کد خبر: 7524
A
وقتی حسین الله کرم وزرای دولت را متهم به فساد اخلاقی می کند+عکس

صالح نیکبخت در گفت و گو با دیده بان ایران: در جرم افتراء مجازات مقرر در قانون برای همه افراد یکسان است

حسین الله کرم رئیس شورای موسوم به هماهنگی حزب‌الله اخیرا طی پستی در صفحه اینستاگرمش مدعی شده که 5 وزیر کابینه دولت یازدهم با خانمی با نام اختصاری(آ.چ) ارتباط غیراخلاقی برقرار کرده اند.

صالح نیکبخت در گفت و گو با دیده بان ایران: در جرم افتراء مجازات مقرر در قانون برای همه افراد یکسان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حسین الله کرم رئیس شورای موسوم به هماهنگی حزب‌الله اخیرا طی پستی در صفحه اینستاگرمش مدعی شده که 5 وزیر کابینه دولت یازدهم با خانمی با نام اختصاری(آ.چ) ارتباط غیراخلاقی برقرار کرده اند.

الله کرم مدعی است این امر بنا بر اعترافات خانم(آ.چ) که به جرم جاسوسی بازداشت شده، مکشوف گردیده است.

از آنجاییکه پرونده‌ای که جناب الله کرم به آن استناد می‌کند یک پرونده قضایی است که طبق اصول اولیه نباید نشر عمومی پیدا کند و همچنین با توجه به اینکه مشارالیه از متهمین جدیدی در این پرونده نام برده که به صورت کامل، تحقیقات و بازجویی‌هایی از آنها چه در مقام شهود و مطلع و یا چه در مقام طرف‌ اتهام به عمل نیامده و همچنین محاکمه‌ای پیرامون آنها واقع نشده تا جرمی به اثبات برسد، فلذا متن منتشره از جانب آقای الله کرم مصداق افترا محسوب می شود و وی در جایگاه مفتری قرار می گیرد.

در همین رابطه با محمد صالح نیکبخت حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به گفت و گو پرداختیم؛ وی معتقد است: طبق ماده 697 قانون مجازات اسلامی، هر کسی به هر وسیله‌ای، امری مجرمانه را به فرد دیگری نسبت دهد و نتواند صحت آن را ثابت نماید جز در مواردی که ‌موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (74) ضربه شلاق و یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد؛ همچنین طبق تبصره این ماده قانونی،  در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد‌شد.

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سمت حقوقی و منصب دولتی اشخاصی که مورد افترا قرار گرفته اند، مجازات مشددی مترتب بر فرد مفتری نخواهد بود؟ گفت: در جرم افتراء مجازات مقرر در قانون برای همه افراد یکسان است؛ بدین معنا که چه یک شهروند عادی و چه یک مقام عالی رتبه مورد افترا و بهتان قرار گیرند، مجازات یکسانی برای مفتری در نظر گرفته می شود اما در جرم توهین، مجازاتی که پیرامون فرد توهین کننده به مقامات دولتی از سوی قانونگذار تعیین شده نسبت به مجازات توهین به افراد عادی مشدد است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر