارات بسیار خوبی را نسبت به آقای ظریف داشتند.

نماینده مردم بابلسر تصریح کرد: البته این به این معنا نیست که کسی نتواند نقظه نظرات خود را اعلام کند، به هر حال هر اقدامی که از سوی دولت یا مجلس یا دیگران انجام می‌شود منتقدانی وجود دارند و انتقادات و نظراتی دارند. شاید هم نظرات کارشناسی داشته باشند و خودشان به باورهایی رسیده باشند. این ظرفیت باید وجود داشته باشد که نقطه نظرات مثبت و منفی منتقدان را بپذیرند، حال یا قبول می‌افتد یا قبول نمی‌افتد. به هر شکل این آزادی باید برای دیگران باشد.

این نماینده مجلس دهم گفت: به نظر من آقای ظریف و هیئت دیپلماسی ایران در این عرصه از پشتیبانی بسیار خوبی هم برخوردار بودند، اما اینجا آمریکا است که بدعهدی کرد. باید این نکته را عرض کنیم که همه عزیزان باید ورود پیدا کنند و همگی در عرصه دیپلماسی با سیاست‌گذاری که مقام معظم رهبری ایجاد کرده‌اند و در آن مسیری که نظام تنظیم کرده پیش رویم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی گام‌های بلندی را برداریم.

نانواکناری در پاسخ به این سوال که آیا شما نیز همانند برخی از منتقدان دولت که خروج آمریکا از برجام را شکست سیاست خارجی دولت روحانی می‌دانند، دیپلماسی دولت یازدهم و دوازدهم را شکست خورده می‌دانید؟، گفت: ما شرایط ورود به عرصه مذاکره در بحث برجام را باید لحاظ کنیم، زمانی که ما به عرصه برجام ورود پیدا کردیم را باید مدنظر قرار دهیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تعهدی که در برجام وجود داشت، گفت: به هر حال چه مثبت و چه منفی همه متعهد شدند که این تعهد اجرایی شود، حال هرکس به برجام عمل کرد کار درستی کرد و هرکس به برجام عمل نکرد بدعهدی کرد. آمریکا در برجام بدعهدی کرد. آمریکا در نظر افکار عمومی محکوم است و ما هم این را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: اینکه می‌گوییم ادامه مذاکرات بر اساس برجام؛ باید با عذرخواهی آمریکا و برگشتن او به برجام و عمل به برجام همراه شود. ما آمریکا را محکوم می‌کنیم که بدعهدی کرد و قابل اعتماد نیست. هیئت دیپلماسی هم باید به این موضوع واقف باشد.

نماینده مردم بابلسر در واکنش به اینکه برخی برخلاف این نظر که آمریکا را محکوم می‌کنید، هیئت دیپلماسی کشورمان را محکوم می‌کنند، گفت: اینگونه نظرات می‌گویند خوب و محکم در مذاکره وارد نشدند و خوب تعهد نگرفتند. حالا که امضا شده، ما که دیگر سند محضری از آمریکا نمی‌توانستیم بگیریم، آن‌ها هم نمی‌توانند از ما بگیرند و می‌توانند به راحتی خارج شوند و می‌شوند. ولی افکار عمومی آنها را محکوم و ما را صلح‌طلب و آن‌ها را جنگ‌طلب معرفی کرد، ما را اهل دیپلماسی و آن‌ها را صاحب قلدری گردن‌کشی می‌دانند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما به جهان ثابت کردیم که ایران مهد تمدن و اهل مذاکره و دیپلماسی است و آمریکا قلدر است و دستش به خون سرخ پوستان و فلسطینیان و یمنی‌ها و افغانستانی‌ها آلوده است. خاصه در ایران هشت سال جنگ تحمیلی که بر ما شد گناه نابخشودنی برای آمریکایی‌ها است که باید به خاطر ایرباس گرفته تا بقیه موارد زانوی ادب در مقابل ایران بزند تا بشود با آنها صحبت کرد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر