کد خبر: 7321
A

همه پرسی درباره انرژی هسته ای در سوئیس آغاز شد

مردم سوئیس امروز (یکشنبه) در همه پرسی با موضوع تسریع در توقف بهره برداری از نیروگاههای هسته ای این کشور به پای صندوق های رای می روند و در صورت رای مثبت اکثریت به این طرح، سه نیروگاه از پنج نیروگاه هسته ای فعال سوئیس سال آینده تعطیل خواهد شد.

همه پرسی درباره انرژی هسته ای در سوئیس آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از پایگاه خبری 'سوئیس انفو'، ممنوعیت احداث نیروگاههای هسته ای جدید و محدود کردن دوره بهره برداری از نیروگاههای هسته ای کنونی سوئیس به 45 سال، موضوعی است که مردم سوئیس طبق پیشنهاد حزب سبز این کشور و موسسه «صلح سبز» باید به آن آری یا نه بگویند.

تازه ترین نظرسنجی ها از رقابت نزدیک موافقان و مخالفان طرح حکایت دارد، بطوری که نتیجه همه پرسی قابل پیش بینی نیست. رای گیری در اکثر حوزه های کشور سوئیس ساعت 10 صبح به وقت محلی (12 و 30 دقیقه به وقت ایران) آغاز می شود و تا ظهر ادامه خواهد داشت. اما اکثر مردم بطور پیش از موعد رای خود را ثبت کرده اند. نتایج این همه پرسی عصر امروز یکشنبه اعلام خواهد شد. 

به گزارش ایرنا ، چند ماه پس از سانحه نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن در مارس 2011 ، سوئیس تصمیم گرفت که بتدریج نیروگاههای هسته ای را تعطیل کند اما برنامه زمانی مشخصی برای این کار مشخص نشد. برنامه دولت این است که پنج رآکتور هسته ای که یک سوم برق این کشور را تامین می کنند را پس از پایان دوره فعالیت ایمن آنها تعطیل کند. این درحالی است که تمام نیروگاههای هسته ای سوئیس مجوز نامحدود دارند به این معنا که دولت تا زمانی که آنها را ایمن بداند می تواند به بهره برداری از آنها ادامه دهد. 

اما حزب سبز سوئیس در سال 2012 با جمع آوری بیش از 100 هزار امضاء موفق شد برگزاری همه پرسی درباره این موضوع را برنامه ریزی کند. 

بر اساس طرح توقف انرژی هسته ای که امروز یکشنبه به رای مردم سوئیس گذاشته شده است، نیروگاههای هسته ای نباید بیش از 45 سال مورد بهره برداری قرار گیرند. 

اگر این پیشنهاد رای مثبت مردم را دریافت کند، از پنج نیروگاه هسته ای کنونی سوئیس سه مورد آن یعنی نیروگاههای «بیزنو»1 و 2 (Beznau) و همچنین نیروگاه «مولیبرگ» (Muhleberg) باید در سال 2017 تعطیل شوند. همچنین نیروگاه هسته ای گوشگن (Gosgen) باید در سال 2024 و نیروگاه «لایبشتات» (Leibstadt) در سال 2029 تعطیل شود.

مخالفان این طرح نگران هستند که در صورت تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد، کشور سوئیس با کمبود انرژی روبرو و مجبور به واردات بیشتر سوخت های آلاینده فسیلی شود.

طرفداران این طرح در سوئیس همچنین می گویند علاوه بر موضوع ایمنی، این اقدام موجب تلاش بیشتر برای افزایش بهره وری انرژی و حرکت به سمت منابع انرژی باد و خورشید می شود.

در همین حال دولت سوئیس نیز که با تعطیلی تدریجی نیروگاههای هسته ای موافق است، آشکارا مخالفت خود را با پیشنهاد حزب سبز برای تعطیلی نیروگاههای هسته ای اعلام کرده است. 

دوریس لوتارد (Doris Leuthard) وزیر انرژی سوئیس اواخر مهرماه در یک کنفرانس خبری در شهر بِرن گفت: دولت سوئیس طرح چنین موضوعی را بسیار زودهنگام می داند، زیرا ما قادر به جایگزین کردن انرژی هسته ای با انرژی تولیدی از منابع تجدیدپذیر نیستیم.

وی تاکید کرد که تعطیلی شتاب زده نیروگاههای هسته ای در سوئیس موجب به مخاطره افتادن امنیت انرژی این کشور و افزایش وابستگی به واردات برق از نیروگاههای با سوخت زغال سنگ در آلمان می شود.

افزایش هزینه های انرژی برای خانوارهای سوئیسی نیز یکی دیگر از پیامدهای ملموس برای مردم این کشور در صورت رای مثبت به همه پرسی هفتم آذر خواهد بود.

در اتحادیه اروپا تصمیم گیری درباره انرژی هسته ای بر عهده خود کشورهای عضو اتحادیه است و این در حالیست که نیروگاههای هسته ای هم اکنون حدود 30 درصد از برق مصرفی در اتحادیه اروپا را تولید می کنند و 130 رآکتور هسته ای در 14 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مورد بهره برداری است.

 
منبع: ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر