کد خبر: 75245
A
محمد مهاجری:

فضا به سمت پا گرفتن کوتوله‌های سیاسی پیش می‌رود/ به نظر می‌رسد لاریجانی قصد شرکت در انتخابات 1400 را هم ندارد

فعال رسانه‌‌ای اصولگرا گفت: فضای سیاسی کشور به سمت پا گرفتن کوتوله‌های سیاسی پیش می‌رود. در واقع این یک اتفاق بسیار منفی است که سیاست‌‌گذاری‌های کشور به دست جماعت کوتوله سیاسی بیفتد.

فضا به سمت پا گرفتن کوتوله‌های سیاسی پیش می‌رود/ به نظر می‌رسد لاریجانی قصد شرکت در انتخابات 1400 را هم ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ علی لاریجانی که 12 سال بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده بود از شرکت در انتخابات مجلس انصراف داد. اگرچه شرکت نکردن او در انتخابات دوره یازدهم مجلس از چند ماه قبل در فضای سیاسی کشور مطرح شده بود، اما آنچه مورد توجه بیشتر قرار گرفت تاثیر کناره‌گیری لاریجانی بر فضای سیاسی کشور و جریان اصولگراست. هرچند برخی از چهره‌های اصولگرا معتقدند کناره‌گیری لاریجانی تاثیری بر این جریان ندارد و او سال‌هاست راه خود را از اصولگرایان جدا کرده، برخی دیگر تاکید دارند او یک عنصر موثر در این جریان بوده گرچه با تندروهای این جریان زاویه داشته است.

 

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، می‌گوید لاریجانی زخم‌خورده کوتوله‌های سیاسی است. او همچنین خطر به قدرت رسیدن افرادی را که از آنها تحت عنوان کوتوله سیاسی یاد می‌کند زیاد می‌داند و هشدار می‌دهد افرادی که از این گروه حمایت می‌کنند بدانند به زودی آنها هم مورد تخریب این کوتوله‌ها قرار می‌گیرند. مشروح گفت‌وگوی اعتماد با مهاجری درباره کناره‌گیری لاریجانی و آینده سیاسی او را در ادامه بخوانید:

 

***

 

*چقدر احتمال می‌رود علی لاریجانی کاندیدای انتخابات 1400 شود؟

 

لاریجانی اعلام کرد که حتی برای 1400 هم برنامه ندارد، برداشتم این است که در انتخابات 1400 هم شرکت نخواهد کرد.

 

*تاثیر شرکت نکردن لاریجانی در انتخابات مجلس پیش‌ رو در جریان اصولگرا را چگونه می‌بینید؟

 

قطعاً برای جریان اصولگرا حضور نیافتن آقای لاریجانی یک اتفاق منفی است. او یک چهره تاثیرگذار، جدی، باتجربه، سیاستمدار و از نظر من جزو معدود سیاستمداران درجه‌ اول در کشور است. به هر حال عدم حضور ایشان حتماً به ضرر فضای سیاسی کل کشور است، و منهای افراطی‌ها و تندروها که به هیچ‌ وجه علاقه ندارند افراد عاقل و معتدل در فضای سیاسی کشور حضور پیدا کنند این اتفاق باید کسی را خوشحال کند.

 

*صحبت لاریجانی در مورد برنامه نداشتن در انتخابات 1400 را فکر نکردن برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانید یا مشخصاً از تاکید بر عدم حضور است؟

 

اگر به ادبیات ایشان دقت کنید، در قم هم که بحث شرکت نکردن در انتخابات مجلس را مطرح کردند گفتند برای مجلس برنامه ندارم. این برنامه ندارم به نظرم تعبیری است که از آن عدم حضور برداشت می‌شود.

 

*همان‌طور که لاریجانی در نشست خبری با رسانه‌ها نیز اعلام کرد، برای مجلس دهم بزرگان قم درخواست کرده‌اند و او در انتخابات شرکت کرده است. ممکن است برای 1400 هم از او خواسته شود که در انتخابات شرکت کند؟

 

این احتمال را ضعیف می‌دانم برای انتخابات مجلس بعدی هم او موضوع عدم شرکت را نزد خواص مطرح کرده بود. ظاهراً حتی در جواب درخواست‌های صورت‌ گرفته هم توضیحاتی داده‌اند که یا افراد را متقاعد کرده‌اند یا با جدیت و قاطعیت گفته‌اند قصد حضور در نمایندگی مجلس را نداشته‌‌اند.

 

*پس معتقدید حتی با درخواست بزرگان هم در انتخابات 1400 شرکت نمی‌کند. دلیل شرکت نکردن چهره‌هایی مانند لاریجانی و برخی دیگر از افراد موجه سیاسی چیست؟

 

نمی‌دانم، تا 1400 ممکن است فضای سیاسی کشور تغییراتی کند. اما در حال حاضر نگرانی من برای فضای سیاسی کشور از این بابت است که فضا به سمت پا گرفتن کوتوله‌های سیاسی پیش می‌رود. در واقع این یک اتفاق بسیار منفی است که سیاست‌‌گذاری‌های کشور به دست جماعت کوتوله سیاسی بیفتد. اگر افراد عاقل و خردگرا از این فضا کنار بکشند، آن فضا خیلی زود گریبان جامعه را خواهد گرفت؛ از یک سو یک اتفاق کاملاً منفی است که جامعه را دچار رنجش اساسی می‌کند. از یک جهت هم شاید یک اتفاق مثبت باشد، آن هم اینکه شاخک های جامعه حساس خواهد شد که کشور دارد به سمت سقوط اخلاق سیاسی، سقوط دانش سیاسی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌رود و این آگاهی خود به خیزشی تبدیل می‌شود که افراد کوتوله سیاسی را کنار بگذارند.

 

*این فضا را نشأت‌گرفته از چه می‌بینید؟

 

در مقاطعی از تاریخ مشاهده می کنیم وقتی کوتوله ها قدرت می گیرند افراد شایسته کناره می گیرند چون جایی برای نفس کشیدن شان وجود ندارد.یک موضوع تاریخی بگویم. بعد از رحلت پیغمبر فضای سیاسی به قدری کوتوله شد که افرادی از جمله حضرت علی خانه‌نشین شدند. نمی‌خواهم برخی افراد سیاسی  امروز را با حضرت علی‌ (ع) مقایسه کنم، فقط در مقام تبیین تاریخی مطرح می‌کنم. حضرت علی (ع) چاره‌ای نداشت جز اینکه 25 سال سکوت کند، چون در آن فضای رشد کوتوله‌های سیاسی اصلاً جایی برای عرض اندام حضرت علی (ع) وجود نداشت. 25 سال گذشت تا مردم متوجه شدند که این فضا عذاب‌آور شده، از همین رو تصمیم گرفتند از آن فاصله بگیرند و به سراغ حضرت رفتند و ایشان را متقاعد کردند که قدرت را در دست بگیرد.فکر می‌کنم 40 سال بعد از پیروزی انقلاب ما به سمت  نوعی کوتولگی سیاسی می‌رویم. در چنین شرایطی افرادی که وزن و وجاهت سیاسی دارند مورد تخریب‌های شدید قرار می‌گیرند تا کنار بکشند. به دلیل اینکه چیزی به نام بزرگ، خردمند و کاربلد بودن در جامعه ارزش تلقی نمی‌شود، خود به خود خیلی از  آدم‌های بزرگ مجبور می‌شوند از فضای سیاسی و اجرایی کشور فاصله بگیرند.

 

*فکر می‌کنید چرا چنین فضایی بر کشور حاکم شده است؟

 

عاملی که به نظر من موجب سلطه این فضا شده میدان دادن به تندروهای کوتوله سیاسی توسط هر کس به هر دلیل و با هر شیوه‌‌ای است. این اتفاق از زمان آقای احمدی‌نژاد شروع شد و ادامه پیدا کرد و این جریان تندرو در هر 2 جناح سیاسی کشور  کوشیدند تا بتوانند فضا را در دست بگیرند و متاسفانه بخش‌هایی از حاکمیت هم با آنها همراهی کردند.

 

وقتی فضا دست کوتوله ها می افتد، ان دسته از افراد سیاسی که فکر می‌کنند از این رهگذر می‌توانند مدتی در قدرت بمانند توسط کوتوله ها تخریب خواهند شد. من اطمینان می‌دهم که تا چند وقت دیگر نوبت برخی دیگر از شخصیت‌های نسبتاً موجه سیاسی هم در جریان اصلاح‌طلب و به خصوص در جریان اصولگرا می‌رسد.

 

*به نظر شما آینده سیاسی علی لاریجانی با توجه به صحبت‌هایی که مطرح کردید چگونه رقم خواهد خورد؟
 

صحبت‌هایی که مطرح می‌کنم بر اساس اطلاعات نیست، بلکه تحلیل من این است. قبلاً هم بدون اینکه اطلاعاتی داشته باشم پیش‌بینی‌ام این بود که آقای لاریجانی در انتخابات شرکت نمی‌کند. بنابراین الان هم بر اساس تحلیل شخصی می‌گویم عقل و تدبیر حکم می‌کند آقای لاریجانی که زخم‌خورده کوتوله‌های سیاسی است به سمت ایجاد فضای اجتماعی مناسب برای تربیت و رشد شخصیت‌ها و چهره‌های موثر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... برود. البته اگر ایشان از فضای سیاسی نبُرد.

 

*ممکن است اتفاقی که برای ناطق‌نوری رخ داد و بعد از برخی مسائل از فضای سیاسی کشور کناره‌گیری کرد، با توجه به شرایط پیش‌آمده، برای علی لاریجانی هم رخ دهد؟

 

ایشان برای انجام این کار از آقای ناطق‌نوری جوان‌تر است. تصور من این است که آقای لاریجانی نباید زیاد از فضای سیاسی فاصله بگیرد و در واقع این تربیت چهره‌ها که گفتم آرزوی من است. به هر حال امیدوارم ایشان کناره‌گیری نکند./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر