کد خبر: 73389
A
علی بیگدلی:

صحبت‌های قالیباف درخصوص اعتراض به FATF در کانادا صحت ندارد/ مگر می‌شود کانادا در جی هفت باشد ولی خودش با قانون پولشویی مخالف باشد

یک کارشناس حقوق بین‌الملل می‌گوید: مگر می‌شود که کانادا در جی هفت باشد ولی خودش با قانون پولشویی مخالف باشد؟ نمی‌دانم قالیباف این مسئله ا(اعتراض کانادا به FATF ) را از کجا آورده است.

صحبت‌های قالیباف درخصوص اعتراض به FATF در کانادا صحت ندارد/ مگر می‌شود کانادا در جی هفت باشد ولی خودش با قانون پولشویی مخالف باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعه شب (17 آبان ماه) در برنامه دستخط، که از صداوسیما پخش می‌شود، در جواب سوال مجری درباره FATF گفت: «امروز اگر نگاه کنید در کانادا وکلای آنجا نسبت به FATF و رفتارهای FATF معترض هستند. خود بخش‌های اقتصادی در اروپا و امریکا نسبت به FATF معترض هستند. این نیست که فقط ما معترض هستیم. الان یک بحثی در جامعه است که می‌گویند همه عضو FATF هستند الا ایران و کره‌شمالی! خب بله، این از یک نگاه وجود دارد ولی آیا آنهایی که امروز با FATF همکاری می‌کنند، FATF را قبول کردند و از آن راضی هستند یا جزو معترضین آن هستند؟» 

درباره صحت و سقم این پاسخ با یک کارشناس حقوق بین‌الملل گفتگو کردیم.

«علی بیگدلی»، کارشناس حقوق بین‌الملل، در این‌باره گفت: چنین چیزی صحت ندارد. من نمی‌دانم او این آمار را از کجا آورده‌ است. در خصوص FATF و در کنفرانس پاریس که در سال 1989 در گروه صنعتی هفت (G7 ) اول بحث پولشویی را مطرح کردند و بعد منع کمک مالی به تروریسم مطرح شد.

او افزود: در این کنفرانس از جهت پولشویی کشورها را به سه بخش تقسیم کردند. کشورهای اول کشورهایی بودند که پولشویی اصلا در این کشورها اتفاق نمی‌افتد که کانادا هم جزو همین کشورها بود، کشورهای دوم کشورهایی بودند که با کنفرانس پاریس همکاری می‌کردند که مشکلات پولشویی‌شان را حل کنند، کشورهای سوم هم کشورهایی هستند که نه قبول می‌کنند و نه عمل می‌کنند که ایران و کره‌شمالی جزو این کشورهای بخش سوم هستند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل تاکید کرد: مگر می‌شود کانادا در جی هفت باشد ولی خودش با پولشویی مخالف باشد؟ نمی‌دانم قالیباف این مسئله را کجا آورده است.

بیگدلی همچنین با رد صحبت‌های قالیباف درباره مخالفت کشورهای اروپایی با FATF اظهار کرد: در کشورهای اروپایی یعنی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، ژاپن و روسیه هیچکدام اینها معترض به FATF نبودند. چین هم دارد روند اصلاحی را در FATF و مسئله پولشویی طی می‌کند و جزو کشورهای مرتبه دوم هست. کشورهای مرتبه سوم ایران و کره‌شمالی هستند که به هیچ عنوان زیر بار منع پولشویی نرفتند.

او درباره اصرار بر عدم پذیرش لوایح باقیمانده در کشور گفت: خیلی از آقایان که تمایل به جناح راست افراطی دارند معتقدند اگر FATF و CFT تصویب شود خودمان را تحریم کردیم و یک نوع کاپیتالیسم اقتصادی بر ما حاکم خواهد شد.

 

منبع: برنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر