کد خبر: 74347
A
علیرضا پناهیان، فعال سیاسی اصول گرا:

اعتراض قانونی یعنی انتقاد از دولت در عین حمایت از نظام مثل تجمع دوشنبه/ این دولت را همین مردم انتخاب کرده اند

سیاسیون نباید در مسایل تخصصی نظر بدهند. موضوع بنزین تخصصی بود و سیاسیون نباید دربارۀ آن تصمیم می گرفتند و نظر می دادند.

اعتراض قانونی یعنی انتقاد از دولت در عین حمایت از نظام مثل تجمع دوشنبه/ این دولت را همین مردم انتخاب کرده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ سیاسیون نباید در مسایل تخصصی نظر بدهند. موضوع بنزین تخصصی بود و سیاسیون نباید دربارۀ آن تصمیم می گرفتند و نظر می دادند.

 

علیرضا پناهیان، روحانی و فعال سیاسی اصول گرا در برنامۀ تلویزیونی «پروندۀ ویژه» در شبکۀ سوم سیما به این پرسش پاسخ داد که «مردم چگونه می‌توانند انتقاد خود به حاکمیت را ابراز کنند بی آن‌که متهم به اغتشاش و آشوب شوند و دشمنان از اعتراض آنان، سوء استفاده نکنند».

او گفت: «با حمایت از کُلیت نظام می‌توانند از دولت انتقاد کنند و این همان کاری است که مردم تهران در تجمع "امنیت و اقتدار" در روز دوشنبه چهارم آذر انجام دادند.»

به گزارش «عصر ایران» عنوان این برنامه که چهارشنبه شب (6 آذر) از شبکۀ سوم سیما پخش شد «بررسی تحولات اخیر کشور» بود و هر چند تصور می‌شد صدا وسیما قصد دارد برابر وظایف محوله به اقناع افکار عمومی دربارۀ مصرف انرژی و قیمت بنزین یا تقبیح تخریب ها بپردازد اما عملاً نوک پیکان انتقادات متوجه دولت بود.

علیرضا پناهیان، بارها از واژۀ «سیاسیون» در مقابل «متخصصین» استفاده کرد و هر چند با ذکر نام و مشخصا به روحانی نتاخت اما روشن بود که مراد او از سیاسیون، دولت و اعتدال‌گرایان است.

او البته از رییس مجلس شورای اسلامی به صراحت انتقاد کرد که «چرا نظرات کارشناسی نمایندگان را در جلسۀ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منعکس نکرده و نیز انتقاد کرد که چرا به نظرات رییس قوۀ قضاییه توجه نشده است.»

پناهیان همچنین دو انتقاد را متوجه نمایندگان حامی دولت در مجلس دانست و گفت: اول به این خاطر که در حالی که حامی دولت اند و به اعتبار نزدیکی به دولت به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند اما به خاطر انتخابات پیش رو به دنبال طرح دو فوریتی برای متوقف کردن مصوبه افزایش قیمت بنزین بودند.

این در حالی است که مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس و چهرۀ شاخص جبهۀ پایداری هم از تهیه طرح مشابهی خبر داده بود و پس از سخنان رهبری در صبح یکشنبه 26 آبان 98 طرح ها منتفی شد. پناهیان اما به این موضوع اشاره نکرد.

دومین دلیل انتقاد پناهیان از نمایندگان مجلس این بود که خواستار به رسمیت شناختن اعتراضات قانونی شده اند در حالی که به اعتقاد او مردم به خود نمایندگان اعتراض دارند که چرا در طول 5 سال گذشته به وظیفۀ قانونی خود در افزایش تدریجی قیمت بنزین، عمل نکرده اند.

روحانی اصول‌گرا سخنان خود را با این طعنه آغاز کرد که برخورد مردم با این موضوع به این خاطر معقول بود که احساس می کردند تصمیم دولتی است که خود انتخاب کرده اند.

سخنان پناهیان ساعاتی پس از آن پخش شد که رییس جمهوری بار دیگر تأکید کرده بود: تصمیم افزایش قیمت بنزین فراتر از دولت اتخاذ شد و زمان اجرا را هم به شورای امنیت کشور سپرده بودند و او در مقام رییس جمهوری نمی‌دانسته دقیقاً از چه زمانی اجرایی می‌شود و کلید می‌خورد.

میهمان برنامه در بخش دیگری از سخنان خود از «سیاسیون» انتقاد کرد که چرا دربارۀ مسایل تخصصی و موارد فرهنگی اظهار نظر می کنند.

او بارها واژۀ «سیاسیون» را در برابر « متخصصین» قرار داد و خواستار توجه به نظرات «متخصصین» شد و سیاسیون را شایستۀ اظهار نظر دربارۀ بحث های تخصصی فرهنگی و اقتصادی ندانست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر