کد خبر: 7338
A

فراکسیون زنان مجلس ایران در پی اصلاح قانون کاربرای تسهیل کسب وکار زنان سرپرست خانوار است

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس درمجمع بین المللی دموکرات های مسلمان تاکید کرد: فراکسیون زنان مجلس ایران به دنبال اصلاح قانون کاربرای تسهیل اشتغال و کسب وکار زنان سرپرست خانواراست.

فراکسیون زنان مجلس ایران در پی اصلاح قانون کاربرای تسهیل کسب وکار زنان سرپرست خانوار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، زهرا سعیدی سخنگوی فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم در سفر به کشور ژاپن با حضور در سومین مجمع بین المللی دموکرات‌های مسلمان با تاکید براینکه فراکسیون زنان مجلس ایران اصلاح قانون کار برای تسهیل اشتغال و کسب و کار زنان سرپرست خانوار را مدنظر دارد، گفت: زنان مجلس با حضور در جامعه دانشگاهی کشور اطلاعات و دانش خود در حوزه تخصصی را روزآمد می‌کنند.

متن سخنرانی این نماینده مردم در مجلس دهم به شرح ذیل است:

برای اینجانب مایه خرسندی است که به نمایندگی از نمایندگان زن در پارلمان جمهوری اسلامی ایران در سومین مجمع بین المللی دموکرات های مسلمان حضور یافتم، اما در ابتدا لازم می‌دانم از بنیاد صلح ساساکاوا به دلیل برگزاری این نشست و دعوت از اینجانب تشکر نمایم.

سخنان اینجانب از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست در مورد فعالیت های فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی ایران صحبت می کنم و در بخش دوم به بیان وضعیت زنان در جمهوری اسلامی ایران می پردازم.

در مورد بخش نخست مباحثم باید عرض کنم که اینجانب عضو هیات رئیسه و سخنگوی فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی و همزمان عضو کمیسیون اقتصادی، نائب رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری ، هیات رئیسه فراکسیون ورزش و هیات رئیسه فراکسیون قرآن و یکی از دو نماینده زن ناظر بر صندوق ذخیره اسکناس هستم ، همچنین عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه نیز می باشم.

این موارد را عرض کردم تا بگویم که یک نماینده زن در مجلس ایران می تواند همزمان عضو چندین فراکسیون و یک کمیسیون باشد و بدون تفاوت جنسیتی حضور پررنگی در فعالیت های پارلمانی ایران داشته باشد.

باید بیفزایم که اینجانب به همراه اکثریت اعضای فراکسیون زنان تلاشمان بر این بوده که نوعی تعادل بین نقش خود در خانواده و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برقرار کنیم و همزمان این امکان را داشته ایم که به عنوان مدرس دانشگاه در عرصه آموزش نقش آفرینی کنیم، حضور نمایندگان در دانشگاه ها با این هدف صورت می گیرد که بتوانیم ضمن برقراری ارتباط با جامعه دانشگاهی کشور، نسبت به روز آمد کردن اطلاعات و دانش خود در حوزه تخصصی نیز اقدام نماییم.

فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی همچنین تعامل مطلوبی را با مرکز زنان و امور خانواده ریاست جمهوری برقرار کرده است به گونه ای که توانستیم مواردی را برای ارتقای جایگاه و حقوق زنان در چارچوب توانمند سازی و توسعه پایدار در برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران بگنجانیم.

این برنامه که هم اکنون در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است مورد حمایت اکثریت نمایندگان قرار دارد و این نوید را می دهد که نقش زنان ایران بیش از پیش در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی پررنگ تر شود.

البته فراکسیون زنان در این زمینه پیشنهادهایی درباره آموزش و توسعه ورزش بانوان، افزایش حضور در مسابقات ورزشی، تخصیص بودجه برای ارتقاء و توسعه کارآفرینی زنان به خصوص در مشاغل خانگی و تخصیص بودجه برای پایداری اشتغال زنان روستایی در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک، تدوین نقشه مهندسی فرهنگی برای تبیین ، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده، حمایت از زنان سرپرست خانوار که 12 درصد از جامعه زنان ایران را تشکیل می دهند و توسعه پژوهش های بنیادین مرتبط با امور زنان و خانواده با هدف انتشار دستاوردهای دانشی و پژوهشی محققان زن ارائه داده است.

همچنین از دیگر فعالیت‌های فراکسیون زنان می‌توان  به مواردی از قبیل اصلاح قانون کار برای تسهیل اشتغال و کسب وکار زنان سرپرست خانوار، کاهش ساعات کار اداری بانوان دارای شرایط خاص ازقبیل داشتن فرزند زیر شش سال یا فرزند معلول اشاره کرد.

از سوی دیگر فراکسیون زنان مجلس طی مکاتبه ای با رئیس جمهور درخواست ارتقای جایگاه مدیریتی زنان در سطوح اجرایی را  نموده است که درپی این مکاتبه چندین مورد انتصاب زنان در مشاغل بالای اجرایی صورت گرفته که به عنوان نمونه می توان به انتصاب رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در اکتبر سال جاری اشاره کرد.

در این جا لازم است  به برخی مباحث در خصوص جایگاه و سهم زنان در فعالیت های اجتماعی ایران اشاره کنم، زنان از ابتدای انقلاب اسلامی از حق رای دهی و انتخاب شدن برخوردار بوده‌اند. همچنین همواره از حق مالکیت، حق کسب و کار، حق ارث، مهر و نفقه نیز بهره‌مند بوده‌اند.

همچنین زنان ایران از حق رانندگی، حق سرپرستی و مدیریت بخش خصوصی و کارآفرینی در حوزه هایی چون صنایع دستی، فرش بافی، کشاورزی و دامداری و بطور کلی کارگاه‌های کوچک و زود بازده برخوردارند. البته واقعیت آن است که نظام مردم سالاری دینی در ایران توانسته است نوعی تعادل بین نقش زن در خانواده و نقش و فعالیت اجتماعی وی برقرار سازد به طوری که حضور اجتماعی زنان نه تنها در تعارض با ارزش‌های دینی نیست، بلکه ارزش‌های اسلامی بر اساس قوانین موجود مشوق آن نیز می باشند.

بر این اساس، نسبت به برگزاری کلاس های تفسیر قرآن با حضور پررنگ زنان اقدامات موثری صورت گرفته است، بنابراین این نشست‌ها موجب الگوبرداری و الگوپردازی از قرآن با رویکردی اعتدالی و عقلانی شده است؛ از این رو می‌توان اذعان داشت که اجرای برنامه‌های اسلام به دور از افراط و تفریط در ایران موجب روحیه سالم اجتماعی، تحکیم خانواده و فعالیت فزاینده زنان در محیط اجتماع همپای مردان گردیده است.

همچنین باید به این نکته تاکید کرد که وضعیت زنان در ایران در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه پیشرفت قابل توجهی داشته است، 60درصد از دانشجویان دانشگاههای ایران را دختران تشکیل می دهند، تعداد قابل توجهی از نویسندگان و کارگردانان سینما را زنان تشکیل می دهند، سهم زیادی از امدادگران و اعضای داوطلب هلال احمر به زنان اختصاص یافته است، همچنین تلاش های قابل توجهی در حوزه آموزش و توانمند سازی زنان صورت پذیرفته است.

همچنین زنان در ایران به عنوان قاضی در شورای حل اختلاف به ایفای نقش می پردازند، حضور پررنگ زنان در خیریه ها با رویکرد اشتغال زایی، تقویت NGO های حمایت از زنان، سرپرستی کار گاه های آموزشی در روستاها و برنامه ریزی برای توسعه اشتغال روستایی و توانمند سازی زنان در کارگاههای کوچک نیز در خور توجه است، البته در این زمینه فرهنگ سازی لازم نیز از طریق رسانه ها و برگزاری همایش های ملی و بین المللی صورت گرفته است تا زنان بتوانند حضور موفقی در عرصه‌های مدیریتی ، سیاسی و ورزشی داشته باشند.

همچنین برنامه هایی برای ارتقای مهارتهای زندگی زنان در کشورمان تدارک دیده شده است.

به دلیل اهمیت و منزلت زنان در جمهوری اسلامی ایران یک روز بنام روز مادر و هفته ای برای پاسداشت مقام و منزلت زن در تعلیم و تربیت فرزندان در خانواده و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برقرار شده که این روند رو به بهبود و پیشرفت است.

بدیهی است ذکر تمام موارد در این مختصر امکانپذیر نمی باشد. تنها باید گفت در قوانین جمهوری اسلامی ایران با الهام از مبانی اسلام، بهرمندی زنان از حقوق مختلف سیاسی، مدنی، قانونی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در حد مطلوب پیش بینی شده و  زمینه اجرا و تحقق آن در جامعه بخوبی فراهم گشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر