کد خبر: 75150
A
دیده بان ایران اظهارات محمد علی جعفری را بررسی می کند؛

سخنان سردار جعفری یعنی رد صلاحیت کاندیداها بر اساس عقاید و طرز تفکرشان! / آیا قرار است ماده ۴۸ قانون انتخابات زیر پا گذاشته شود ؟!

سردار جعفری روز گذشته در گفت و گویی از شورای نگهبان انتقاد کرده بود که چرا در بررسی صلاحیت ها مبانی فکری نامزدها را مورد بررسی قرار نمی دهند. این اظهارات شائبه های متعددی را در فضای سیاسی کشور دامن زد؛ اظهاراتی که بسیاری معتقدند به محدود شدن انتخاب ها و گسترده شدن رد صلاحیت ها خواهد انجامید

سخنان سردار جعفری یعنی رد صلاحیت کاندیداها بر اساس عقاید و طرز تفکرشان! / آیا قرار است ماده  ۴۸ قانون انتخابات  زیر پا گذاشته شود ؟!
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سردار جعفری روز گذشته در گفت و گویی از شورای نگهبان انتقاد کرده بود که چرا در بررسی صلاحیت ها مبانی فکری نامزدها را مورد بررسی قرار نمی دهند. این اظهارات شائبه های متعددی را در فضای سیاسی کشور دامن زده است؛ اظهاراتی که پس از طرح آن فعالان سیاسی بر این باورند به محدود شدن انتخاب ها و گسترده شدن رد صلاحیت ها خواهد انجامید .

 

از سوی دیگر طرح این دیدگاه از سوی یک فرمانده شناخته شده سپاه به شائبه دخالت نظامیان در سیاست دامن می زند و قطعاً ایشان می داند که این اظهارات و اظهارات مشابه نباید به جمهوریت نظام آسیب زده و بهانه ای برای تبلیغات مخالفان باشد.

اینکه ما چطور می خواهیم عقاید کاندیداها را بررسی کنیم هم مسئله ای عجیب و مبهم است. طرح این مسئله تنها یک نتیجه دارد و آن باز گذاشتن راه حذف چهره های سیاسی بر اساس متر و معیاری که در هیچ جای قانون نوشته نشده و ضابطه مند نیست. ایشان و همفکرانشان چه تضمینی می دهند یک عضو هیات اجرایی یا نظارت بر انتخابات؛ سلیقه ای عمل نکند.

آیا این اظهارات  عقیم گذاسشتن  ماده ۴۸  قانون انتخابات نیست؟! در ماده ۴۸ قانون انتخابات مراجع چهار گانه مصرح در قانون می توانند در باره صلاحیت نامزدها اظهار نظر کنند. آیا یک روند سلیقه ای با نام بررسی عقاید و تفکر که هیچ معیار مشخصی ندارد راه خوبی برای تشخیص صلاحیت هاست؟! 

باید بدانیم  مردم بیکار نبوده‌اند و نیستندکه انتخاباتی شرکت کنند که حتی نامزدهایش قبلاً بر اساس افکارشان رد صلاحیت شده اند! اگر چه جامعه ایران قبلاً هم دایره انتخاب‌شان چندان وسیع نبوده و مجالس نا کارآمد چند سال اخیر حاصل گزینش شورای نگهبان است، اما در همین دایره محدود هم  مردم حرف خودشان خودشان را زده و پیام خودشان را رسانده‌اند و می‌رسانند. حتی آنجا که مردم قهر کرده‌اند، اگر به خوبی نگاه کنید، می‌بینید که جامعه ایران پیام خود را رسانده‌اند. مردمی که ۱۰۰ سال تجربه آزادیخواهی و مردم‌سالاری و  ۴۰ سال تجربه انقلاب و نظام دارند، بعید است تبدیل به «بله ‌قربان‌گو» شوند و در دایره تنگ «آنچه ما فکر می کنیم» بگنجند.

تحریریه دیده بان ایران 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر