کد خبر: 73030
A

مسیح مهاجری: بحران کنونی عراق با تدبیر مرجعیت پایان خواهد یافت/ عربستان نیز وجود دولت آزادی مثل عراق را با منافع خود در تضاد می بیند

اجرای کامل توصیه‌های حضرت آیت الله سیستانی می‌تواند به بحران عراق پایان دهد و خواسته‌های مردم را تأمین نماید

مسیح مهاجری: بحران کنونی عراق با تدبیر مرجعیت پایان خواهد یافت/ عربستان نیز وجود دولت آزادی مثل عراق را با منافع خود در تضاد می بیند

به گزارش دیده بان ایران؛ مسیح مهاجری پژوهشگر و نویسنده کتاب «آیت‌الله سیستانی و عراق جدید» گفت: با توجه به این ویژگی‌ها که در عراق سراغ داریم، مسائل این روزهای عراق بسیار اهمیت دارند و همه باید به آنچه در این کشور می گذرد توجه مستمر داشته باشند. پیگیری مسائل عراق اگر با محور قرار دادن مواضع حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی باشد، از این جهت مهم است که ایشان در جریان تمام مراحل شکل‌گیری عراق جدید بوده‌اند و در پایان دادن به اشغال این کشور توسط آمریکا، تدوین قانون اساسی جدید عراق، ایجاد وحدت میان طوائف و نزدیک نمودن مواضع جریان‌های سیاسی داخل عراق به همدیگر نقش سرنوشت‌سازی داشتند. مهم‌تر اینکه حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی هیچ منفعتی در مسائل عراق ندارند و صرفاً با استفاده از جایگاه ویژه مرجعیت، تلاش‌های خیرخواهانه‌ای برای حل مسائل این کشور به عمل می‌آورند و دلسوزی ایشان برای همه به اثبات رسیده است.

مهاجری افزود: حضرت آیت الله سیستانی در بحرانی‌‌ترین شرایط تاریخ معاصر عراق توانسته‌اند محور تجمیع حقوق همه طوائف و جریان‌ها باشند و بزرگ‌ترین مشکلات مردم عراق را حل کنند و اکنون نیز پیروی از ایشان، بهترین راه برای خروج از بحران است.

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در گفت وگو با شفقنا، به نقش حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در قبال بحران اخیر عراق اشاره و اظهار کرد: بحران کنونی عراق، دو جنبه دارد؛ یکی وجود واقعیت‌های تلخی مانند فقر، بیکاری و فساد اداری که انگیزه به صحنه آمدن عده‌ای از مردم شد و جنبه دیگر، موج‌سواری قدرت‌های سلطه‌گر، ارتجاع منطقه و رژیم صهیونیست که می‌خواهند به بهانه اعتراضات مردمی، اهداف نامشروع خود را محقق کنند و انتقام خود را از مردم عراق که توانستند یک ساختار حکومتی آزاد و مترقی در جهان عرب تأسیس کنند، بگیرند.

او ادامه داد: از آنجا که حضرت آیت‌الله سیستانی به اعتقاد تمام طوائف، احزاب و پیروان ادیان و مذاهب داخل عراق، خیرخواه تمام ملت عراق هستند، توانسته‌اند تا حدود زیادی بحران کنونی عراق را مهار کنند. ایشان با تشخیص صحیح هر دو جنبه بحران، به معترضین و به دولتمردان توصیه‌های دقیقی کرده‌اند که اجرای کامل این توصیه‌ها می‌تواند به بحران پایان دهد و خواسته‌های مردم را نیز تأمین نماید. قطعاً تأمین کامل این خواسته‌ها نیازمند زمان است و مسئولان دولتی تنها در صورتی می توانند این خواسته‌ها را محقق سازند که آرامش در کشور حکم فرما باشد.

عوامل پشت پرده بحران با آرامش در عراق مخالفند

او تأکید کرد: روشن است که عوامل پشت پرده بحران با آرامش مخالفند چون می‌دانند که فرصتی برای حل مشکلات خواهد بود، ولی علیرغم کارشکنی‌های دشمنان ملت عراق، نفوذ کلمه مرجعیت تأثیر خود را خواهد گذاشت و بحران کنونی نیز با تدبیر مرجعیت پایان خواهد یافت.

آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود یک کشور عرب با ساختار قانونی آزاد مبتنی بر آراء مردم را نمی‌توانند تحمل کنند

مسیح مهاجری به ضرورت پیروی جریان‌های داخلی و احزاب عراق و همچنین طرف‌های بین‌الملل از مواضع حضرت آیت‌الله سیستانی اشاره و خاطرنشان کرد: عراق در جهان عرب کشوری است که با برگزاری انتخابات واقعی و آزاد بر مبنای «هر نفر یک رأی» اداره می شود. قدرت‌های سلطه‌گر غرب به‌ویژه آمریکا نمی‌خواهند چنین ساختار حکومتی در جهان عرب وجود داشته باشد زیرا به‌ تدریج برای ملت‌های عرب الگو می‌شود و ملت‌ها با قیام علیه حاکمان وابسته، خواهان استقلال و آزادی می‌شوند و این برای قدرت‌های استعماری به شدت نگران‌کننده است. رژیم صهیونیستی نیز وجود یک کشور عرب با ساختار قانونی آزاد مبتنی بر آراء مردم را نمی‌تواند تحمل کند، زیرا چنین کشوری هرگز به سوی سازش با صهیونیسم نمی‌رود. به همین جهت رژیم صهیونیستی نیز تلاش می کند این ساختار حکومتی را از بین ببرد.

او افزود: در میان کشورهای عرب منطقه، عربستان نیز وجود دولت آزادی مثل عراق را با منافع خود در تضاد می بیند. به همین جهت پول و امکانات زیادی را برای بر هم زدن آرامش و تغییر ساختار در عراق اختصاص داده است. همراهی دولت و ملت عراق با جبهه مقاومت نیز نکته مهم دیگری است که قدرت‌های سلطه ‌طلب و ارتجاع منطقه را به دشمنی با عراق وا می‌دارد. آنها اقتدار جبهه مقاومت را به زیان خود می دانند و با تمام توان و امکانات خود در صدد ضربه زدن به آن هستند. سوریه را نیز به همین دلیل آماج حملات تروریستی قرار دادند و در لبنان نیز دنبال تضعیف مقاومت هستند.

 آیت‌الله سیستانی هیچ منفعتی در مسائل عراق ندارند و  با استفاده از جایگاه ویژه مرجعیت، تلاش‌های خیرخواهانه‌ای برای حل مسائل این کشور به عمل می‌آورند

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، گفت: با توجه به این ویژگی‌ها که در عراق سراغ داریم، مسائل این روزهای عراق بسیار اهمیت دارند و همه باید به آنچه در این کشور می گذرد توجه مستمر داشته باشند. پیگیری مسائل عراق اگر با محور قرار دادن مواضع حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی باشد، از این جهت مهم است که ایشان در جریان تمام مراحل شکل‌گیری عراق جدید بوده‌اند و در پایان دادن به اشغال این کشور توسط آمریکا، تدوین قانون اساسی جدید عراق، ایجاد وحدت میان طوائف و نزدیک نمودن مواضع جریان‌های سیاسی داخل عراق به همدیگر نقش سرنوشت‌سازی داشتند. مهم‌تر اینکه حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی هیچ منفعتی در مسائل عراق ندارند و صرفاً با استفاده از جایگاه ویژه مرجعیت، تلاش‌های خیرخواهانه‌ای برای حل مسائل این کشور به عمل می‌آورند و دلسوزی ایشان برای همه به اثبات رسیده است.

پیروی از حضرت آیت‌الله سیستانی، بهترین راه برای خروج عراق از بحران است

مسیح مهاجری در پایان اظهار کرد: حضرت آیت الله سیستانی در بحرانی‌‌ترین شرایط تاریخ معاصر عراق توانسته‌اند محور تجمیع حقوق همه طوائف و جریان‌ها باشند و بزرگ‌ترین مشکلات مردم عراق را حل کنند. یک نمونه از این مشکلات، بحران به وجود آمده توسط داعش است که با تدبیر مرجعیت، حل شد و عراق را از خطر بسیار بزرگی که قدرت‌های سلطه‌گر غربی و رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب برای آن کشور درست کرده بودند، نجات داد. اکنون نیز پیروی از حضرت آیت‌الله سیستانی، بهترین راه برای خروج از بحران است./ شفقنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر