کد خبر: 72686
A

خبرگزاری فارس: دست‌های بیگانه در عراق و لبنان می‌خواهد بر مطالبات به‌حق مردم سوار شود

خبرگزاری فارس از قول یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تظاهرات لبنان و عراق نوشت: یک منظر، تظاهرات صنفی است و مردم مشکلات معیشتی دارند. منظر دوم این است که ستون پنجم خودشان را آماده کرده‌اند تا سوار بر تظاهرات مردمی می‌شود.

خبرگزاری فارس: دست‌های بیگانه در عراق و لبنان می‌خواهد بر مطالبات به‌حق مردم سوار شود

به گزارش دیده بان ایران؛ فارس نوشت: سیّدهادی سیّدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا  با اشاره به تظاهرات مردم در برخی کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق گفت: اصل تظاهرات در عراق، لبنان، تونس الجزایر و حتی سودان اعتراض به فساد حاکمیت و فساد مالی، اداری و رانتخواری است. منشاء اعتراض این است که حکام فاسد هستند. مردم وقتی به سطحی از تنگنا می‌رسند که نمی‌توانند بین دخل و خرج‌شان یک توازن برقرار کنند دچار تمرد و هنجارشکنی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تظاهرات در برخی کشورهای منطقه دارای دو منظر است، اظهار داشت: یک منظر، تظاهرات صنفی است که طبیعی به نظر می‌رسد، چرا که مردم مشکلات معیشتی دارند. منظر دوم این است که ستون پنجم و دست‌های بیگانه خودشان را آماده کرده‌اند تا با استفاده از پیاده‌نظام‌هایشان سوار بر تظاهرات مردمی می‌شود.

سیّدافقهی ادامه داد: متأسفانه این پدیده زشت را هم در لبنان می‌بینیم هم عراق. در لبنان مردم به شکل مسالمت‌آمیز اقدام کردند و حاکمیت صدای مردم را شنید، امّا در لابلای این تظاهرات خودجوش و صنفی، یک سری عکس‌ها و شعارهای هنجارشکن مطرح شد و رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در جریان تظاهرات مردمی، دو جبهه انقلاب و ضدانقلاب فعّال هستند، گفت: در جبهه انقلاب همین طبقه مستضعف و مردم لگدمال شده‌ای هستند که نمی‌توانند معیشت خود را تأمین کنند. در کنار این جبهه نیز شخصیت‌هایی نظیر سید حسن نصرالله  و «نبیه بری» حضور دارند که جلساتی بین سید حسن نصرالله جبران باسیل وزیر خارجه لبنان که جزء جریان ملی آزاد است برقرار است. همچنین آقای سلیمان فرنجیه رهبر جریان المرده در این جبهه حضور دارد.

سیّدافقهی ادامه داد: در رأس جبهه مقابل، سمیر جعجع حضور دارد که مستقیماً دستوراتشان را از آمریکا و اسرائیل و پولشان را از سعودی می‌گیرند و علیه نمادهای جریان‌های سیاسی مقاومت یعنی نصرالله و میشل عون، هتاکی کردند.گروه‌های دیگری هم نظیر جریان جنبلاتی‌ها و جریان امین جمیل و حزب کتائب هم به آن‌ها ملحق شدند.

وی با بیان اینکه در عراق حدود دو سه ماه پیش شاهد تظاهرات گسترده‌ای بودیم و جریانات سیاسی نتوانستند آن را کنترل کنند، گفت: سناریویی که در لبنان در جریان بود در عراق نیز مطرح شد و امروز از سر گرفته شد. آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم دولت را سرنگون کنیم تا نظام پارلمانیستی را تبدیل به جمهوری کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه قطعاً هم در لبنان و هم در عراق، دست آمریکا، سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی در کار هست، گفت: به‌عنوان نمونه، وقتی در میدان ریاض الصلح لبنان، طرفداران سمیر جعجع با بارندگی شدید مواجه شدند، چند کامیون چتر شیک بین آن‌ها توزیع شد که به یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که در چند دقیقه، حدود یک میلیون دلار هزینه شد. از طرفی غذای گرمی که به آن‌ها داده می‌شود، حاکی از این است که دست‌هایی پشت ماجرا قرار دارد.

سیّدافقهی ادامه داد: صحنه‌های زشت و زننده لبنان در عراق هم رخ داد و حزب بعث تصاویر بسیار زشتی را پخش می‌کند. در صحنه‌ای مشاهده شد که یک خانم، تصویری را در دست دارد که در آن، فردی پرچم حزب بعث را در دست دارد و پایش را بر گلوی یک روحانی گذاشته است.

وی با بیان اینکه دور جدید تظاهرات عراقی‌ها مسالمت آمیز بوده و برخلاف سری قبل که ۱۴۷ کشته داشت، تا کنون تلفاتی نداشته، گفت: آنچه در این بین شلیک شده است، چیزی جز گاز اشک آور نبوده و از وسایلی نظیر باتوم استفاده شده است.

سیّدافقهی این وضعیت را مرهون انسجام دولت و گروه‌های سیاسی نظیر جریان مقتدی صدر، عمار حکیم و هادی عامری دانست و گفت: آن‌ها مردم را دعوت به آرامش کردند و اعلام کردند هرکس بخواهد دست به آشوب بزند، بلافاصله دستگیر و تحویل مقامات شود و دیدیم که وقتی یکی از افراد به نیروهای امنیتی شکلیک کرد، دستگیر شد.

وی با بیان اینکه هدف انقلابیون کاهش مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری مردم تظاهرکننده است، گفت: جریان ضدانقلاب هم شبیه همین شعارها را سر می‌دهند منتها می‌گویند کل نظام باید عوض شود. به قول سیدحسن نصرالله اگر کل نظام عوض شود خلاء قانونی ایجاد می‌شود. اگر پارلمان و دولت سرنگون شوند چه کسی می‌تواند امورات را اداره کند تا بتواند نهادهای حاکمیتی جدید را تثبیت کند؟ 

کارشناس مسائل غرب آسیا با یادآوری سخنان سیّد حسن نصرالله مبنی بر اینکه دشمنان می‌خواهند لبنان را به‌سمت جنگ داخلی سوق دهند،‌گفت: همه چیز برای جنگ داخلی آماده است امّا شرایط آن فراهم نیست. سلاح‌ها، نفرات، سازماندهی‌ها و ارتباط با خارج مشخص است و برخی مکالمات آشوبگران با سفارت آمریکا نیز در فضای مجازی پخش شده است.

سیّدافقهی ادامه داد: بعد از سخنرانی میشل عون مبنی بر اینکه عصای سحرآمیز ندارم و مردم کمک کنند تا مشکلات حل شود، مقداری وضع تغییر یافت و عده‌ای به خانه‌هایشان برگشتند.

وی اظهار امیدواری کرد با برگه اصلاحیه‌ای که منتشر شده و برخی نمایندگان حزب الله در پارلمان هم آن را تأیید کرده‌اند، مشکلات در لبنان کاهش پیدا کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه این امر، نیاز به همدلی و آرامش دارد تا دولت بتواند وعده‌هایی که به مردم داده را محقق کند، افزود: در عراق هم عادل عبدالهدی سخنان صریحی را مطرح کرد. در نهایت کسانی که به دنبال بازگرداندن دیکتاتوری نظیر صدام هستند همچنان به حرکات آنارشی و ناامنی ادامه می‌دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر