کد خبر: 73539
A
آذر منصوری:

«طرح سرا» پیشنهاد اتحاد ملت نبود/ این طرح قرار نیست همهٔ مشکلات اصلاح‌طلبان را حل کند

یک عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به تشریح جزئیات طرح سرا و پاسخ به انتقادات وارد شده به این طرح پرداخت.

«طرح سرا» پیشنهاد اتحاد ملت نبود/ این طرح قرار نیست همهٔ مشکلات اصلاح‌طلبان را حل کند

به گزارش دیده بان ایران؛ آذر منصوری در ارتباط با سامانه سرا که به تازگی توسط شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به تصویب رسیده است اظهار کرد: در طرح سرا؛ تصمیم برای چگونگی شرکت در انتخابات به بدنه اجتماعی اصلاح طلبان واگذار شده است. هفتهٔ گذشته کلیات طرح «سرا» (سامانهٔ رای‌سنجی اصلاح‌طلبان) با رای سه‌چهارم حاضران در جلسهٔ شورایعالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه"شورایعالی آماده شنیدن پیشنهادات، انتقادات و تعامل برای بهبود طرح سرا است" گفت: از زمان رونمایی از این طرح نقدهایی به آن وارد شده است که عمده نقدها و مخالفت ها با طرح سرا (سامانه رأی سنجی اصلاح طلبان) مبتنی بر فرض‌های اشتباه است.

وی افزود: هیات رئیسه این شورا، علی‌رغم تصویب این طرح با رای بالا، تلاش زیادی کرده است و خواهد کرد که طرح با اجماع اصلاح‌طلبان اجرا شود و آمادهٔ شنیدن پیشنهادات و انتقادات منتقدان طرح و تعامل برای بهبود آن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین ابراز عقیده کرد: بسیاری از نقدهایی که در این روزها از سوی اقلیت مخالف مطرح شده است، اساسا مبتنی بر فرض‌های اشتباه دربارهٔ جزییات طرح است که هنوز در هیات رئیسه شورایعالی به تصویب نرسیده است. اطمینان دارم اگر منتقدان به جزییات آخرین ویرایش طرح که برای تصویب در اختیار شورایعالی قرار گرفته است توجه کنند، تایید می‌کنند که اغلب انتقاداتشان بی‌اساس است.

منصوری سپس در تصریح گفته‌هایش یادآور شد: یکی از نقدهای پرتکرار این است که رای‌سنجی در "سرا" پیش از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان برگزار می‌شود؛ در حالی ‌که به پیشنهاد خود حزب کارگزاران و اعتماد ملی درصورت تصویب جزییات طرح، برای اجماع صددرصدی موافقت شد که رای‌سنجی در سرا بعد از نظر هیات‌های اجرایی و نظارت و در میان نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده برگزار شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین ادامه داد: گفته می‌شود که وزن احزاب با اعضای حقیقی شورایعالی یکسان است و هر دو به یک میزان می‌توانند افرادی را به سامانه دعوت کنند. در حالیکه این موضوع هم اشتباه است و درصورت تصویب جزییات پیشنهادی، احزاب بیشتر از اعضای حقیقی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری استان‌ها می‌توانند اعضایشان را به سامانه دعوت کنند.

این عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که طرح "سرا" توسط چه عضوی از شوایعالی مطرح و توسط چه اعضایی حمایت شد، خاطرنشان کرد: به اشتباه گفته می‌شود که این طرح پیشنهاد حزب اتحاد ملت به شورای عالی سیاست‌گذاری بوده است. در حالیکه طرح توسط جمعی از جوانان اصلاح‌طلب به کارگروه راهبردهای شورایعالی پیشنهاد شد و بعد از پاره‌ای اصلاحات توسط کارگروه راهبردها به هیات رئیسه و نشست عمومی شورایعالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان پیشنهاد شد و بعد از چند جلسه بحث تفصیلی دربارهٔ آن در این شورا سه چهارم از  احزاب عضو شورایعالی، اعضای کارگروه راهبردها و هیات رئیسه و اغلب چهره‌های متنفذ اصلاح‌طلب در خارج از شورایعالی هم از آن حمایت کردند.

وی در پاسخ به انتقاداتی که طرح سرا را صرفا یک مدل ساده انتخاباتی خوانده‌اند، گفت: در "سرا" برنامه‌های نامزدها و احزاب ارائه می‌شود و بدنهٔ اصلاح‌طلبان کشور به این برنامه‌ها و افرادی که فکر می‌کنند این برنامه‌ها را بهتر اجرا می‌کنند رای می‌دهند. "سرا "قرار نیست همهٔ مشکلات اصلاح‌طلبان را حل کند و قرار نیست جایگزین ارائهٔ برنامه و دیگر ضرورت‌های راهبردی شود؛ اما تحول مهمی در مشارکت دادنِ دموکراتیک و شفاف اصلاح‌طلبان کشور در تصمیمات این جبهه و اننخاب برنامه‌ها و نامزدهای آن است.

منصوری گفت: اغلب نقدها در واقع نه به خود "سرا" که به برگزارکننده‌ی آن یعنی شورایعالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان وارد شده است و منتقدان به این‌که لایهٔ اول این سامانه اعضای این شورا هستند اعتراض دارند.

وی ادامه داد: این منتقدان توجه ندارند که اولا؛ شیوه اندک‌ سالارانهٔ قبلی که این احزاب مخالف آن نیستند هم توسط همین شورایعالی سیاست‌گذاری برگزار می‌شود و اگر "سرا" رای نمی‌آورد همان شیوه قبلی را همین شورایعالی اجرا می‌کرد.

این عضو شورایعالی در ادامه همین موضوع خاطرنشان کرد: برای دموکراتیک‌ترشدن شورایعالی و رفع نقدهایی که به این شورا وجود دارد، شکل‌گیری "سرا" ضروری و پیش‌نیاز است. باید یادآور شد که در این رای‌سنجی اهمیتی ندارد که در چه لایه‌ای؛ هر عضو به عضویت درآمده؛ چراکه  همهٔ اعضا، چه یک عضو عادی یکی از احزاب در لایه‌ٔ چهارم و چه رئیس شورای عالی در لایهٔ اول، حق رای برابر دارند و احتمالا کل فعالان اصلاح‌طلب در همان دو الی سه لایهٔ اول به عضویت درخواهند آمد.

وی گفت: ظرفیت سامانه در حدی است که هیچ عضو حقیقی و حقوقی شورایعالی سیاست‌گذاری توان پر کردن همه‌ی لایه‌های پایین‌اش را در همه‌ی مراکز استان‌ها نخواهد داشت و بخش عمده‌ی ظرفیت سامانه خالی خواهد ماند تا احزاب و نیروهای اصلاح‌طلب بدون سهمیه و محدودیت بتوانند فعالان اصلاح‌طلب و حامیان این جریان را به سامانه دعوت کنند و هر حزب به هر میزان که عضو داشته باشد می‌تواند افراد را به سامانه دعوت کند. 

منصوری سپس گفت: تعدادی از منتقدان در شیوه‌ی قبلی ( اگر "سرا" اجرا نشود طبق آن کمیتهٔ منتخب شورای عالی لیست‌های نامزدهای این جبهه را انتخاب می‌کند) حتی یک حق رای هم ندارند، اما در "سرا" از طریق همین منتقدان صدها نفر می‌توانند به رای‌سنجی دعوت شوند و "سرا" ظرفیت میزبانی همهٔ اصلاح‌طلبان را دارد.

وی ادامه داد: از این منتقدان باید پرسید چه پیشنهاد عملی جایگزینی دارند که این سه ویژگی را داشته باشد؟ یک؛ بتواند در شورای عالی جبهه سیاست‌گذاری (به عنوان تنها نهادی که مورد پذیرش احزاب و چهره‌های ملی اصلاح‌طلب برای ایجاد اجماع انتخاباتی میان اصلاح‌طلبان است) با پذیرش اکثریت تصویب شود. دوم؛ در حد امکان طیف وسیع‌تری از اصلاح‌طلبان را در لایه‌ها در بربگیرد و سوم از عضویت فیک‌های سایبری و غیراصلاح‌طلبان جلوگیری کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظرم راه‌های دیگر بستن لیست، از جمله شیوه‌ای که در سال ۹۴ و ۹۶ مورد استفاده قرار گرفت، در این دوره در شورای عالی مورد پذیرش اکثریت قرار نمی‌گیرد و از قضا بهترین راه اجماع، هم در شورای عالی و هم در بدنه‌ی اصلاح‌طلبان، استفاده از این شیوهٔ شفاف و دموکراتیک است./ ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر