کد خبر: 7399
A

آلبرایت: ترامپ آژانس را به انتشار جزئیات بیشتر درباره ایران ملزم کند

یک بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با طرح ادعاهایی علیه کشورمان گفت که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا باید از آژانس بخواهد تا گزارش کاملی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام ارائه دهد.

آلبرایت: ترامپ آژانس را به انتشار جزئیات بیشتر درباره ایران ملزم کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران نشریه ویکلی استاندارد در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت بر اجرای تعهدات ایران طبق توافق هسته‌ای است به طور عمد از گزارش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران امتناع می‌ورزد زیرا ممکن است نشان‌دهنده نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران باشد، مساله‌ای که احتمال تقابل با دولت ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را افزایش می‌دهد. بنابراین احتمال دارد که ترامپ آژانس را برای جزئیات بیشتر در گزارشات خود درباره ایران تحت فشار قرار دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارمین گزارش فصلی خود درباره پایبندی ایران به تعهداتش طبق برجام را اوایل ماه جاری (میلادی) منتشر کرد که در آن آمده بود، این کشور از محدوده ذخیره آب سنگین خود در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

دیوید آلبرایت بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل به ویکلی استاندارد گفت که این تصمیم آژانس بوده که گزارش کامل ارائه ندهد و دولت ترامپ باید آژانس را تحت فشار قرار دهد که گزارش‌های کامل‌تری از وضعیت انطباق ایران با این توافق ارائه کند.

وی افزود: تصور من این است که آمانو (مدیرکل آژانس) از انتخاب ترامپ و تبعات آن برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران است. بعید به نظر می‌آید که تصمیم او برای ارائه کمتر جزئیات در گزارشات خود درباره ایران، تصمیمی شخصی بوده و به نظر من با هدف کسب رضایت دولت اوباما (رئیس‌جمهور آمریکا) بود.

اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس نیز که مواضعی ضدایرانی دارد، در گفت‌وگو با ویکلی استاندارد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دلیل آنچه کاهش جزئیات در گزارشات مربوط به اجرای تعهدات ایران خوانده است، مورد انتقاد قرار داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر