کد خبر: 73332
A

فائزه هاشمی رفسنجانی : طرح "سرا " اجرایی نیست / برخی از شهروندان دوست ندارند نامشان به عنوان اصلاح طلب ثبت شود

فائزه هاشمی، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح می‌کند که با اصل ایده طرح «سرا» مشکلی ندارد اما اجرای این طرح با اشکالات زیادی مواجه خواهد شد و مشکلات زیادی را برای اصلاح‌طلبان ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «اگراین طرح به شیوه درستی اجرا شود، می‌تواند روند دموکراتیکی را تعریف و یا در تدوین لیست‌های انتخاباتی به نمایش بگذارد. شوراهای عالی اصلاح‌طلبان که در تهران و استان‌ها شکل گرفته‌اند، قرار است چنین کاری انجام دهند اما سیستم، سیستم دموکراتیکی نیست. برای مثال در آخرین انتخابات که انتخابات شورای شهر بود، عملا اقدام دموکراتیکی صورت نگرفت. از این رو بسیاری از اعتراضات به تهیه لیست‌های انتخاباتی بحق بود».

فائزه هاشمی رفسنجانی : طرح "سرا " اجرایی نیست / برخی از شهروندان دوست ندارند نامشان به عنوان اصلاح طلب ثبت شود

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ اصلاح‌طلبان سرانجام به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات حضور یابند و حال بحث آن‌ها تنها بر سر نحوه حضور در انتخابات است.

چندی پیش گروهی ازاصلاح‌طلبان با تأکید بر لزوم انتخاب «از پایین به بالا» تلاش کردند تا ایده استفاده از «سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان» موسوم به «سرا» را مطرح کنند؛ ایده‌ای که موافقان و مخالفان زیادی داشت.

آذر منصوری از حزب اتحاد ملت به عنوان یکی از موافقان این طرح می‌گوید: «طرح سرا گام بعدی اصلاح‌طلبان به سمت انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و کاراتر نامزدهای جبهه‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و نوعی رای‌سنجی مقدماتی است. این شیوه‌ شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزدها در سده‌ گذشته در احزاب و جریان‌های سیاسی ده‌ها کشور جهان آزموده و پرورده شده است، فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزدها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزدهای شایسته‌ و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزاسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه‌ اعضا و حامیانش را تقویت و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‌کند».

غلامحسین کرباسچی اما این ایده را قبول ندارد. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در توئیتی می‌نویسد که «واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی: آنچه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رای دادن می‌بخشد، نتیجه‌ رای دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم. بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟ بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره رای دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید».

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز معتقد است: «خاستگاه و نقطه عزیمت این طرح از کجا بوده چندان مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که خروجی این طرح چه خواهد شد و چه دستاوردی برای اصلاح‌طلبان خواهد داشت». او تأکید دارد: «به عنوان کسی که سال‌ها در عرصه انتخابات کار کردم از هم اکنون برای من روشن است که این طرح، نخواهد توانست نظر مردم را جذب کرده و مشکل اصلی فعلی اصلاح‌طلبان را رفع و رجوع کند به ویژه در آن قسمتی که طراحان معتقدند به جای اینکه لابی در سطح بالای احزاب سیاسی برای تهیه لیست‌ها اتفاق بیفتد در بدنه اتفاق بیفتد».

چرا «سرا» اجرایی نیست؟

فائزه هاشمی، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح می‌کند که با اصل ایده طرح «سرا» مشکلی ندارد اما اجرای این طرح با اشکالات زیادی مواجه خواهد شد و مشکلات زیادی را برای اصلاح‌طلبان ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «اگراین طرح به شیوه درستی اجرا شود، می‌تواند روند دموکراتیکی را تعریف و یا در تدوین لیست‌های انتخاباتی به نمایش بگذارد. شوراهای عالی اصلاح‌طلبان که در تهران و استان‌ها شکل گرفته‌اند، قرار است چنین کاری انجام دهند اما سیستم، سیستم دموکراتیکی نیست. برای مثال در آخرین انتخابات که انتخابات شورای شهر بود، عملا اقدام دموکراتیکی صورت نگرفت. از این رو بسیاری از اعتراضات به تهیه لیست‌های انتخاباتی بحق بود». فائزه هاشمی معتقد است در سال 1396 لیست‌های انتخاباتی «مهندسی» شد و به عبارت دیگر «همان کاری که با رد صلاحیت‎ها شکل می‌گیرد، در درون اصلاح‌طلبان نیز صورت گرفت. او به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند این طرح را به صورت جدی مورد «بازنگری» قرار دهند؛ چرا که در حال حاضر قابلیت مهندسی‌ کردن برای کسانی که وارد این سامانه برای ثبت‌نام می‌شوند، وجود دارد. او همچنین درباره طرح «سرا» می‌گوید: «نکته دیگر درباره این سامانه، این است که چون سیستم آزاد نداریم، بسیاری‌ تمایل ندارند نامشان به عنوان اصلاح‌طلب ثبت شود چراکه ممکن است در آینده دچار دردسر و یا رد صلاحیت شوند یا اینکه در محیط کار و تحصیل‌شان مشکل ایجاد شود. از این رو شفافیت مدنظر، با شرایطی که در آن همه چیز امنیتی است، وجود ندارد. طبیعتا همین مساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این مشکلات نیز باید گفت برای مثال برخی افراد به‌رغم اصلاح‌طلب بودن، تمایل دارند در یک میدان دیگر هم بازی کنند؛ در واقع افرادی با دوچهره متفاوت فعالیت می‌کنند. این افراد ترجیح می‌دهند نامشان در این سامانه به عنوان اصلاح‌طلب ثبت نشود چون درآن نگاه امنیتی خاصی حاکم است و بسیاری از این افراد نیز شفافیت لازم را در ثبت اطلاعات خود ندارند. بنابراین ممکن است این سامانه دچار مشکل شود».

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر