کد خبر: 7483
A
جلالی زاده در گفت و گو با دیده بان ایران:

تعرض به نماینده مجلس، تعرض به خانه ملت است/ هیئت رئیسه مجلس در دفاع از صادقی باید قاطعیت به خرج دهد/ چرا کیهان یک نماینده پاک دست و یک فرزند شهید را شهرت‌طلب می‌خواند؟

جلال جلالی زاده نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با اشاره به اقدام غیرقانونی صورت گرفته جهت جلب قضایی محمود صاقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم، اظهار داشت: برخورد صورت گرفته با آقای صادقی از همه نظر، ضد حقوقی و ضد کرامت انسانی بود و اصل مصونیت نمایندگان مجلس را که در اصول متعدد قانونی بدان تصریح شده است، مخدوش و ملکوک کرد

تعرض به نماینده مجلس، تعرض به خانه ملت است/ هیئت رئیسه مجلس در دفاع از صادقی باید قاطعیت به خرج دهد/ چرا کیهان یک نماینده پاک دست و یک فرزند شهید را شهرت‌طلب می‌خواند؟

جلال جلالی زاده نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران با اشاره به اقدام غیرقانونی صورت گرفته جهت جلب قضایی محمود صاقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم، اظهار داشت: برخورد صورت گرفته با آقای صادقی از همه نظر، ضد حقوقی و ضد کرامت انسانی بود و اصل مصونیت نمایندگان مجلس را که در اصول متعدد قانونی بدان تصریح شده است، مخدوش و ملکوک کرد.

وی با اشاره به اصول قانون اساسی و قانون آیین دادرسی کیفری، تصریح کرد: اینکه یک نماینده مجلس که رای اکثریت مردم یک حوزه انتخابیه را کسب کرده است در شب هنگام در مقابل خانه‌اش مورد هجوم ضابطین قضایی قرار گیرد با هیچ عرف حقوقی، اخلاقی و اسلامی سازگاری ندارد؛ چرا که این نوع مواجهه و برخورد باید مختص اشرار و جنایتکاران و مختلسین و دزدان بیت المال باشد نه نماینده‌ای پاک دست و پیگیر حقوق مردم.

نماینده مجلس ششم با اشاره به اقدام ناشیانه صورت گرفته در نوع برخورد با محمود صادقی، بیان داشت: مسئولان محترم قوه قضاییه باید در مواجهه با سوال یک نماینده مجلس، با متانت موضوع را به کمک کارشناسان حقوقی و بانکی تبیین می کردند تا در امر خطیر روشنگری و شفافیت به نمایندگان ملت یاری رسانند اما متاسفانه با نوع برخورد صورت گرفته با نماینده سوال کننده، موضوع بسیار حاد و برای مردم دارای حساسیت شد.

جلالی زاده با اشاره به سیره پیشوایان دینی در مواجهه با انتقادات و سوالات مردم، خاطرنشان کرد: سیره پیامبر اکرم و جانشینان ایشان این بود که فرد سوال کننده و حتی منتقد را اقناع کنند نه اینکه به روش های قهرآمیز و سلبی متوسل شوند و نمونه این امر در نوع برخورد پیامبر(ص) با مجاهدی که نسبت به تقسیم غنائم انتقاد داشت، آشکار است.

وی ادامه داد: یک نماینده مجلس که طبق اصول 84 و 86 قانون اساسی در اظهار نظر و صدور رای پیرامون تمامی مسائل داخلی و خارجی از آزادی برخوردار است، پیرامون یک موضوع شبهه آمیز خواستار روشنگری و شفافیت شده است؛ این امر موضوع غریب و دور از ذهن و رویه‌ای نیست؛ حال سوالی که مطرح است این است که آیا نوع برخورد با این نماینده خواستار روشنگری و شفافیت باید همراه با ایجاد رعب و وحشت برای اهل بیت و اطرافیان او باشد؟

عضو حزب اتحاد ملت، افزود: اگر قرار باشد هر نماینده‌ای که می‌خواهد به وظایف ذاتی خود عمل کند از سوی دستگاه‌های حاکمیتی خواه قوه قضائیه و خواه روزنامه کیهان مورد هجمه قرار گیرد، دیگر نباید انتظار حریت و آزادگی و پیگیری حقوق مردم را از نمایندگان مجلس داشت.

وی در ادامه با انتقاد از ادبیات بکار رفته توسط روزنامه کیهان در مورد آقای صادقی گفت: اینکه روزنامه کیهان، یک نماینده پاک دست مجلس که فرزند شهید است را با ادبیاتی همچون شهرت طلب خطاب قرار می‌دهد آیا منطبق با اصول اخلاق اسلامی و اخلاق رسانه‌ای است؟

این نماینده مجلس ششم در ادامه با اشاره به ضرورت موضع گیری و اقدام قاطع هیئت رئیسه مجلس در ماجرای پیش آمده برای آقای صادقی، تصریح کرد: تعرض به نماینده مجلس مترادف است با تعرض به خانه ملت؛ از اینرو ضرورت دارد که هیئت رئیسه مجلس دهم قاطعانه وارد عمل شود و راه را برای اقدامات مغایر با قانون مسدود کند.

وی ادامه داد: اینگونه اقدامات ناشیانه به مثابه ایجاد حاشیه امنیت برای دزدان بیت المال و مفسدان اقتصادی است؛ مضاف بر اینکه این حق برای نماینده مورد تعرض قرار گرفته وجود دارد که طبق اصول قانون نظارت بر رفتار نمایندگان از دستگاهی که به صورت غیرقانونی در جهت جلب او اقدام کرده در کمیسیون اصل 90 شکایت کند.

جلالی زاده در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی رفتارهای دستگاه‌های موجود در ساختار حکومت، هم موجبات تنزل جایگاه آنها را در سطح عمومی جامعه فراهم آورده و هم در سطح بین المللی از آن حیث که دربرگیرنده وجهه و شان جمهوری اسلامی است، بازخورد مناسبی نداشته است و اگر مسئولان ذیربط با درایت و قانونمداری موضوع پیش آمده اخیر را حل و فصل نکنند قطعا تبعات ناخوشایندی  برای کشور خواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر