کد خبر: 73819
A
ربیعی در نشست خبری:

رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد/ خوشحالیم که مصوبه افزایش قیمت بنزین مورد موافقت رهبری هم قرار گرفت

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت واقف است در این شرایط دست زدن به اصلاح قیمت روی میزان مقبولیت تاثیرگذار است. رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح کشور کرد و با شجاعت و با رایزنی با سران قوا این تصمیم را اتخاذ کرد.

رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد/ خوشحالیم که مصوبه افزایش قیمت بنزین مورد موافقت رهبری هم قرار گرفت

به گزارش دیده بان ایران، علی ربیعی در نشست خبری امروز خود گفت: جلسه امروز را به تبیین اصلاح قیمت سوخت اختصاص داده‌ایم و از معاونان نهادهای مرتبط هم دعوت کرده‌ایم تا برای تبیین ابعاد این طرح حضور داشته باشند.

وی افزود: همه می‌دانیم اصلاح قیمت حامل‌های انرژی همواره در ۶۰ سال تاریخ ایران مطرح بوده دلایل متعددی برای اثبات ضرورت اصلاح قیمت‌ها وجود دارد در شرایط تحریم‌ها و فشارها این اصلاح تلاش برای برقرای عدالت اجتماعی و بوده اسن. اقشار نیازمند تحت فشار هستند دولت خود را موظف به حمایت از آنها می‌داند این حمایت باید از محل مشخص تامین می‌شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در این شرایط درآمدهای دولت بسیار کاهش پیدا کرده است و تامین نیازهای کشور یکی از هنرهای دولت بوده است، گفت: علاوه بر این کارهای زیربنایی هم معطل نمانده است اما تامین حمایت معیشتی فقط از حل افزایش قیمت بنزین میسر بود راه دیگر افزایش مالیات بود که شاید فشار در این زمینه منطقی و علمی نبود این راه بهترین منبع برای اختصاص یارانه به اقشار پایین بود.

وی تاکید کرد: خانوارهای دهک‌های بالا بیشترین بهره‌مندی را از یارانه بنزین داشتند، منطقی‌ترین منبع ممکن اصلاح یارانه‌های بنزین بود این موضوع تازه نیست در ۶۰ سال گذشته درباره بیماری اقتصادی که صحبت می‌شد بحث یارانه پنهان و ناعادلانه بودن توزیع یارانه‌ها مطرح بود برای برداشتن یارانه بنزین هم در دولت‌های مختلف بحث شد خیلی‌ها معتقدند بیماری اقتصادی کشور ناشی از یارانه سوخت است.

ربیعی با بیان اینکه این تصمیمات از نوع سخت و دشوار است و آثار آن در میان مدت و درازمدت دیده می‌شود، گفت: در کوتاه‌مدت هم باید از زندگی مردم مراقبت کرد ضمن انجام اصلاحات با اختصاص کل منابع حاصل از این طرح به بیش از ۶۰ میلیون نفر تلاش می‌کنیم از افرادی که زندگی‌شان دچار مشکل شده بود مراقبت کنیم. دولت واقف است در این شرایط دست زدن به اصلاح قیمت روی میزان مقبولیت تاثیرگذار است. رئیس‌جمهور خود را فدای مصالح مردم و کشور کرد و با شجاعت و با رایزنی با سران قوا این تصمیم را اتخاذ کرد.

وی گفت: درآمد حاصل از این اصلاح قیمت‌ها برای طبقات متوسط به پایین هزینه خواهد شد اما این سوال وجود دارد که آیا این سیاست درست بود؟ برخی گفتند پول را به کل مردم می‌دهید درحالیکه علاوه بر سیاست عادلانه کردن این بار این پول را به همه مردم نمی‌دهیم.  سیاست عادلانه کردن درآمدهای کشور در ذات این طرح نهفته است علاوه بر این، این طرح مبارزه با قاچاق سوخت را هم منجر می‌شود و مدیریت مصرف و امکان صادرات و جلوگیری از رانت و فشار نهفته در رایانه برای اقتصاد ایران اثرگذار است.

ربیعی افزود: برخی سیاست‌های درست هم تبعاتی دارد برای همین هم دولت ارکان نظام را در جریان این سیاست قرار داد و همه در سه جلسه بر این نکته تاکید کردند و بر آن صحه گذاشتند خوشحالیم این مصوبه مورد نظر و موافقت رهبری هم قرار گرفت رهبری هم به همین دلیل و با علم به اینکه تصمیم‌گیری در این باره در جلسه سران سه قوه به تصویب رسیده شجاعانه از آن حمایت کردند تصمیم در این اندازه دارای موافقان و مخالفانی است که در ادامه مسیر با نقدهای سازنده کاملتر می‌شود دولت انتقادها را شنیده و درباره این طرح هم گوش شنوا خواهد داشت.

 

ادامه دارد....

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر