کد خبر: 74275
A
پاسخ موسویان به ادعاهای مصلحی:

جان کری از اتهامی که مصلحی زد، تعجب کرده بود / در کل دوران مذاکرات، حتی یک‌بار جان کری را ندیده ام / در دورانی هم که در دبیرخانه شورای امنیت ملی مسئولیت داشتم، معاونتی بنام معاونت امور بین‌الملل وجود نداشت

حسین موسویان که از اتهام جاسوسی وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد توسط دادگاه تبرئه شده بود، طی نامه‌ای به ادعای اخیر وزیر اسبق اطلاعات، مبنی بر نفوذی بودن وی در مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

جان کری از اتهامی که مصلحی زد، تعجب کرده بود / در کل دوران مذاکرات، حتی یک‌بار جان کری را ندیده ام / در دورانی هم که در دبیرخانه شورای امنیت ملی مسئولیت داشتم، معاونتی بنام معاونت امور بین‌الملل وجود نداشت

به گزارش دیده بان ایران؛  حسین موسویان که از اتهام جاسوسی وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد توسط دادگاه تبرئه شده بود، طی نامه‌ای به ادعای اخیر وزیر اسبق اطلاعات، مبنی بر نفوذی بودن وی در مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات چندی پیش در یک سخنرانی مدعی شده بود جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درجایی اعلام کرده: «هر زمان که می‌خواستم با ظریف مذاکره کنم ابتدا با عامل نفوذی‌مان صحبت می‌کردم و هر آنچه او می‌گفت در جلسه مطرح می‌کردم»، او در بخش دیگری از ادعای خود تصریح کرده است «فردی که جان کری از او یاد می‌کند دریک مقطع زمانی، معاون امور بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی کشور بوده است». اشاره تلویحی وزیر پیشین اطلاعات، واکنش سید حسین موسویان، دیپلمات وزارت خارجه را در پی داشته است.

حالا موسویان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مصلحی نوشته است: «من در کل دوران مذاکرات هسته‌ای آقای جان کری با آقای ظریف، حتی یک‌بار آقای جان کری را ندیده و هیچ گفت‌وگویی هم مستقیم یا غیرمستقیم با ایشان نداشتم.» وی در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به دیدار اخیر خود با جان کری و چند تن دیگر از چهره‌های سیاسی در کنفرانس ابوظبی، تصریح کرده: «من از آقای جان کری سؤال کردم آیا شما در دوران مذاکرات هسته‌ای، هرزمانی که می‌خواستید با آقای ظریف ملاقات کنید، قبل از آن با یک فرد ایرانی صحبت می‌کردید و هر آنچه را این فرد می‌گفت در جلسه با ظریف مطرح می‌کردید؟ جان کری که از این سؤال من خیلی تعجب کرده بود، گفت خیر! چنین موردی اساساً وجود نداشته است. سؤال کردم آیا مطلبی به این مضمون هم درجایی گفته‌اید؟ پاسخ داد خیر! هرچه گفته‌ام در کتاب خاطراتم وجود دارد و مکتوب است، آن را بخوانید.»

این دیپلمات سابق برای اثبات ادعای خود به بخش‌هایی از کتاب خاطرات وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز استناد کرده است که در آن بخش‌ها، کری نخستین دیدار خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را این‌گونه توصیف کرده است: «برای اولین گفت‌وگو من و ظریف در سازمان ملل در اتاق کوچکی نشستیم، این واقعیت دشوار در ذهن من بود. قرار بود ملاقات کوتاهی داشته باشیم. ما یک ساعت در اتاقی به‌اندازه یک پستو صحبت کردیم. من قبل از دیدار با ظریف، با دوستان و همکارانی که با او در سازمان ملل همکاری کرده بودند، صحبت کرده و در حد مقدور در مورد ایشان آگاهی کسب کرده بودم. روشن بود که ظریف هم در مورد من همین کار را کرده بود و در مورد من و کارهای من کسب اطلاعات کرده بود. در اولین برخورد از تسلط ظریف به اصطلاحات انگلیسی شوکه شدم. تحصیلات او در آمریکا و سال‌ها خدمت در نمایندگی ایران در سازمان ملل، باعث شده که او از سیاست در آمریکا در حد وسیعی شناخت داشته باشد. او خیلی باهوش بود و خوب مطالعه کرده و آموزش‌دیده بود. او همچنین سخنور ماهر و فردی متعهد به رژیم ایران بود، رژیمی که ما با آن اختلافات اساسی داریم».

موسویان در بخش دیگری از این نامه تأکید کرده است «این سنت همه دیپلمات‌های حرفه‌ای جهان است که قبل از مذاکرات مهم، در مورد شخصیت و افکار طرف مذاکره‌کننده، مطالعه و بررسی می‌کنند. به همین دلیل جان کری هم فرض را بر این گذاشته که آقای ظریف نیز در مورد او همین کار را کرده است».

این دیپلمات سابق درباره ادعای مصلحی و نسبت دادن سمت «معاون امور بین‌الملل» به خود، توضیح داده است: «در دورانی هم که در دبیرخانه شورای امنیت ملی مسئولیت داشتم(۱۳۷۶-۱۳۸۴)، اساساً معاونتی بنام معاونت امور بین‌الملل وجود نداشت. زمانی که آقای دکتر لاریجانی به سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد(۱۳۸۴)، یک معاونت جدید به نام معاونت بین‌الملل ایجاد کرد که آقای جواد وعیدی را به سمت این معاونت منصوب کرد. آقای جواد وعیدی هم که در دوران مذاکرات هسته‌ای کری-ظریف در ایران بود و امکان جلسه با آقای جان کری نداشته است. علاوه براین، آقای جواد وعیدی و بنده هیچ‌کدام در دوران خدمت آقای ظریف در سازمان ملل، سابقه خدمت و همکاری با ایشان در نیویورک و سازمان ملل را نداشته‌ایم.»
از رد اتهام جاسوسی توسط قوه قضائیه تا رد حکم دادگاه توسط مصلحی

البته این اولین باری نیست که مصلحی چنین ادعاهایی را درباره موسویان مطرح می‌کند. نخستین بار، سال ۸۶ خبر بازداشت موسویان به اتهام جاسوسی مطرح شد و سه سال بعد، زمانی که مصلحی در مقام وزیر اطلاعات قرار داشت، این وزارتخانه در واکنش به اظهارات علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت مبنی بر رد ادعای جاسوس بودن موسویان بیانیه‌ای منتشر کرد؛ در بخشی از این بیانیه آمده بود: «با عنایت به رأی صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی که قطعی گردیده است، به استناد به ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی، حسین موسویان به جرم جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با پوشش مسئولان نظام و مأموران دولت، و در اختیار قرار دادن اطلاعات مزبور به دیگران، (افراد فاقد صلاحیت و بیگانگان) به دو سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از مشاغل دیپلماتیک در وزارت امور خارجه و اشتغال در امور بین‌الملل سایر نهادها و ترجمان‌های کشور محروم گردیده است. لذا اقدام نامبرده مصداق روشن و کامل جاسوسی می‌باشد». این در حالی است که علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه‌ی قضاییه، فروردین سال ۸۷ رسماً اعلام کرده بود دادگاه اتهام جاسوسی موسویان را وارد ندانسته است.

شهریورماه سال ۸۹ مصلحی در پاسخ به پرسشی درباره تأکید دوباره وزارت اطلاعات بر جاسوس خواندن موسویان، علی‌رغم تبرئه وی در دادگاه به خبرنگاران گفته بود: قوه قضاییه ممکن است بر اساس قوانین خود کسی را تبرئه کند اما این بیانگر آن نیست که وی جاسوس نباشد؛ چراکه بر اساس اسناد ما موسویان جاسوس است. حتی خبرگزاری مهر از او نقل‌قول کرد: «شاید قوانینی که بر مبنای آن موسویان تبرئه شده ضعف یا مشکلی داشته باشد، اما بر اساس اسناد و تعاریف وزارت اطلاعات از جاسوسی ایشان جاسوس محسوب می‌شود».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر