کد خبر: 73286
A
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

گفته بودیم اگر لازم باشد راکتور آب سنگین اراک به نوع قبلی برمی‌گردد/ بازرسان آژانس «فردا» نمونه غنی‌شده در فردو را راستی‌آزمایی می‌کنند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسان آژانس فردا نمونه غنی‌شده در فردو را راستی‌آزمایی می‌کنند.

گفته بودیم اگر لازم باشد راکتور آب سنگین اراک به نوع قبلی برمی‌گردد/ بازرسان آژانس «فردا» نمونه غنی‌شده در فردو را راستی‌آزمایی می‌کنند

به گزارش دیده بان ایران: «بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز «شنبه» 18 آبان ماه در نشستی خبری در محل تأسیسات غنی‌سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) به تشریح آخرین اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی پرداخت.

 

بهروز کمالوندی در این نشست گفت: گام چهارم بنا بر دستور رئیس‌جمهور برداشته شد که به 1044 سانتریفیوژ سایت فردو گاز تزریق شود.

 

او افزود: گازدهی به ماشین‌ها انجام و محصول ماشین‌ها نمونه گیری شد و از آژانس درخواست شد مراحل را ببینند؛ قرار است بازرسان آژانس فردا (یکشنبه) اینجا بیایند و نمونه را ببینند و در نهایت راستی‌آزمایی در گزارش آژانس مطرح خواهد شد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری به تشریح اقدامات انجام شده در گام های قبلی نیز پرداخت.

 

کمالوندی عنوان کرد: قرار بود 15 سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد و غنی سازی صورت نگیرد که این کار از چند روز پیش شروع و با انتقال یک سیلندر از سایت احمدی روشن حدود 2 تن گاز هگزافلوراید UF6 این کار انجام شد.

 

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: فردو 2 بال دارد؛ یک بال که مشاهده کردید و سانتریفیوژها در آن مستقر بود و بال دیگر سانتریفیوژهای آن جمع آوری شده است؛ اگر قرار باشد ماشین‌هایی برای بالی که جمع آوری شده بیاید، از نوع IR1 نیست و از ماشین‌های پیشرفته استفاده خواهد شد.

 

او با اشاره به استقرار 1044 سانتریفیوژ در فردو در شش زنجیره 174‌تایی بعد از برجام گفت: قرار نیست به دو زنجیره 174 تایی اورانیوم تزریق کنیم و اینها برای ایزوتوپ‌های پایدار در نظر گرفته شده اند. در حال حاضر ایران در حوزه جداسازی عناصر سبک در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: به تدریج ظرفیت غنی سازی در فردو طی روزهای آینده افزایش می‌یابد. با آمدن فردو ظرفیت 8 هزار و 600 سویی به 9 هزار و 500 سو می رسد و نسبت به قبل از برجام فاصله زیادی نداریم.

 

کمالوندی با بیان اینکه ایران بنا نداشت تعهداتش را انجام ندهد، تاکید کرد: توازن تعهدات و وظایف به هم خورد و در نهایت آمریکا از برجام خارج شد و ما گفتیم ما از تعهدات خود کم می کنیم تا توازن برقرار شود. امیدواریم به گام های دیگر نیاز نباشد و طرف مقابل به خودش بیاید و کارهایی که باید انجام دهند، صورت دهند.

 

او بیان کرد: در زمان مذاکرات تلاش کردیم که اگر تعهداتی صورت گرفت برای صنعت هسته ای مشکل ساز نباشد. با این نگاه وارد مذاکرات شدیم، وقتی تصمیم گرفته شد که برگردیم به سرعت اقدامات لازم انجام شد و نشان می دهد صنعت هسته ای ما شاداب و سرپاست.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: فردا روز مهمی است و مرحله بتن‌ریزی برای نیروگاه دوم بوشهر را داریم. علیرغم هم فشارها و اینکه آمریکا بوشهر و مرکز نظام ایمنی را تحت تحریم قرار داد. بعد از بتن ریزی نیروگاه دوم وارد فاز بعدی نیروگاه سوم خواهیم شد.

 

او درباره بازرسی که از ورود آن به نطنز ممانعت به عمل آمد گفت: به این بازرس اجازه ورود به نطنز داده نشد و اعتبارنامه آن را لغو کردیم و اینها در یادداشت‌هایی به آژانس اطلاع داده شد. سیستم کنترلی نشان می داد که این بازرس یا آغشته به مواد است یا موادی همراه آن است. بارها کنترل شد و گزارشی به آژانس دادیم و غریب آبادی نماینده ایران به شورای حکام ارائه کرد؛ جز آمریکا و رژیم صهیونیستی همه متقاعد شدند و گفتیم اسناد و فیلم ها را نشان می دهیم که حرفمان براساس منطق است.

 

کمالوندی اضافه کرد: عده‌ای خواستند از این موضوع سوء‌استفاده کنند و بگویند ایران پایبند به بحث مصونیت نیست. گزارش ما کامل و جامع بود که چرا ایران از حقوق خود استفاده کرده است و یک گزارش کاملا حقوقی و در یادداشتی به آژانس این قضیه منعکس شد و استدلال‌هایی را براساس موافقتنامه پادمان ارائه کردیم از جمله اینکه مصونیت یک محدودیتی دارد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ما به دلیل تجربیات تلخی که داریم یک نمایشگاه دائم از خرابکاری‌هایی که صورت گرفته داریم. براساس این تجربیات، یک سیستم کنترلی بسیار قوی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد اتفاقی بیفتد. بخشی از روش هایی که استفاده کردیم به آژانس توضیح داده شده است. این کنترل ها صورت می گیرد که اتفاقی برای این صنعت مهم نیفتد./ رسانه ها

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر