کد خبر: 73032
A
سردار غلامرضا جلالی:

برخی نمایندگان مجلس برای حوزه انتخابیه مجوز پتروشیمی گرفته‌اند/ پتروشیمی‌ها به یک‌بمب ساعتی و شیمیایی تبدیل شده است

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در همایش پدافند شیمیایی گفت: امروز برخی نمایندگان مجلس برای حوزه انتخاباتی مجوز پتروشیمی گرفته‌اند که این اقدام عملا به یک‌بمب ساعتی و شیمیایی تبدیل شده است.

برخی نمایندگان مجلس برای حوزه انتخابیه مجوز پتروشیمی گرفته‌اند/ پتروشیمی‌ها به یک‌بمب ساعتی و شیمیایی تبدیل شده است

به گزارش دیده بان ایران، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، در همایش پدافند شیمیایی که صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یادی کنیم از هشت هزار شهید و هشتاد هزار جانباز شیمیایی و همچنین شهدای مدافع حرم و امنیت کشور.

 

وی ادامه داد: موضوع پدافند غیر عامل به عنوان مکمل امور دفاعی کشور بوده و باید مردم بتوانند در شرایط مخاطره و جنگ از خود دفاع کنند. حوزه پدافند غیرعامل به صورت تخصصی در حوزه مسائل انسان ساخت بوده و بلایای طبیعی در حوزه سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور است. حوزه بحران انسان ساخت با بحران طبیعی فرق دارد، ماهیت حوزه طبیعی ماهیت تهدید یکسانی دارد و تخاصم طبیعی برای از بین بردن انسان وجود ندارد ولی در حوزه بحران های انسان ساخت ماهیت تهدید متفاوت بوده و در راستای تخاصم انسانی بوده و علیه بقای انسان است.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: در حوزه بحران های طبیعی می توان با ساخت قوانین و آیین نامه ها از تشدید بحران و یا اثرات آن کاست ولی در حوزه بحران انسان ساخت این گونه نیست چون تکنولوژی متغیر است، از همین رو ماهیت بحران متفاوت است و باید در همه حال برای آن آماده بود.

 

سردار جلالی افزود: پدافند غیر عامل بر روی بحران انسان ساخت متمرکز بوده و مشکلات و بحران ها را ساخته، کنترل بحران کرده و برای حل و مقابله با آن راه‌حل می یابد. یافته های حوزه پدافند غیرعامل باید با بستر تکنولوژی با بلایای انسان ساخت مقابله کند.

 

وی اظهار داشت: انگیزه، دشمنی و خصومت در حوزه تهدیدات انسان ساخت وجود دارد که دارای دو مولفه منابع انسانی و شیمیایی وجود دارد که هم باید به تکنولوژی آشنا بود و هم به خصومت انسانی و انگیزه‌های شخصی برای ایجاد بحران مسلط بود برای حل آن چاره جویی کرد.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اضافه کرد: امروز در حوزه پدافند غیرعامل باید از تجارب گذشته استفاده کرد و با نگاه تخصصی به آن راهکار جدید بیابیم.در چند سال اخیر هشت حوزه جدید مانند پدافند هسته ای، پدافند اقتصادی ، پدافند مردم محور، پدافند نظامی، پدافند سایبری ، پدافند شیمیایی استخراج شده است.

 

جلالی بیان کرد: برای اولین بار در تاریخ ژاپنی ها بودند که از گازهای شیمیایی مانند سارین استفاده کردند و در پایان هم قربانی آن نیز شدند. در دوران جنگ جهانی نیز از سلاح شیمیایی استفاده گسترده شد و از همین رو با پایان جنگ جهانی دوم، عقلای جهان برای مقابله با آن نشست های داشتند و کنوانسیون های را تدوین کردند تا کاربرد سلاح شیمیایی را ممنوع کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: هرچند چندین کنوانسیون تدوین و امضا شد ولی در طول تاریخ بارها از سلاح شیمیایی استفاده شد که فاجعه بارترین آن حمله صدام به حلبچه، سردشت و اشنویه بوده‌است.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آمار هشتاد هزار جانباز و هشت هزار شهید در حوزه شیمیایی نشان می دهد که کشور ما به چه میزان قربانی استفاده از سلاح شیمیایی بوده‌است.

 

سردار جلالی ادامه داد: در حوزه مقابله آمریکا با داعش، به رغم آنکه خود آنها این گروه تروریستی را ساخته و حمایت کردند و در نهایت وقتی تاریخ مصرف این گروه تروریستی گذشت سرکرده آن را کشتند و البته هنوز جای بحث در مرگ ابوبکر البغدادی وجود دارد. اما شاهد بودیم که این گروه تروریستی چه جنایاتی یا بهره گیری از سلاح شیمیایی علیه مردم عراق و سوریه انجام دادند که به طور مثال داعش حدود 40 بار با سلاح کلر علیه مردم حمله انجام داد.

 

وی اظهار داشت: امروز استفاده از کنوانسیون های حقوق بشری و منع استفاده از سلاح شیمیایی به‌عنوان سلاحی در دست برخی کشورهای زورگو برای فشار علیه دیگر کشورها تبدیل شده است.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: ما هنوز80 هزار جانباز شیمیایی داریم که باید از آنها مراقبت کرد و به درمان آنها پرداخت. به برکت انقلاب اسلامی و پیشرفت در حوزه پتروشیمی ما صنایع شیمیایی و پتروشیمی خوبی در منطقه و جهان هستیم که مزیت خوبی برای کشور است. در کنار این توسعه، احتیاج به ضوابط و مقرراتی داریم که بتوانیم در این حوزه ضعف ها را برطرف کرده و از مردم، کشور و صنایع دفاع کنیم.

 

سردار جلالی گفت: وقتی یک تروریست در منطقه جنوب شرقی می آید و مواد شیمیایی خطرناک می خرد، بمب می سازد و ماشین سپاه را در خاش منفجر می‌کند، یک خطای امنیتی است و باید بتوانیم در این حوزه کنترل های درست داشته باشیم تا چنین رویدادهایی رخ ندهد.

 

وی ادامه داد: در مورد دیگر مواد شیمیایی مانند لوازم آرایشی نیز باید مقررات خوبی داشته باشیم و کنترل کیفیت شوند تا اثر سو نداشته باشد. حتی تولیدات داخلی نیز باید کنترل شوند و نباید خود تولید کننده ناظر نیز باشد. نهاد دیگری باید بر فرایند نظارت و کنترل داشته باشد.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: حوزه پسماند و به خصوص پسماند شیمیایی باید مقررات تنظیم کنیم تا نظارت دقیق باشد. نظام های کنترل کشور فاقد مقررات تنظیمی مناسب هستند و مثلاً در حوزه تولید کود شیمیایی شاهد هستیم که از همین کودهای تولیدی می توان فلزات سنگینی چون اورانیوم استخراج کرد که باید دقت داشت.

 

سردار جلالی اظهار داشت: سازمان محیط زیست باید به مسائل سیاسی نگاه نکند و فنی عمل کند. الان حوزه پسماند شیمیایی برای انسان و محیط زیست خطرناک است و باید در این حوزه این سازمان وارد شده و با دقت نظر بالا کار کند.

 

وی ادامه داد: امروز برخی نمایندگان مجلس برای حوزه انتخاباتی مجوز پتروشیمی گرفته و آن را در کنار شهرها و روستاها می سازند. این اقدام عملا به یک‌بمب ساعتی و شیمیایی تبدیل شده است. نزدیکی مراکز شیمیایی به مناطق مسکونی خطرناک است. با تدبیر مقام معظم رهبری بسیاری از مراکز نظامی از شهرها بیرون رفته اند ولی برخی کارخانه های شیمیایی هنوز در داخل یا کنار شهرها هستند و باید به این موضوع دقت شود.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مراکز شیمیایی باید چهار مولفه سیستم رصد و پایش آلودگی داشته باشد، سیستم رفع آلودگی داشته باشد، برای درمان اولیه زیرساخت داشته باشد و محدوده بحران را مشخص کند و در لحظه بروز مشکل مدیریت آن را بر عهده بگیرد. جالب است امروز حتی نیروهای نظامی و انتظامی و دوایر دولتی در شهرها از کارخانه های شیمیایی مستقر در آن شهر خبر ندارند.

 

سردار جلالی بیان کرد: متاسفانه امروز خود تولید کننده، تایید کننده نیز هست و این اشتباه است. باید قوانین مشخص باشد تا سلامت مردم مورد بازی اقتصادی این گروه ها قرار نگیرد.

 

وی افزود: امام جمعه تهران می گوید چرا سرطان زیاد است، دلیلش استفاده بالا از سموم است. ما  از سازمان انرژی اتمی گزارشی دریافت کردیم که برخی کودها دارای اورانیوم بوده که این خطرناک است. پدافند شیمیایی منحصر به جنگ نیست و باید به صورت یک اکوسیستم عمل کند.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تکنولوژی استفاده شده در حوزه پتروشیمی و شیمیایی نیز موضوع دیگری است که باید مورد اهمیت قرار داده شود و از هر تکنولوژی استفاده نشود. باید در این حوزه دانشگاه‌ها زیرساخت آن را فراهم کرده و رشته های مرتبط را ایجاد و عالمان را آموزش دهند.

 

سردار جلالی ادامه داد: باید تمامی تهدیدات در حوزه شیمیایی را کشف کنیم و برای مقابله با آن ابزار مبارزه با آن را نیز تهیه کنیم. در حال حاضر سازمان پدافند غیرعامل با آتش نشانی در حال انجام این کار برای صیانت از سلامت مردم در شهرها است.

 

وی خاطرنشان کرد: صنعت پدافند شیمیایی باید ایجاد شود تا آنچه مورد نیاز کشور است در داخل تولید شود. در حال حاضر در این زمینه خوب عمل کرده ایم و آنچه در حال حاضر در اختیار اورژانس و آتش نشانی است، توسط سازمان پدافند غیرعامل و وزارت دفاع تهیه شده ولی کافی نیست و باید صنایع آن را نه فقط در بخش دولتی، بلکه در بخش خصوصی ایجاد کنیم.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در حال حاضر مراکز نظامی درمان، قطب درمان بیمای های مرتبط با اتفاقات شیمیایی است ولی باید آن را گسترش داده و نظام سلامت شیمیایی را ایجاد کنیم تا در قطب های صنعت شیمیایی و پتروشیمی مراکز درمان مربوط به بیماری شیمیایی ایجاد کرد. همچنین باید نیروهای تخصصی را در این حوزه پرورش داد.

 

سردار جلالی با اشاره به اینکه حمله شیمیایی نباید به معنای پذیرش شکست باشد اظهار داشت: باید با آموزش به نیروهای نظامی و حتی مردم، علم مقابله با بحران شیمیایی را بالا برد تا در مواقع اینچنینی بر بحران ها غلبه کرد. باید شبکه اطلاع رسانی ایجاد کرد و با برگزاری مانورهای مرتبط با این حوزه، برای مردم که در نزدیک مراکز حساس بوده و همچنین خود کارکنان این بخش ها اطلاعات را بالا ببریم.

 

وی بیان کرد: اینکه ما قانون در حوزه تامین امنیت نداشته باشیم خوب نیست. وقتی کارخانه تولید مواد خطرناک شیمیایی هیچ نیروی محافظتی ندارد و یا تانکرهای حمل مواد شیمیایی بدون محافظ در جاده حرکت کنند، مورد قبول نیست و این برای سلامت جامعه و امنیت کشور خطرناک است.

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: مبنای پدافند شیمیایی به دلیل ماهیت علمی آن، باید دانشگاه باشد و تحقیق و توسعه گسترش یابد تا مشکلات نوظهر کشف و برای حل آن چاره‌جویی شود.

 

سردار جلالی در خاتمه افزود: ما سه سطح امنیت ایمنی، دفاعی و سلامتی داریم و باید تمامی قوانین را در این حوزه ها توسعه دهیم. باید با بومی سازی قوانین مرتبط با نیاز کشور برای مقابله با مشکلات آماده شویم.

 

منبع: مهر

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر