کد خبر: 74334
A

تحریف تاریخ به نفع احمدی‌نژاد؟

یکی از عجیب ترین انتقادهایی که در روزهای گذشته از سهمیه‌بندی بنزین توسط عده‌ای مطرح شده، مقایسه آن با سهمیه بندی دوران احمدی‌نژاد و طرح این ادعاست که در آن زمان سهمیه‌بندی با کیفیت بهتری انجام شده. چنانکه از آن ماجرا، بهشتی می‌سازند و از این ماجرا جهنمی تا عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را تطهیر کنند. این در حالی است که شواهد تاریخی، حرف‌های دیگری برای ما دارند.

تحریف تاریخ به نفع احمدی‌نژاد؟
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یکی از عجیب ترین انتقادهایی که در روزهای گذشته از سهمیه‌بندی بنزین توسط عده‌ای مطرح شده، مقایسه آن با سهمیه بندی دوران احمدی‌نژاد و طرح این ادعاست که در آن زمان سهمیه‌بندی با کیفیت بهتری انجام شده. چنانکه از آن ماجرا، بهشتی می‌سازند و از این ماجرا جهنمی تا عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را تطهیر کنند. این در حالی است که شواهد تاریخی، حرف‌های دیگری برای ما دارند. 

 

مثلا به این صحبت‌های امیرحسین قاضی زاده، عضو هیات رئیسه مجلس در یکی از برنامه‌های شبکه افق در روز شنبه 25 آبان توجه کنید. قاضی زاده، نماینده عضو جبهه پایداری گفته: این اولین بار نیست که بنزین را گران می کنیم. در دولت های گذشته هم این ماجرا را داشتیم. در دولت آقای احمدی نژاد 4 ماه با مردم گفتگو شد، منابع مالی در حساب مردم نشست، بعد اقدام انجام شد، نه اینکه از اصل غافلگیری استفاده کنند. 

 

قاضی زاده در حالی ادعا می‌کند که احمدی‌نژاد ابتدا منابع مالی را به مردم داده که طرح سهمیه بندی سوخت در تیر ماه 1386 انجام شده و نخستین مرحله یارانه در آبان 1389 به مردم پرداخت شده است. ظاهرا به عقیده این نماینده، اینکه سه سال و چهار ماه بعد از سهمیه بندی سوخت و افزایش چهارصد درصدی قیمت آن (از 100 به 400 تومان برای بنزین آزاد)، اولین مرحله یارانه پرداخت شود به این معناست که «اول منابع مالی در حساب» نشسته و بعد سهمیه بندی اجرا شده است. 

 

یکی دیگر از حرف‌‌ها این است که در آن زمان، سهمیه بندی با آرامش صورت گرفت. مثلا علم الهدی، امام جمعه مشهد در نماز جمعه اخیر این شهر گفته:
«در سال 89 در مملکت تجربه داشتیم، ضرورت زندگی اقتصادی مردم در آن سال اقتضا کرد بنزین سهمیه‌ای 4 برابر و بنزین آزاد 7 برابر افزایش قیمت داشته باشد، بنزین لیتری 100 تومان تبدیل به بنزین سهمیه‌بندی 400 تومانی و بنزین آزاد 700 تومانی شد اما از اول مسئله با خود مردم در میان گذاشته شد، مردم آماده بودند، بنزین آزاد 7 برابر و سهمیه‌بندی 4 برابر افزایش داشت، چون مردم در جریان بودند، خود مردم مدیریت کردند و بدون کوچک‌ترین محذوری این مسئله انجام گرفت، سال 89 دور نیست.»
ضمن اینکه باید به ایشان یادآوری کرد که بنزین نه در سال 1389، که در سال 1386 سهمیه بندی شد؛ باید به ایشان یادآوری هم کرد که در آن زمان که کوچکترین تحریمی هم علیه کشور وجود نداشت و اوضاع معیشتی مردم، وخیم نشده بود، فقط در یک شب در تهران 17 جایگاه سوخت، از 40 تا 100 درصد تخریب شد و مورد سرقت گرفت. 

 

نکته بعدی هم این حرف جالب است که در آن زمان اطلاع رسانی مناسبی صورت گرفته بود. در این زمینه صرفا به مصاحبه جهانبخش محبی نیا، نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس وقت و البته نماینده اصولگرا اشاره کنیم که گفته بود: «جای تاسف باقی ماند که بحث سهمیه‌بندی تا ساعت 9 شب به اطلاع نیروی انتظامی نرسیده بود تا بتواند فرصتی برای برنامه‌ریزی و کنترل جریانات داشته باشد.» بنابراین وقتی حتی نیروی انتظامی هم از زمان اجرای طرح باخبر نبوده، بهتر است از اطلاع رسانی صحبت نکنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر