کد خبر: 7302
A

مروری بر روزنامه های یکشنبه هفتم آذرماه

روزنامه های امروز، مرگ رهبر فقید کوبا، فیدل کاسترور را در کانون توجه قرار داده اند و در یادداشت هایی به تحلیل شخصیت و اقدامات وی پرداخته اند. این در حالی است که موضوع برخورد دو قطار در نزدیکی های سمنان و همچنین حادثه تروریستی حله، همچنان از موضوعات مهم روز است.

مروری بر روزنامه های یکشنبه هفتم آذرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا مرگ فیدل کاسترو را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 

روزنامه وطن امروز در گزارشی با تیتر «بدرود رفیق» با اشاره به اینکه فیدل کاسترو انقلابی بزرگ قرن بیستم در 90 سالگی درگذشت نوشت:« رفیق فیدل مرد رکوردها بود. انقلابی که او رهبری‌اش می‌کرد 10 رئیس‌جمهور آمریکا را به‌رغم بیش از 5 دهه تحریم پشت سر گذاشت. همچنین با 46 سال زمامداری، پس از ملکه الیزابت انگلیس و پادشاه تایلند بیشترین دوران حکمرانی را به خود اختصاص داد. کاسترو رکورددار طولانی‌ترین سخنرانی‌ها نیز بود. براساس اطلاعات مندرج در تارنمای سازمان ملل، در 26 سپتامبر 1960 به مدت 4 ساعت و 29 دقیقه در مجمع عمومی سخنرانی کرد. سپس در تاریخ 24 فوریه 1998 در جلسه تمدید دوران ریاست‌جمهوری‌اش در مجلس ملی کوبا به مدت 7 ساعت و 30 دقیقه به سخنرانی پرداخت.

7 سال قبل پیش‌بینی کرده بود پایان دوران اوباما را نخواهد دید و اگرچه واقعا به شکستن رکوردی دیگر نزدیک شد اما پیرمرد به قولش عمل کرد و 50 روز پیش از آنکه اوباما کاخ سفید را ترک کند، دنیا را ترک کرد. گویی تنها مرگ، حریف کاستروی انقلابی شد. انقلابی که او و همرزمانش در 1953 آغاز کردند و در 1959 با پیروزی بر دیکتاتور دست‌نشانده واشنگتن، فولخنسیو باتیستا به تشکیل یک دولت سوسیالیستی ضدسلطه در کوتاه‌ترین فاصله ممکن از سواحل شرقی ایالات متحده انجامید. دولتی که تا زمان فروپاشی شوروی خود را واحدی از بلوک شرق در نیمکره غربی می‌دانست و حتی در 1962 تا آستانه تهدید هسته‌ای آمریکا با کلاهک‌های اتمی شوروی هم رفت. به مدت نیم قرن آمریکایی‌ها انواع و اقسام توطئه‌ها، سوءقصد‌ها و حتی حملات نظامی را برای سرنگونی یا ترور او تدارک دیدند اما تا سال 2006 به رهبری کوبای انقلابی ادامه داد تا آنکه به‌خاطر بیماری و کهولت سن، جایش را به عنوان رئیس حزب کمونیست و رئیس‌جمهور کوبا به برادرش رائول سپرد. اما حتی مرگ هم کاسترو را غافلگیر نکرد. او همیشه انتظار مرگ و مرگ همیشه انتظار او را می‌کشید.»

 
 

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «بدون فرمانده» کوبای با فیدل و کوبای بدون کاسترو را تحلیل کرده و نوشت: «برخی تحلیلگران مسائل کوبا اعتقاد دارند که درگذشت فیدل می‌تواند به بهبود سریع‌تر رابطه میان امریکا و کوبا منتهی شود. کاسترو در حالی درگذشت که تا چندهفته دیگر هم در امریکا رییس‌جمهور جدیدی روی کار خواهد آمد که در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود وعده داده بود که سفارتخانه امریکا در هاوانا را می‌بندد و رابطه را قطع خواهد کرد. ترامپ ساعت‌ها پس از درگذشت فیدل کاسترو به سنت همیشه توییت کرد و در یک جمله خبری نوشت: فیدل کاسترو مرد. ترامپ در ماه اکتبر در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس از تلاش‌های دولت اوباما برای عادی‌سازی رابطه با کوبا انتقاد کرد و توافق میان واشنگتن و هاوانا را ضعیف خواند و البته اعتراف کرد که بخش‌هایی از این توافق هم خوب است. وی در مصاحبه دیگری هم تاکید کرده بود که هرکاری می‌کند تا توافق با کوبا را قوی و به نفع امریکا کند، حتی اگر لازم باشد توافق هاوانا با واشنگتن در دوره اوباما را ملغی کرده و از نو مذاکره کند. البته وی در راهپیمایی در میامی در سپتامبر نظرات پیشین خود را پس گرفت و تاکید کرد که از بهبود رابطه میان هاوانا و واشنگتن پس از نیم قرن استقبال می‌کند. برنده انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا پیش از این هم اعلام کرده بود که مایل است در کوبا هتل‌سازی کند و به سی‌ان‌ان گفته بود که بازگشت کوبا به صحنه بین‌المللی خوب خواهد بود. تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در شبکه سی‌ان‌ان پس از مرگ فیدل کاسترو درخصوص آینده رابطه دو کشور گفت: این لحظه، لحظه بسیار مهم و حساسی در رابطه میان امریکا و کوبا است. مردم کوبا نیز مانند شهروندان بسیاری از کشورها نمی‌دانند که دونالد ترامپ چه رویکردی نسبت به کشور آنها خواهد داشت. در حال حاضر اگر همه در مسیر عقلانیت حرکت کنند و تلاش نکنند از فضای پس از مرگ فیدل کاسترو به نفع خود استفاده کنند می‌توان به در ریل ماندن قطار رابطه دو کشور امیدوار بود. از سوی دیگر تا زمانی که وزیر امور خارجه جدید امریکا مشخص نشود نمی‌توان در خصوص سیاست دولت ترامپ در تقابل یا تعامل با هاوانا اظهارنظر قطعی کرد.»

حادثه برخورد دو قطار

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان « چرا مسئولان استعفا نمی‌دهند؟ » نوشت: « با وقوع حادثه دردناکی مانند حادثه تصادف دو قطار در سمنان این پرسش درافکار عمومی مطرح می‌شود که چرا هیچ مقام مسئولی در زمان وقوع حوادث در ایران استعفا نمی‌دهد؟ ظاهرا عدم وقوع این استعفا در میان ایرانیان را باید درمقایسه با رفتار مسئولان درکشورهای توسعه یافته توضیح داد. درخبرها بارها آمده که دریک کشور پیشرفته یک مقام و یا مجموعه‌ای که مدیریت اموری را برعهده دارد وقتی درمسیر اداره آن مجموعه حادثه‌ای به وجود می‌آید آن مقام مسئول از آن نهاد استعفا می‌دهد. به همین علت بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که چرا در ایران وقتی حادثه دردناکی اتفاق می‌افتد، کمتر مدیران مربوطه استعفا می‌دهند؟ پاسخ این پرسش برمی‌گردد به این تفاوت ساده که مسئولان در نظام های پیشرفته موظف به پاسخگویی هستند و در ایران این وظیفه برای مسئولان در حد انتظار وجود ندارد. یکی از ارکان مردم‌سالاری پاسخگویی است به همین علت است که یک مسئول درکشورهای پیشرفته وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد، استعفا می‌دهد. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اصل پاسخگویی در این جوامع به‌شدت‌ رایج است. اما در جامعه خودمان پاسخگویی درحقیقت یک طنز سیاسی بیش نیست. »

 
 

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « جدال ٢ وزیر بر سر واگن» با اشاره به این خبر که آخوندی در نامه‌ای به روحانی،‌ خواستار توقف اقدام «غیر‌رسمی» نعمت‌زاده شد و نوشت: «بنا بر گفته‌های وزیر صنعت، قرار بود او روی ریل بایستد تا از واردات واگن به کشور خودداری کند. نعمت‌زاده در واکنش به انتشار خبر واردات پنج‌هزار واگن باری روسی به کشور از سوی شرکت «اورال واگن زاوود» گفته بود: «خرید واگن باری از روسیه کم‌سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم». حالا گویا نعمت‌زاده به وعده خود عمل کرده و سد راه واردات این واگن‌ها به کشور شده است. آن‌گونه که اخبار حکایت می‌کنند، نعمت‌زاده از ثبت سفارش واردات واگن‌های باری در سامانه «ثبتارش» جلوگیری به عمل آورده است. حالا عباس آخوندی، وزیر راه، شاکی شده و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خوانده و با طرح این موضوع که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شده‌اند، از رئیس‌جمهور خواسته دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند. »

انتقاد شدید کیهان به یک نماینده

روزنامه کیهان در خبری با عنوان « بعدها معلوم شد سبیل آنها را هم چرب کرده بودند! » به انتقاد شدید از آقای محمود صادقی نماینده تهران انجام داده است. این روزنامه در این خبر نوشته است: « عضو فراکسیون امید مدعی شد «با تشکیل فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی، با فساد مبارزه خواهیم کرد.»

محمود صادقی مدعی شده «پیرو گزارش وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی درباره افتتاح حساب‌های سپرده بانکی در قوه قضائیه، شایعات گسترده‌ای در رسانه‌ها، پرسش‌ها و ابهاماتی را در افوالا و افکار عمومی موجب شد و توضیحات بعدی وزیر نیز نتوانست ابهامات را مرتفع سازد.» و این در حالی است که اولاً اصل این جنجال فریبکارانه، محصول طراحی مشترک افراطیون در دولت و مجلس است و ثانیاً حساب سپرده بانکی قوه قضائیه کاملاً شفاف و روشن است و برخلاف دروغ‌پردازی افراطیون متعلق به دستگاه قضایی است نه آن چنان که القا کردند «متعلق به رئیس قوه قضائیه است».

ادعای دروغین تشکیل فراکسیون برای شفاف‌سازی و انضباط مالی و مبارزه با فساد در حالی است که نماینده مذکور و اغلب اعضای فراکسیون ائتلافی امید در قبال موضوعاتی نظیر حقوق و پاداش‌های نجومی سکوت اختیار کرده‌اند و هیچ سؤالی از مدیران ارشد دولتی مطرح نمی‌کنند؛ همچنان که آقای صادقی هر چند در ابتدا علیه فساد 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان اعتراض می‌کرد اما بعد از آن که معلوم شد ماجرا زیر سر دولت فعلی و مدیر حزب مشارکتی صندوق است، کاملاً فتیله انتقاد و اعتراض را پایین کشید.

هیاهوی این نماینده تازه به دوران رسیده و شهرت‌طلب علیه دستگاه قضایی آن هم در بحبوحه ناکارآمدی‌ها و سوء مدیریت یا مفاسد برخی مدیران دولتی، مشابه اقدام افراطیون مدعی اصلاحات مجلس ششم است که به دنبال گشوده شدن پرونده مفاسد شهرام جزایری، به جای استقبال از این برخورد قضایی، اقدام به حاشیه‌سازی علیه رئیس وقت دستگاه قضا (آیت‌الله هاشمی شاهرودی) کردند و به دروغ مدعی شدند وی تابعیت عراقی دارد. به تدریج معلوم شد برخی نمایندگان مجلس از جمله چند نماینده اصلاح‌طلب پول‌های هنگفتی از جزایری گرفته‌ و سبیلشان را چرب کرده‌اند.

در حقیقت گویا مأموریت عمده برخی گماشته‌های افراطیون جنجال و ایجاد حاشیه امنیت برای مفسدان اقتصادی و مدیران اشرافی آلوده است.

چند هفته پیش الهه کولایی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان فاش کرد برخی اعضای ائتلاف امید با پول و رانت به این فهرست راه یافته‌اند».

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر