کد خبر: 74646
A

حمیدرضا ترقی: اعتراضات بدون سرگروه و نماینده به نتیجه نمی‌رسد

یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: در حال حاضر تجمعاتی که صورت می گیرد، بدون سرگروه و نماینده ای است که با دولت و مسوولین ارتباط داشته باشد لذا این اعتراضات نمی تواند به نتیجه برسد و صدای مردم باشد.

حمیدرضا ترقی: اعتراضات بدون سرگروه و نماینده به نتیجه نمی‌رسد

به گزارش دیده بان ایران،  بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد و همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به خانواده های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد. این تصمیم دولت موجب شد تا از روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین برگزار شود که این اعتراض ها از روز شنبه ۲۵ آبان نیز ادامه و موجب سوءاستفاده افراد اغتشاشگر و ضد انقلاب از اعتراضات مردمی شد.

گسترده شدن دامنه اعتراضات و ابهام های موجود درباره نحوه استفاده از حق مدنی اعتراض و تجمعات اعتراضی نکته ای است که مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و کارشناس سیاسی در این خصوص به الف، گفت: وظایفی که برای احزاب، طبق اصل 8 قانون اساسی در نظر گرفته شده، بحث نظارت، همکاری و امر به معروف و نهی از منکر است و همچنین طبق اصل 26 قانون اساسی برگزاری تجمعات مسالمت آمیز از سوی احزاب نیز تایید شده است لذا با توجه به این دو قانون به نظر می رسد که راهی برای اعتراضات مسالمت آمیز مردمی وجود دارد تا صف اغتشاشگران از مردم جدا شود و مردم باید بتوانند اعتراضات خود را در چارچوب قانون برگزار کنند.

وی با بیان اینکه هنوز احزاب می توانند نقش موثری در برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز داشته باشند، می گوید: احزاب ملی و قانونی در کشور وجود دارد که می توانند نقش موثری در ساماندهی و کنترل اعتراضات مسالمت آمیز مردم داشته باشند و با اخذ مجوز از کمیسیون ماده 10 احزاب، می توانند مسوولیت اعتراضان مردم را نیز به گردن گرفته و آنها را هدایت کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه ادامه داد: در حال حاضر تجمعاتی که صورت می گیرد، بدون سرگروه و نماینده ای است که با دولت و مسوولین ارتباط داشته باشند لذا این اعتراضات نمی تواند به نتیجه برسد و به همین دلیل است که اغتشاشگران به راحتی از این اعتراضات سوءاستفاده میکنند. زمانیکه تجمعی شناسنامه دار بوده و منطق آن مشخص شود، قطعا به نتیجه خواهد رسید.

ترقی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت های قانونی برای برگزاری اعتراضات مردمی وجود ندارد لذا دولت و دستگاه های اجرایی باید تمهیداتی را برای حق قانونی مردم در نظر بگیرند. دولت باید مجوزهایی را برای احزاب صادر کنند تا مردم زیر سایه احزاب بتوانند اعتراضات خود را بیان کنند.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه باید مرز اعتراضات مدنی و اغتشاشات از یکدیگر تفکیک شود، تاکید کرد: تفکیک مرز اعتراضات مدنی با اغتشاشات دشوار است چراکه هیچ کنترلی از این تجمعات وجود ندارد و هیچ کس عواقب آن را نمی پذیرد. به طور مثال با گذشت چند روز از اعتراضات مردمی که موجب سوء استفاده اغتشاشگران شد، هنوز نمی توانند آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان و اینکه توسط چه افرادی کشته شده اند، اعلام کنند.

ترقی به نقش رسانه ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید در انعکاس اخبار دقیق باشند و صدای مردم معترض را از اغتشاشگران جدا کنند و رفتار آشوبگران را نیز مورد نکوهش قرار دهند، لذا رسانه ها نیز نقش مهمی در هدایت و کنترل اعتراضات مردمی دارند.

وی تاکید کرد: دولت در حال حاضر باید تمهیدات لازم را در برگزاری آزاد اعتراضات مردمی اتخاذ کند و باید نقاط ضعف را در این زمینه ها شناسایی کرده و از تجربه سایر کشورها استفاده کند./ الف

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر