کد خبر: 74699
A
در همایش ملی بیمه و توسعه مطرح شد:

روحانی جزییات گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری آمریکا را تشریح کرد

رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت: سال 92 زمانی که در نیویورک بودم با رییس جمهوری آمریکا درباره مذاکرات گفت و گوی تلفنی انجام دادم.

روحانی جزییات گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری آمریکا را تشریح کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در برج میلاد تهران ضمن تبریک روز بیمه به دست اندرکاران، مسوولان و شرکت‌ها، اساتید و پژوهشگران افزود: مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهم. انجام این کار مورد تردید من بود، اما همه مشاورین من به اتفاق این نظر را دادند و پذیرفتم. در نتیجه در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم، رئیس جمهوری آمریکا به من زنگ زد و من جواب او را دادم.

وی تاکید کرد: این صحبت کوتاه یک ربع تا بیست دقیقه ای، یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و ما چارچوب را با وی مطرح کردیم و او در این گفت و گوی تلفنی سه موضوع را مطرح کرد که به او گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم اما اگر موضوع اول که هسته ای است، انجام شد و شما آن را درست اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این حرکت باعث شد تا ما در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو رسیدیم که به طور موقت تحریم ها در بسیاری از زمینه ها برداشته شد و از پول هایی که در بانک ها بلوکه شده بود، ماهانه 700 میلیون دلار در اختیار ایران قرار گرفت و مهمترین دستاورد این توافق موقت پذیرش حق غنی سازی ایران  در آن مذاکره صد روزه بود. هیچ کس باور نمی کرد که در مذاکرات ما می توانیم از 6 قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی در کشور خود را دارد، برخلاف آن چیزی که در قطع نامه های سازمان ملل آمده بود.

ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است 

روحانی گفت:امیدوارم این روز که روز تجلیل از صنعت بیمه است، روحیه جدیدی برای همه دست اندرکاران برای خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان باشد.

وی افزود: در ظاهر صنعت بیمه در قالب اقتصادی و جزو بازارهای مالی در کنار بازار سرمایه و بازار پول است، اما واقعیت امر این است که ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است یعنی ذیل تامین اجتماعی باید تعریف شود.

وی ادامه داد: در دنیا هم به عنوان امنیت اجتماعی (social security) در این عنوان گنجانده می شود، بیمه می‌خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه است و مردم عادی که زندگی روزمره دارند برای روز سختی به آنان اطمینان دهد بیمه می خواهد به مردم بگوید در روز خسارت و مشکلات شما تنها نیستید یار و یاوری دارید به نام صنعت بیمه.  

روحانی گفت: شرکت بیمه در کنار شماست و شما را یاری می کند کار بیمه عملکرد این صنعت و شرکت های مربوطه باید به گونه ای باشد که مردم احساس آرامش کنند، خدای نکرده اگر من یک تصادفی کردم بدانم در یک زمان کوتاهی مشکل من حل می شود

وی تصریح کرد: هم اکنون شاید وضع خیلی بهتر شده باشد اما تا قبل انقلاب در یک تصادفی هم که مقصر نبودیم تا رفتیم به پول بیمه برسیم وسط راه داشتیم پشیمان می‌شدیم سرعت عمل، از بین بردن بوروکراسی در زمینه تامین خسارت، کارشناسی فوری، تعیین و پرداخت خسارت اصل تامین است.

تامین اجتماعی به معنای دادن امنیت به مردم و آرامش است

روحانی افزود: صنعت بیمه در شرایط امروز برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد اگر بتوانیم موضوعاتی تحت عنوان قرارداد بیمه را انجام می‌دهیم توسعه دهیم همه عواملی که در زندگی پیش می آید امنیت ما و جامعه بیشتر می شود

رییس جمهوری گفت: ما کشوری هستیم که در معرض ریسک های خاص خودمان هستیم در طول ۴۱ سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بودیم به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی به ما وارد شده است اما در این زمینه به یک نکته توجه کنید دولت یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد ریسک معمولا نمی تواند به صفر برسد ولی می تواند کاهش یابد ولی دولت یازدهم شروع شد ما در حال تحریم پلکانی بودیم یعنی آن زمان مجاز بودیم یک میلیون بشکه نفت بفروشیم سال بعد بیست درصد کم بشود سال بعدی بیست درصد، مقررات این بود که سالی بیست درصد کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اولین کاری که کردیم این بود که بیست درصد را حذف کردیم با آنان مذاکره کردیم که برای ادامه مذاکره صادرات نفت کاهش نیابد، دومین قدم این بود که ما معتقد بودیم برای حل این مساله باید در سطح بالاتر مذاکره کنیم و برای این کار مقدمات لازم را آماده کردیم، برای اولین بار تقریبا بعد انقلاب اسلامی در سال ۹۲ در آغاز دولت یازدهم بین وزیر خارجه ایران و آمریکا گفت وگو و مذاکره آغاز شد این کار ممکن است از دید مردمی که در سیاست سرشته ندارد کار ساده ای باشد ولی این کار عظیمی بود دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم که در ظرف ۱۰۰ روز شاهد این ریسک باشند

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر