کد خبر: 73606
A
پروانه سلحشوری:

اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان کمرنگ شده است/ بهتر است «طرح سرا» یک بار در سطح کوچک‌تر اجرا شود

هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع ریزش آرا به ویژه در میان جناح اصلاح‌طلب، بیش از هر زمان دیگر خود را نشان می‌دهد. بسیاری از صاحب‌نظران این گروه بر این باورند که دیگر نمی‌توان در این دوره، بر راهکار‌های گذشته تأکید کرد و حتی شاید تکرار خاتمی هم اثر قبلی خود را نداشته باشد!

اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان کمرنگ شده است/ بهتر است «طرح سرا» یک بار در سطح کوچک‌تر اجرا شود

به گزارش دیده بان ایران؛ همین موضوع آن‌ها را بر آن داشته تا از روش نوینی برای کشاندن مخاطبان خود به پای صندوق رأی استفاده کنند. به همین دلیل، موضوع طرح «سرا» را در شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح نمودند و به دنبال اجرایی کردن آن برای انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه هستند.

بنا به اعلام شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، این شیوه شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزد‌ها، فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزد‌ها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند و به شناسایی و برآمدن نامزد‌های شایسته و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد.

اما این طرح با مخالفت‌های جدی روبه روست، به گونه‌ای که «غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران آن را روش انتخاب قلابی و دموکراسی وارونه خوانده و «اسماعیل گرامی مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز آن را طرحی بسیار خام و غیرکارشناسی دانسته و گفته است: این طرح تنها تأمین کننده منافع افرادی است که می‌خواهند افراد مورد نظر خودشان را در لیست نهایی قرار دهند.

با این حال، بیشتر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، آن را طرحی مترقی می‌دانند و بر این باورند، این طرح از پایین به بالاست و می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در بدنه اجتماعی خود باشد.

پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در خصوص «طرح سرا» که این روز‌ها جدی مورد ارزیابی شورای عالی سیاست‌گذاری قرار گرفته است، گفت: من به‌ عنوان یک اصلاح‌طلب، هم نقد‌ها و هم صحبت‌های افرادی را که موافق اجرای «طرح سرا» هستند، خواندم. از طرفی این طرح، سه چهارم آرا را در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌ دست آورده و این نشان‌دهنده این است که موافقان آن به‌ مراتب بیشتر از مخالفان این طرح است، پس باید به ‌نظر اکثریت این تشکیلات احترام گذاشت.

وی افزود: تصویب هر طرحی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف را به همراه دارد و این حق همه نمایندگان احزاب است که نظر و دلایل خود را محکم اعلام کنند و اتفاقاً من از مخالفان طرح‌های مطرح می‌خواهم که نظریات خود را بدون هیچ ملاحظه‌ای بیان کنند، زیرا اگر طرحی تصویب و سپس صدای مخالفان بلند شده و حتی به رسانه‌ها کشیده شود، اصلاً به نفع تشکیلات نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: من «طرح سرا» را طرحی خوب و قابل قبول دیدم، ولی به ‌نظرم در درازمدت آثار مثبت آن دیده خواهد شد و شاید در کوتاه‌مدت تأثیراتش تمام و کمال به منصه ظهور نرسد. باید توجه داشت هر طرح به‌ خاطر اینکه نقاط ضعف و قوت آن روشن شود، باید در معرض آزمون قرار بگیرد؛ از این ‌روی، بهتر است «طرح سرا» یک بار در سطح کوچک‌تر اجرا شود تا راحت‌تر بتوان ابعاد مختلف آن را مورد بحث و بررسی قرار داد و سپس آن را به سطح ملی تعمیم دهیم.

این نماینده تهران در مجلس دهم در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند سرمایه اجتماعی خود را برای انتخابات فعال کنند، گفت: من جریان اصلاح‌طلبی را به دو دسته تقسیم می‌کنم که یک جریان، معطوف به قدرت و جریان دیگر، جامعه‌محور است. اینکه می‌گویم یک جریان، جامعه‌محور است، به این معنی نیست که آن‌ها نگاهی به قدرت نداشته باشند، ولی تفکر آن‌ها بیشتر متوجه نگاه و دغدغه‌های مردم است.

مدتی است، اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان کمرنگ شده و بهترین راه‌حل برای بازسازی این اعتماد از دست ‌رفته این است که اصلاح‌طلبان بیشتر از گذشته به مردم روی بیاورند و نشان دهند، به ‌معنای واقعی، اصل برای آن‌ها مردم است و حاضر نیستند به هر قیمتی به قدرت راه پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: اکنون اصلاح‌طلبان باید ببینند مطالبات اصلی مردم چیست؛ هرچند در این مدت هم این جلسات و هم‌فکری‌ها صورت گرفته، جا دارد این موضوع پررنگ‌تر از همیشه دنبال شود. از سوی دیگر، باید منتظر بود و دید کدام نیرو‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت خواهند شد و سپس بررسی کرد، آیا با افراد موجود می‌توان از گفتمان اصلاح‌طلبی دفاع کرد یا خیر؟

سلحشوری در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان باید مجدداً با اعتدالگرا‌ها ائتلاف کنند یا خیر، گفت: نباید برای ائتلاف با گروه‌های اعتدال‌گرا به تشکیلات آن‌ها نگاه کرد، بلکه باید افراد را مورد بررسی قرار داد، زیرا روی حرف و عمل برخی افراد اعتدال‌گرا می‌توان حساب ویژه کرد. از طرفی معتقدم که اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی باید روندی غیر از روند سال ۹۴ را دنبال کنند؛ به این معنا که با تابلوی اصلاحات و افراد معتقد به این جریان وارد رقابت شوند./ تابناک

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر