کد خبر: 73307
A
عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امید:

حداکثر ۱۰ تن از لیست تهران شایسته نمایندگی بودند/ حتی اگر نتوانستیم روی ۳۰ تن به تفاهم برسیم، باز هم نباید ائتلاف کنیم/ ائتلاف قبل از انتخابات، معنی ندارد

همیشه در گذشته، دو انتخابات و دو جناح سیاسی در کشور وجود داشت که طرفداران آن جناح‌ها به لیست و افراد وابسته به این گروه‌ها رأی می‌دادند و اگر افرادی هم بودند که طرفدار هیچ یک از این جناح‌ها نبودند، بسته به شرایط موجود و تمایل به بهبود اوضاع، به جناحی که به افکار آن‌ها نزدیک بود، رأی می‌دادند.

حداکثر ۱۰ تن از لیست تهران شایسته نمایندگی بودند/ حتی اگر نتوانستیم روی ۳۰ تن به تفاهم برسیم، باز هم نباید ائتلاف کنیم/ ائتلاف قبل از انتخابات، معنی ندارد

به گزارش دیده بان ایران، همیشه در گذشته، دو انتخابات و دو جناح سیاسی در کشور وجود داشت که طرفداران آن جناح‌ها به لیست و افراد وابسته به این گروه‌ها رأی می‌دادند و اگر افرادی هم بودند که طرفدار هیچ یک از این جناح‌ها نبودند، بسته به شرایط موجود و تمایل به بهبود اوضاع، به جناحی که به افکار آن‌ها نزدیک بود، رأی می‌دادند.

اما در این دوره، اوضاع قدری متفاوت‌تر شده و واقعیت این است که بر اثر تحولات رخ داده در دو سال گذشته و همین‌ طور کارنامه به جای مانده از عملکرد ضعیف مجلس و دولت مورد حمایت جریان اصلاح‌طلب، حالا دیگر بدنه اجتماعی سابقاً حامی این جریان سیاسی با طرح‌های گذشته ـ که نتیجه‌ای مشابه به همراه خواهند داشت ـ همراهی نمی‌کند.

شاید به همین دلیل هم باشد که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، طرح تازه‌ای روی میز قرار داده؛ طرحی که البته هنوز جزییات آن مطرح نشده و با اما و اگر‌های بسیاری روبه روست؛ طرحی که ممکن است با اجرا شدن آن، بسیاری از کسانی که امروز نماینده مجلس هستند در لیست نباشند و حتی سرلیست جریان نیز از آن حذف شود. هرچند سایه نظارت همیشه بالای سر این جریان خواهد بود و این جناح تا لحظه ورود به مجلس و حتی بعد از آن باید حواسش به شورای نگهبان باشد.

عبدالرضا هاشم زایی، عضو فراکسیون امید در همین رابطخ اظهار داشت: صحبت‌هایی که در خصوص انتخابات می‌شود، بیشتر اظهارنظر‌های شخصی است و هنوز تصمیم جدی در خصوص نحوه حضور در انتخابات و چگونگی آن گرفته نشده است.

وی در خصوص حضور عارف در سرلیست گفت: فراکسیون امید در تنظیم لیست‌ها تأثیرگذار نیست و تشکلی درون مجلس است؛ هرچند افرادی از این فراکسیون، عضو شورای عالی اصلاحات هستند و اینکه چه کسانی قرار است در انتخابات باشند، باید در جلسات مختلف درباره آن تصمیم گیری کرد.

وی در خصوص احتمال ائتلاف و استفاده از یار کمکی نیز گفت: من از ابتدا با این روش مخالف بودم. اعتقاد من این است، هر حزب و گروه سیاسی بعد از انتخابات باید با هم ائتلاف کنند. ائتلاف قبل از انتخابات، معنی ندارد و اگر قرار است در انتخابات شرکت کنیم، باید با پرچم خودمان وارد شویم.

وی در ادامه افزود: حتی اگر اصلاح طلبان نتوانستند در شهری مثل تهران، روی تمام ۳۰ نفر به تفاهم برسند، باز هم باید مستقل وارد انتخابات شوند. به نظر من، ما باید با کسانی که حتی در اصول پایه هم با آنان مشکل داریم ـ صرفا به خاطر پیروزی در انتخابات ـ وارد ائتلاف شویم.

وی گفت: اصلاح طلبان از مجلس چهارم به بعد دچار مشکلات زیادی شدند. تا پیش از آن، شورای نگهبان وظیفه نظارتی بر عهده داشت؛ به عبارت دیگر، اگر کاندیدایی در هیأت‌های اجرایی صلاحیتش رد می‌شد، برای آنکه دولت‌ها اعمال نفوذ نکنند، شورای نگهبان وارد می‌شد و احقاق حق می‌کرد.

هاشم زایی در ادامه یادآور شد: البته نظارت همیشه بود و حتی در مجلس اول هم که هیچ یک از این سیستم‌ها وجود نداشت، باز هم نظارت وجود داشت؛ اما نظارت به مفهوم دخالت وجود نداشت. از مجلس چهارم این سیستم عوض شد و شورای نگهبان با تفسیری که از قانون اساسی داشت، وضعیت را تغییر داد و همین باعث شد تا جناح چپ دیگر در هیچ دوره‌ای نتواند از ظرفیت کامل خود استفاده نماید. خلاصه آنکه نمی‌توان از قبل روی افراد حساب کرد؛ بنابراین، لیست‌ها همیشه در دقیقه نود بسته شده است، به همین جهت نمی‌توانیم قاطع شایسته سالاری را در انتخاب افراد اعمال کنیم.

وی در پایان گفت: اگر نظارت به این شکل وجود نداشت و افراد با گرایش‌های مختلف ـ البته به جز کسانی که وابسته به منافقین و یا گروهک‌ها و سرویس‌های جاسوسی دیگر هستند ـ می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند، از این لیست ۳۰ نفره تهران حداکثر ۱۰ نفر را برای لیست انتخاب می‌کردم./ تابناک

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر