کد خبر: 74948
A

غفاری: احکام قضایی دانشجویان برای فعالیت‌های خارج دانشگاه است/ تکذیب تهدید به شکنجه روانی سها مرتضایی

معاون فرهنگی وزارت علوم ضمن اظهار بی‌اطلاعی از تهدید برخی فعالان دانشجویی در آستانه روز دانشجو، درباره اعلام آمار متناقض از وضعیت دانشجویان بازداشتی می‌گوید: آمار متفاوت نیست و تا روز گذشته، تنها چهار دانشجو در بازداشت بودند که به ما گفتند همین روزها آزاد می‌شوند.

غفاری: احکام قضایی دانشجویان برای فعالیت‌های خارج دانشگاه است/ تکذیب تهدید به شکنجه روانی سها مرتضایی

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم درباره ارائه آمارهای متفاوت و متناقض از دانشجویان بازداشتی، می‌گوید: خیر؛ آمار متفاوت نیست و تا روز گذشته که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه داشتم، تنها چهار دانشجو در بازداشت بودند.

وی در پاسخ به اینکه  به شما اعلام‌نشده این دانشجویان چه زمانی آزاد خواهند شد، می‌گوید: به ما گفته‌اند همین روزها آزاد خواهند شد.

این در حالی است که صبح روز گذشته، خبرگزاری ایسنا به نقل از غفاری اعلام کرد: « در حال حاضر تعداد ۱۷ دانشجوی بازداشتی وقایع اخیر همچنان در بازداشت به سر می‌برند که اغلب آنها از دانشجویان دانشگاه تهران هستند و امیدواریم با پیگیری‌های لازم این دانشجویان نیز به‌زودی آزاد شوند.» اما ساعتی بعد در خبر دیگری به نقل از او نوشت « در حال حاضر فقط چهار دانشجو که یکی از این دانشجویان از دانشگاه تهران، دو دانشجو از دانشگاه علم و صنعت و یک دانشجو از دانشگاه اسفراین هستند در بازداشت هستند که وزیر علوم وضعیت آنها را با جدیت پیگیری می‌کند. بر اساس آخرین آماری که تا دوشنبه گذشته به دست ما رسیده تعداد ۱۷ دانشجو در بازداشت بودند که خوشبختانه با پیگیری‌های ویژه وزیر علوم این آمار تا به امروز جمعه ۱۵ آذر کاهش پیداکرده و بسیاری از دانشجویان روز گذشته آزاد شدند.»

سه‌شنبه هفته گذشته، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود اعلام کرده بود: «از تعداد دانشجویان بازداشت‌شده اکثریت آنها آزاد شدند و اکنون تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است و امیدوارم آنها نیز به‌زودی آزاد شوند.»  

بی‌اطلاعی از تهدید فعالان دانشجویی و صنفی

معاون فرهنگی وزارت علوم در واکنش به اخباری مبنی بر تحت‌فشار قرار دادن خانواده سها مرتضایی، یکی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه تهران برای انتقال به بیمارستان روانی تأکید می‌کند: بی‌اطلاعم و در این مورد باید با مسئولان دانشگاه صحبت کنید.

غفاری در واکنش به عدم صدور مجوز برای برگزاری مراسم‌های روز دانشجو می‌گوید: هیأت نظارت درخواست‌های مجوز را برگزاری مراسم روز دانشجو را بررسی می‌کند، هر برنامه‌ای امکان و صلاحیت داشته باشد، مجوز آن صادر خواهد شد.

معاون وزیر علوم درباره  تهدید به برخورد با برخی فعالان دانشجویانی در آستانه ۱۶ آذر بیان می‌کند: اطلاعی ندارم و این مسائل به دانشگاه مربوط است. وزارت علوم در چارچوب آیین‌نامه‌های تعریف‌شده مجوز خواهد داد و طبعاً برگزارکنندگان باید مسئولیت عملکرد خود را بر عهده گیرند و در چارچوب قوانین عمل کنند.

۹۰درصد برنامه‌هایی که در دانشگاه درخواست شده، مجوز گرفته است

غفاری در پاسخ به اینکه شرایط کنونی دانشگاه به لحاظ برخورداری از آزادی بیان و امکان فعالیت دانشجویی با توجه به بازداشت تعدادی از دانشجویان و احکام قضایی آنها طی سال‌های اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح می‌کند: شرایط دانشگاه خوب است و مشکلی ندارد. بازداشت‌ها عمدتاً در بیرون از دانشگاه صورت گرفته و بیش از ۹۰درصد برنامه‌هایی که در دانشگاه برای آن درخواست مجوز شده است، مجوز گرفته و برگزار شده است. احکام قضایی دانشجویان هم به دلیل حضور در فعالیت‌های داخل دانشگاه نبوده است.

غفاری در پاسخ به اینکه وزارتخانه چه تمهیداتی برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی ازجمله برخورد قضایی با دانشجویان دارد، تأکید می‌کند: پیش‌ازاین هم برنامه داشتیم، هر اقدامی که در چارچوب صورت گیرد، مشکلی نخواهد داشت؛ اگر مواردی خارج از چارچوب هم پیش بیاید در داخل دانشگاه بررسی و پیگیری خواهد شد.  

تکذیب تهدید به شکنجه روانی سها مرتضایی

در این حال، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران مطالب منتشر شده درباره سها مرتضایی از دانشجویان این دانشگاه مبنی بر شکنجه روانی وی را از اساس کذب اعلام کرد و بهترین راه رسیدگی به ادعاهای مطروحه را مراجع قانونی دانست.

احمد رضا خضری گفت: سها مرتضایی دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران بوده است که بین وی و سایر دانشجویان هیچ تفاوتی نبوده و نیست.وی به انتشار خبری ادعایی مبنی بر شکنجه روانی مرتضایی اشاره کرد و افزود: ما نمی‌دانیم که این دانش‌آموخته دانشگاه تهران یا دیگرانی که اینگونه مطالب را نشر می‌دهند به دنبال چه هدفی هستند.

طی هفته‌های اخیر و هم‌زمان با اعتراضات عمومی به افزایش قیمت بنزین، گروهی از دانشجویان دانشگاه‌ها بازداشت‌شدند که اکثر آنها آزاد شدند و گروه دیگری همچنان در بازداشت به سر می‌برند. علاوه براین، هم‌زمان با حوادث دی‌ماه ۹۶ نیز گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران بازداشت شدند و با احکام قضایی چند ساله مواجه شدند که اخیرا از میان آنها هفت نفر مشمول عفو کامل یا تخفیف مجازات شدند./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر