کد خبر: 74475
A
لاریجانی در نشست خبری:

شورای هماهنگی سران قوا موقتی است/ این شورا هرگز نمی‌خواهد و نباید جایگزین مجلس شود/ درباره بررسی صلاحیت کاندیداها به رهبری هم نامه نوشتم/ نباید بگذاریم حقی ضایع شود/ برای ریاست جمهوری برنامه ای ندارم

رئیس مجلس گفت: کسانی با بی‌تقوایی سیاسی هتک مجلس می‌کنند بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است بیانیات امام درباره جایگاه مجلس درش آینده‌نگری بود، تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.

شورای هماهنگی سران قوا موقتی است/ این شورا هرگز نمی‌خواهد و نباید جایگزین مجلس شود/ درباره بررسی صلاحیت کاندیداها به رهبری هم نامه نوشتم/ نباید بگذاریم حقی ضایع شود/ برای ریاست جمهوری برنامه ای ندارم

به گزارش دیده بان ایران؛ 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس گفت: خدمت سروران گرامی اصحاب رسانه سلام عرض می‌کنم امروز روز مجلس مصادف با سالرزو شهادت شهید مدرس است و این روز را به ملت ایران و نمایندگان تبریک عرض می‌کنم.

 

وی افزود: شهید مدرس یک فقیه مجاهد بود که ویژگی‌های منحصر به فردی داشت. اضلاع مختلف فکری داشت و سیاستمداری منصف و شجاع و پرهیزگار بود. برخی افراد مخالف او را تخریب می‌کردند حتی اکثر مخالفان هم در این که او یک شخصیت برجسته در تاریخ ایران بود، اذعان داشتند.

 

رئیس مجلس یادآور شد: یکی از نکاتی که مدرس به عنوان حکومت عادله و پیشرفته قائل بود این بود که قانونگرایی باید در کشور حاکم باشد و می‌گفت اگر قانون حاکم نباشد مملکت نیست.

 

لاریجانی با بیان اینکه یکی از نکات دیگر مدرس این بود که مجلس را محل اتکای ملت و سنبل آزادی می‌دانست، گفت: مدرس می‌گفت باید تقدس مجلس را مقدم شمرد در عناونین استیضاح رضاخان توهین به ملت آمده  بود و مبرهن بود توهین به مجلس یعنی توهین به مردم. حفظ جایگاه مجلس حفظ جایگاه مردم و آزادی است.

 

وی تاکید کرد: کسانی با بی‌تقوایی سیاسی هتک مجلس می‌کنند بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است بیانیات امام درباره جایگاه مجلس درش آینده‌نگری بود، تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش یابد اما اگر بر اساس صدق و مروت نباشد بر سر مردم این دیوار خراب می‌شود و کسانی که این کار را می‌کنند دلسوز ملت نیستند.

 

لاریجانی با اشاره به اقدامات مجلس دهم گفت: در این مجلس کارهای مهمی صورت گرفته است در هر سال قانون بودجه با دقت تصویب شده است اشکالاتی که دولت هم نمیدید نمایندگان در این قانون لحاظ می‌کردند.

 

رئیس مجلس گفت: در دوره دهم مجلس تعداد قوانین ابلاغی 162 قانون است؛ 63 طرح 99 لایحه. قانون توسعه و اشتغال پایدار از قوانین مهم بود تا روستاییان یک زندگی آبرومند داشته باشند. قوانین رفع موانع تولید از قوانین مهم است. قانون ارزش افزوده مقداری از سهم را به شهرداری‌ها داد تا برای آبادانی شهرها اقدام کنند. برای گازرسانی و‌ آسفالت روستاها قانون گذاشتیم. قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک بسیار مهم است. قانون حفاظت از منابع ژنتیک، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از جنگل‌بانان، قانون حمایت از هنرمندان، قانون حمایت از حقوق معلولان، حمایت از آموزش، پیشگیری از تقلب در آثار علمی، قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل، حمایت از کودکان و نوجوانان، منع به کار‌گیری بازنشستگان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون عدم تامین مالی تروریسم، نقض حقوق بشر آمریکا، تدوین قوانین بانکداری که الان در دستور است و مجموعا 362 قانون تصویب شده است.

 

 وی ادامه داد: در راستای وظیفه نظارت مجموعا 165 سوال در صحن از وزرا شده است که در موضوعات مختلف بوده و یک مورد نیز سوال از رئیس‎جمهور داشتیم. همچنین 6 مورد تحقیق و تفحص در مجلس انجام شد. 6 مورد نیز در صحن استیضاح داشتیم که دو مورد به عدم رای اعتماد منجر شد. 13 مورد تخلفات دستگاه‌ها احصا شد و گزارش آن به قوه قضائیه داده شد. کمیسیون‌ها 31 مورد گزارش به مجلس دادند که موضوعات بسیار مهمی مثل سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه و حادثه تروریستی اهواز بود.

 

وی افزود: همچنین 64 جلسه بصورت غیرعلنی جلسه داشتیم که از آن جمله جلسه در خصوص آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه؛ در خصوص ناآرامی‌های کشور با حضور دبیر شورای امنیت، ناترازی بانک‌ها با با حضور مسئولان، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درمانی، وضع کشاورزی و موارد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها، ‌وضعیت مؤسسات اعتباری، وضعیت ارز که دولت 4200 تومان اعلام کرد و در مجلس بحث شد و گفتند مبنای علمی ندارد. در خصوص موسسات اعتباری هم بحث مفصلی شد و مشکلات میلیون‌ها نفر حل شد. راجع به چالش‌های فضای مجازی و در خصوص FATF و وضعیت یارانه‌ها که جلسه داشتیم. گزارش‌های کمیسیون اصل 90 را داشتیم؛ گزارش‌های مستمری نیز مرکز پژوهش‌ها به مجلس می‌دهد.

 

لاریجانی تاکید کرد: مقصود این است که مجلس دهم، هم در حوزه تقنین و هم نظارت، کارهای خوبی انجام داده که گاهی در فضای هیجانی کارها دیده نمی‌شود.

 

لاریجانی در ابتدای نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه روز گذشته گفتید قصد کاندیداتوری را ندارید و با توجه به این که سال‌هاست ریاست مجلس را بر عهده دارید ارزیابی‌تان از عملکرد مجلس در زمینه قانون‌گذاری و نظارت چیست؟ چراکه برخی انتقاد دارند و به شورای هماهنگی سران قوا نقد می‌کنند مبنی بر اینکه نقش مجلس را کمرنگ کرده است، گفت: اینکه امام فرمودند مجلس در راس امور است به معنای این نیست که در هر اموری دخالت کند. بالاترین مقام رهبری است و آیا ایشان در همه امور دخالت می‌کند؟ بعدش مجلس است.

 

رئسی مجلس گفت: این در راس امور بودن این نیست که کار قوای دیگر را هم انجام دهیم. در راس امور بودن یعنی در مرتبه‌ای پایین‌تر از رهبری است. مجلس دهم ظرفیت خیلی خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیشتر است و این کمک می‌‌کند که آرای مردم گفته شود.

 

وی درباره دیگر نهادهای موجود در کشور گفت: اینکه نهادهای دیگری هستند بعضی از این نهادها زمان امام هم بود و مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. من تا آنجا که اطلاع دارم از وقتی آقای روحانی رئیس‌جمهور شد دقت می‌کند که قانون‌گذاری نشود و ما هم نمی‌گذاریم قانون‌گذاری انجام شود. قبلا اینطور نبود گاهی قانون‌گذاری هم می‌شد، مثلا در بحث ازدواج قانون‌گذاری کردند که جلوی آن گرفته شد.

 

وی تاکید کرد: مثلا در حوزه فضای مجازی سیاست‌گذاری انجام می‌شود. یک مشکلی در زمینه مجمع و هیات نظارت وجود دارد. در زمان آقای هاشمی برای سیاست کلی ساز و کاری برای هیات نظارت در نظر گرفتند و بیشتر جنبه مشورتی داشت. در آن زمان هیات نظارت برای نظر قطعی باید نظر مجمع را می‌گرفت و یعنی مجمع باید تصمیم می‌گرفت. اما این طی یک سال اخیر بی مشکل نیست.

 

رئیس مجلس گفت: بحث سیاست‌های کلی و ارزیابی آن در امتداد زمانی امکان پذیر است. ممکن است ما در زمنیه حفظ جنگل‌ها سیاست‌مان این باشد که جنگل را حفظ کنیم و شاید زمانی لازم بود که جاده‌ای بکشیم در جنگل و این به معنای حفظ نکردن جنگل نیست.  این مساله یک مشکلی است که باید حل شود و ما هم در حال بحث هستیم و مخصوصا سیاست‌های کلی که رهبری گفتند قید کردند مرزها را قید کنید. این باید حل شود.

 

وی با اشاره به شورای هماهنگی سران قوا گفت: این امری موقتی است و رهبری گفتند ساز و کاری در نظر گرفته شود و مقید هستیم که قانون‌گذاری نکنیم اما مثلا در بحران ارز باید این بحران مهار می‌شد و بخشی از آن برای قوه قضائیه بود و هرگز نباید جایگزین مجلس شود.

 

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری و روشی برای طراحی مکانیزمی برای سنجش قوانین مجلس، گفت: بخشی از این سیاست‌های کلی که رهبری گفتند قبلا گوشه‌هایی از آن را در ملاقات با نمایندگان گفته بودند. برخی از آن سیاست‌ها نیاز دارد که حد و مرزهایش مشخص شود.

 

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی من جلسه‌ای با معاونت حقوقی قوای دیگر و مجمع تشخیص و شورای نگهبان گذاشتیم و آنجا کار کردند و ما منتظریم که گزارش آن بیاید تا هر بخشی ساماندهی شود.

 

لاریجانی در پاسخ به این سوالی درباره اصلاح ساختار اقتصادی کشور و اینکه آیا مجلس حاضر است این نقش را برای خود داشته باشد؟ گفت: اصلاح ساختار بودجه به بخش‌های مختلف کشور مربوط است و رهبری سال پیش بود که این موضوع را فرمودند. این نکته که گفتید در مجلس پیشنهاد است باید یک دید کلی هم نسبت به آن داشته باشیم.

 

وی افزود: برخی موارد ممکن است کیفی بوده باشد و مثلا در بخش کشاورزی در مورد آبیاری تحت فشار مصر بودیم انجام شود. اصلاح ساختار، کار لازمی است و سازمان برنامه باید برنامه مدونی داشته باشد و اگر حرف معقولی داشته باشند مجلس حمایت خواهد کرد ولی باید حرف را دید و بخش‌هایی از آن را قانون اساسی مشخص می‌کند.

 

رئیس مجلس گفت: پیشنهادی بود که بودجه دوساله دهیم که با قانون اساسی همخوان نیست. بعضی دستگاه‌ها در قانون اساسی آمده که ردیف‌ها باید مشخص باشد این‌ها باید رعایت شود ولی ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها نداریم. بعضی دستگاه‌ها ممکن است مشکلشان با دولت حل نشود و درنتیجه به کمیسیون مربوطه خود مراجعه می‌کند و این عیب نیست ولی در کل باید این اصلاحات انجام شود.

 

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار قوانین تصویب شده در مجلس فعلی و اینکه با گذشت 9 ماه از نامگذاری سال جاری به «رونق تولید» مجلس چه کرده است و همچنین انتقاد از اینکه تحقیق و تفحص‌ها که برای مجلس هزینه‌بر است اما به سرانجام نمی‌رسد، گفت: باید تلاش کنید که نتیجه تحقیق و تفحص را ببینید؛ تحقیق و تفحص در صندوق فرهنگیان همان چیزی است که در قوه قضائیه ادامه پیدا کرد. در خصوص سازمان تامین اجتماعی نیز تحقیق و تفحص شد که آن پرونده نیز در قوه قضائیه مطرح شد. برخی از مشکلات تخلف و برخی جرم است؛ جرم را قوه قضائیه پیگیری می‌کند و تخلفات در خود کمیسیون پیگیری و ادامه پیدا می‌کند . الان هم برخی تخلفات مسئولان قبلی وجود دارد و اینطور نیست که هدر برود.

 

وی در خصوص سال «رونق تولید» نیز گفت: از مسائلی که مجلس از روز نخست روی آن کار کرد همین موضوع بود؛ ایجاد کمیسیون رونق تولید از اقدامات مجلس بود و قانون رفع موانع تولید را نیز همین کمیسیون پیشنهاد داد که در مجلس تصویب شد اما همه زوایای آن اجرا نشد. چندین گزارش نیز همین کمیسیون به مجلس داد که کجا نقص وجود دارد.

 

رئیس مجلس در خصوص وقایع پس از اصلاح قیمت بنزین و اینکه تاکید کرده است که مجلس با همکاری دستگاه‌های دیگر به کنترل قیمت‌ها نظارت دارد،‌ در خصوص ابزارهای نظارتی مجلس در این حوزه گفت: سازوکار روشن است؛ کمیسیون‌های تخصصی مجلس شامل کمیسیون اقتصادی و بودجه پیگیر هستند و با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات و وزارت صمت جلسه داشتند. یک جلسه هم در صحن مجلس داشتیم و نمایندگان اظهارنظر کردند و این امر مستمری است و کار ساده‌ای هم نیست. پیشنهادی هم فرمانده سپاه داشتند که بسیج هم کمک کند؛ بنابراین در حال پیگیری این موضوع هستیم.

 

وی ادامه داد: در خصوص حامل‌های انرژی هم ملاحظه بفرمایید که در سال 88 قانونی داشتیم با عنوان هدفمندی یارانه‌ها که قانون دقیقی بود و این قانون به دولت اختیار داده و الزام کرده است که ظرف مدت ذکر شده یارانه‌های انرژی و یارانه‌های دیگر را از حالت غیرشفاف دربیاورد و البته مشخص کرده که به چه قیمتی برسد و گفته چگونه مصرف کنید؛ به این شکل که 50 درصد مردم،‌20 درصد بودجه و 30 درصد باید به تولید تعلق بگیرد. این اختیار را مجلس ریل‌گذاری کرده و البته در گذشته هم دولت این را با دقت انجام نداد. از دوسال پیش این مساله مطرح بود؛ مشکل این است که حجم بالای یارانه در کشور غیر عادلانه تقسیم می‌شود.

 

وی افزود: گزارش آژانس بین المللی انرژی در سال 2015 گفته که ایران در شاخص مصرف انرژی رتبه اول در دنیا را دارد و در سال 2015، دولت 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت کرده است که این مشکل محیط زیست و غیره ایجاد می‌کند. قیمت بنزین پول همه مردم است که طبقات بالا خیلی استفاده می‌کنند و 45 درصد مردم اصلا اتومبیل ندارند. این مشکل همیشه وجود داشت و قانون هم به همین دلیل تصویب شد. دولت در شورای هماهنگی پیشنهادش را مطرح کرد و پیشنهادات دیگر هم مطرح شد؛ این مساله در مجلس هم مطرح بود که هم در 95 جلسه داشتیم و هم مهرماه 98 آقای مصری از طرف هیات رئیسه با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه جزوه آوردند.

 

وی تاکید کرد:  بنابراین اینجا پیشنهاداتی دادند و در مجلس هم مطرح شد که در خصوص بنزین چگونه این را متعادل کنیم. چند سناریو بود که یک پیشنهاد این بود که نسبتش همین وضع فعلی باشد که اعلام شده است. سه ساعت در مجلس بحث شد؛ آنچه در شورا مطرح شد دو وجه داشت؛ یک وجه مشورتی و یک وجه تصمیم‌گیری بود. بحث مشورتی در خصوص دولت بود اما چون حضرت آقا گفتند مشورت کنید مشورت شد و کمی قیمت‌ها عوض شد اما چهارچوب کلی با دولت است ولی بحث شد که چون مبلغ اندکی است و قانون گفته 50 درصد به مردم تعلق بگیرد اما با توجه به شرایط فعلی کل مبلغ را به مردم دهیم. بنابراین این مکانیسم جایگزین مجلس نشده چرا که مجلس این اختیار را به دولت داده است.

 

لاریجانی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که گفته می‌شود دوره حیات سیاسی شما فراز و فرود زیادی داشه است نظر خودتان چیست؟ گفتت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم. انسان‌ها در کارهای سیاسی مثل بقیه امور تجربه پیدا می‌کنند و من هم در این دوازده سال در خدمت نمایندگان درس آموختم و در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و اگر صدرایی بیاندیشید او به حرکت جوهری معتقد بود که انسان‌ها تغییر می‌کنند.

 

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین گفت: من توضیحاتی دادم که این مساله امروز و دیروز نیست. در دولت مطرح بوده که آیا این یارانه پنهان به اقتصاد ضربه می‌زند؟ اقتصاددان‌های برجسته کشور همه اتفاق داشتند در این زمینه‌ها. بر این نظر بودند که این مسیر اتلاف منابع است و باید جلوگیری کرد و برخی روزنامه‌های اقتصادی هم خیلی راجع به آن بحث کردند اما بدانیم که این اتفاق قارچ گونه حادث نشده است.

 

وی درباره علاج آن گفت: قانون هدفمندی علاج را دقیق مطرح کرده است و مجلس تصمیمش درست است اگر درست انجام شود. دولت باید آن را انجام دهد و همه بخش‌های آن را انجام دهد.

 

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره راهکاری برای شکستن بن‌بست بین ایران و آمریکا  گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست و افرادی هم هستند که گفت‌و‌گوهایی می‌کنند اما این سیاست فشار حداکثری روش غلطی است و ما درها را نبستیم و این روش در گذشته هم جواب نداد. زمانی فشار می‌آوردند که ایران از مساله هسته‌ای دست بکشد و حتی یک سانتریفیوژ نداشته باشد بعد اوباما نامه نوشت. و اگر این میزان عقل داشته باشند می‌تواند حل شود.

 

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات عراق و اینکه آیا نگرانی برای ایران از آن اتفاقات وجود دارد؟ گفت: با حضور آیت‌الله سیستانی در عراق و وحدت جامعی که دارند ما نگرانی نداریم و ما خوب وفاق داریم و زمانی که داعش تحریک شد ما نگران بودیم و کمک کردیم اما امروز ایشان با تدبیر کا را پیش می‌برند. ما عراق را یک متحد خود می‌دانیم اما نگرانی نداریم چون رجال سیاسی و مذهبی پخته‌ای در عراق هستند و نیازی به کمک ندارند.

 

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه باتوجه به اینکه شما به حرکت جوهری ملاصدرا اشاره کردید، آیا اگر مراجع قم از شما درخواست کنند در مجلس بعدی حضور بیابید نظر خود را تغییر می‌دهید؟ گفت: شما هم می‌دانید کجا از این عبارت استفاده کنید. حقیقت این است که من قصدم بود در مجلس دهم هم ورود نکنم و الان که دوازده سال است که توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم همان زمان هم بزرگانی تماس و نظر داشتند به نحوی بود که من را قانع کردند. این بار هم همین شد که من هم تلاش کردم قانع کنم که حضور در این عرصه کافی است و به نظرم می‌رسد که این تصمیمی لحظه‌ای نیست و من مدتی روی آن فکر کردم.

 

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند این افزایش قیمت بنزین خواسته دولت بود یا سران سه قوه؟ چراکه روحانی گفت که من هم روز جمعه متوجه شدم و از زمان دقیق آن مطلع نبودم، گفت: من توضیح دادم که دو وجه داشت. آنچه رهبری در درس خارج فقه فرمودند حق بود. این مساله در جلسه سران مطرح شد. من مطلع بودم و پنج‌شنبه هم با آقای رحمانی درباره بعضی جنبه‌های آن صحبت کردم. در مجلس هم در روز سه‌شنبه به نمایندگان گفتم که در حال اجرا است و تاریخ آن را یادم نیست که گفتنم یا نه.

 

وی افزود: دولت می‌توانست این کار را طبق قانون هدف‌مندی یارانه‌ها انجام دهد. در مرحله اجرا اقناع عمومی لازم بود و هست. چه کسی باید اطلاع‌رسانی کند و شما رسانه‌ها باید این کار را کنید و من شنیدم کمیته‌ای رسانه‌ای وجود داشت که مطالب را عنوان کنند.

 

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیامدن شما به مجلس بعد چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد؟ گفت: من امیدوارم هم موافقان و مخالفان خوشحال باشند. من هم یک فرزند کوچکی هستم. من از محضر نمایندگان بیشتر استفاده می‌کردم. می‌بینم نمایندگان می‌توانند کارهای اساسی انجام دهد و این عرصه خالی نیست و اینکه مخالفان مطالبی بگویند حتما حجت شرعی دارند. دشمن هم نیستیم و همه داریم کار می‌کنیم. ما هر وقت هزینه‌ای به دوشمان باشد انجام می‌دهیم. برای ریاست جمهوری هم برنامه‌ای ندارم.

 

لاریجانی در پاسخ به این سوالی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران و اینکه آیا اراده‌ای برای حفظ برجام از طرف طرف‌های مقابل وجود دارد چراکه برخی از ان‌ها نیز از مکانیزم ماشه سخن می‌گویند، گفت: نمی‌توانم بگویم نمی‌خواهند، بعضی‌شان می‌گویند ما نمی‌توانیم ولی نتیجه‌اش برای ما یکی است. وقتی امریکا خارج شد ما باید از نفع برجام استفاده می‌کردیم. برای این معادله باید یک راه‌حل پیدا می‌کردیم.

 

وی گفت: مکانیزم ماشه این ور هم وجود دارد ایشان در این صورت می‌تواند در برخی تعهدات خود نسبت به آژانس تجدید نظر کند. عقلایی آن این است که اگر عنصر نامطلوبی مقرراتی را زیر پا می‌گذارند باید جلوی او را بگیرند. ما یک  سال  هم صبر کردیم. من معتقدم همچنان راه دیپلماسی باز است اما این حرف‌های گستاخانه را نباید بزنند.

 

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بحث شفافیت منابع مالی کاندیداها، ایجاد مجلس غیر ملی و عدم تصویب قانون برای جلوگیری از این اقدام، گفت: من از سوال شما تعجب می‌کنم؛ ما قانون تصویب کردیم؛ هم راجع به کیفیت انتخابات که استانی شود که نگاه ملی بود و هم برای شفافیت مالی که همین نگرانی آقای جنتی بود که سیل جمعیت برای نام‌نویسی کم شود. این قانون  تصویب شد و رفت شورای نگهبانو این شورا ایراد گرفت؛  پس ما کارمان را انجام دادیم. ایراد هم این است که بحث استانی شدن انتخابات در سه دوره مطرح شد که انتخابات استانی بصورت تناسبی به نحوی که افرادی که تفکر ملی دارند انتخاب شوند. حدود یک سال و نیم پیش با آیت‌الله جنتی صحبت کردم و آقای دهقان که رفتند شورای نگهبان خیلی پیگیر بودند؛ خود من نیز با آیت‌الله جنتی و آقای کدخدایی جلسه داشتم که روی قانون انتخابات تجدید نظر کنیم که هم شفاف باشد و هم نقش احزاب پررنگ تر شود ولی وقتی تصمیم‌گیری شد و رفت در شورای نگهبان، ‌آنجا به این امور ایراد گرفتند و آمد در مجلس که کمی یکه خوردیم و شنیدم مجمع هم نظری دارد.

 

وی تاکید کرد:  شما اگر نگرانی دارید باید از آنها بپرسید که چرا کار را به اینجا رساندید. ما یک سال و نیم وقت گذاشتیم و البته هماهنگی هم کردیم. این بحث باید در سطح ملی مطرح شود. همین نظر شورای نگهبان را کمیسیون برای اصلاح آورد که استانی شدن را لغو کنیم اما مجلس رای نداد.

 

وی همچین در پاسخ به این سوال که با توجه به باسابقه بودن شما در مجلس آیا اساسا معتقد به رضایت مردم در تدوین قوانی هستید، گفت: فلسفه اصلی رضایت مردم است؛ همین یارانه‌ها به این علت هدفمند شد که به ضرر قاطبه مردم بود. کل ساز وکار نظام برای رضایت مردم است، منتها بعضی وقت‌ها آن طور که باید منعکس نمی‌شود که باید شما رسانه ها توضیح دهید.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث در و تایید صلاحیت‌ها در پاسخ به این سوال که آیا در سه دوره اخیر در این رابطه با شورای نگهبان رایزنی کرده‌اید، گفت: رایزنی همیشه بوده و من به عنوان رئیس مجلس با برخی خانم ها و آقایانی که می‌گفتند رد شده اند برخورد داشتم و پیگیری می‌کردم و گاهی نامه به رهبری می‌نوشتم و ایشان ارجاع می‌دادند. البته برخی موثر واقع می‌شد و برخی نمی‌شد.در این دوره نیز اگر احساس کنیم حقی ضایع شده پیگیری می‌کنیم.

 

وی در رابطه با حملات نمایندگان پارلمان اروپا به ایران و در پاسخ به این سوال که آیا این نظرات را می‌توان برآیند نظر کل مردم اروپا دانست، گفت: پارلمان اروپا همیشه در معرض لابی‌هایی بوده و گاهی مواضعی را مطرح می‌کند. ما مذاکرات انتقادی هم با آنها داشتیم. اروپایی‌ها در برخی زمینه‌ها واقعا رفتار منصفانه‌ای ندارند و بنابراین آنها ممکن است نقد کنند و ما هم نقد می‌کنیم اما راه بسته نیست و گفت‌وگو وجود دارد.

 

وی در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت و اینکه آیا نمایندگان در این موضوع مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف مساله یارانه جدای از جلسه سران قوا مطرح شد. هم سازمان برنامه و بودجه و هم مرکز پژوهش‌ها گزارش دادند و این مسائل در مجلس مطرح بود. این تصمیم اخیر را مجلس نگرفت چرا که مجلس قبلا تصمیم گرفته بود و اختیار به دولت داد شده بود.

 

لاریجانی در خصوص ضرورت اصلاح ساختاری و اینکه با توجه به اعتراضاتی که اتفاق افتاد، ‌این اصلاحات اقتصادی ادامه پیدا می‌کند،‌گفت: اصلاحات ساختاری همه از جنس اتفاقی که افتاد نیست و برخی باید در نهادهای حکومتی انجام شود. برای مثال دولت حجم بالایی از امکانات را دارد که باید بررسی شود و ربطی به مردم ندارد؛ یا مثلا صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل هستند و تدبیرش باید درون حکومت انجام شود. بنابراین اصلاحات ساختاری همه از این جنس نیست. به جد معتقد هستم اصلاح ساختاری لازم است. مثلا در ساختار بودجه می‌توان وضع بهتری به وجود آورد. در مورد ساختار سیاسی بحث دیگری است و سوال این است که شرایط قانون اساسی را تغییر دهیم که بنده فکر می‌کنم هنوز از ظرفیت های زیاد قانون اساسی استفاده نشده و البته می‌گویم قانون اساسی وحی منزل نیست.

 

وی در خصوص قطعی اینترنت و آثار مخرب آن بر کسب و کارهای اقتصادی گفت: این بحث موقتی بود و شورای امنیت تصمیم گرفت و البته به بحث کسب و کارها هم توجه شد و اینترنت آنها خیلی زود وصل شد.

 

رئیس مجلس در رابطه با اعتراضات اخیر و اینکه آیا این تصمیم می‌توانست به شکل دیگری انجام شود، گفت: قطعا می‌توانست به شکل دیگری انجام شود اما آن مجموعه‌ای که در دولت مسئول بودند این کار را دنبال کردند و شاید فکر نمی‌کردند این میزان تبعات داشته باشد. البته الان فرصتی است که بازنگری شود که در کجای اجرا نقص داشتند.

 

وی همچنین در خصوص اینکه در روزهای گذشته شاهد اعتراضاتی بودیم و مسئولین نیز به دفعات حق اعتراض را به رسمیت شناختند؛ در پاسخ به این سوال که چطور این حق در عرصه عمل تبدیل می‌شود و از آن مهمتر پاسخ به اعتراضات، گفت: در مورد حق اعتراض مدلی در مجلس است که مکان آن جای مشخصی باشد. در رابطه با عتراضات مجلس نیز اکثرا یکی از اعضای هیات رئیسه به جمع معترضین می‌روند و چند نفر وارد مجلس می‌شوند تا حرفشان شنیده شود. در کشور هم قانون اساسی این حق را به رسمیت شناخته  و مشکلی از این جهت نیست؛ مشکل آنجایی است که این اعتراضات تبدیل به رفتار خشونت آمیز می‌شود. این اشکال است و مشخص می‌شود دو صنف وجود دارد که یکی معترضین هستند و یک عده می‌خواستند موضوع دیگری را دنبال کنند. در مورد اینکه در این حادثه برخی افراد مجروح شدند و ضایعاتی به وجود‌آمد نیز حتما بخش‌های امنیتی کشور کار را دنبال خواهند کرد.

 

لاریجانی در پاسخ به این سوالی درباره کاهش توجه به بخش‌های فرهنگی در جامعه گفت: باید به مطبوعات و بخش فرهنگ توجه شود. مطبوعات وضعیت خوبی ندارند به خاطر کاغذ و ... . منابعی هم برای این بخش به وزارت فرهنگ و ارشاد دادیم اما مثل اینکه کفاف نداده اما باید بیشتر به بخش فرهنگ توجه شود.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر