کد خبر: 75375
A

حکیمی‌پور: درباره عدم پیوستن به FATF توضیح نمی‌دهند اما مردم باید تبعات آن را تحمل کنند/ برخی برای استعفای دولت روزشماری می‌کنند/ نمی‌خواهند در این دولت اتفاقات مثبت بیفتد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مدام دولت را می‌کوبند و می‌گویند این گرانی بر گردن توست، اما کسی نیست که بگوید آن‌هایی که در تعاملات بین‌المللی، سیاست تقابل را پیش کشیدند و مشی تعاملی دولت را به بن‌بست کشاندند نباید پاسخگو باشند؟ آیا آن‌ها نباید در مقابل این همه خسارت روحی و روانی و نسل بی‌آینده و بیکار جواب دهند؟

حکیمی‌پور:   درباره عدم پیوستن به FATF توضیح نمی‌دهند اما مردم باید تبعات آن را تحمل کنند/ برخی برای استعفای دولت روزشماری می‌کنند/ نمی‌خواهند در این دولت اتفاقات مثبت بیفتد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگویی  درباره به درازا کشیده شدن بررسی پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این امورات بحث هزینه فرصت مطرح است درنتیجه باید به تصمیمی واحد برسند و کار را از این دستگاه به آن دستگاه محول نکنند. خیلی وقت است که این موضوع در مجلس و مجمع تشخیص مطرح است. این مسائل را به خوبی برای مردم توضیح نمی‌دهند اما اما آثار و تبعات آن را مردم باید تحمل کنند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا مباحث کارشناسی از جمله FATF در کشور ما دچار سیاست‌زدگی می‌شود و برخی گروه‌ها برای اهداف خود بر نهادهای کشوری اعمال فشار می‌کنند، گفت: اشکال این است که در کشور ما سیاست شفاف نیست و عرصه قدرت و سیاست متاسفانه در ید گروه‌های ذی‌نفوذ است و این‌ها تابلو ندارند و پاسخگو نیستند اما کاملا تعیین‌کننده هستند. تبعات و آثار آن را به لحاظ اقتصادی و روانی باید مردم تحمل کنند اما این که چه کسی این کار را انجام می‌دهد معلوم نیست.

دبیرکل حزب اراده ملت تصریح کرد: دستگاه‌های حقوقی و قانونی در ظاهر وجود دارند اما کار عملا از دست‌شان خارج شده است. این گروه‌های ذی‌نفوذ و قدرت‌هایی که در مناسبات پنهان عمل می‌کنند کشور را به این سو و آن سو می‌کشانند و در نهایت هم معلوم نیست که چه کسی باید پاسخگو باشد. سیاست ایران شفاف نیست. مثل همه جای دنیا معلوم نیست که این چرخه قدرت به چه شکلی اتفاق می‌افتد و کسانی که قدرت در دست دارند باید پاسخگو باشند اما این‌ها هم معلوم نیستند.

وی با بیان اینکه این‌گونه مشکلات باید در کشور حل شود، اظهار داشت: بنده بارها گفته‌ام که تنها راه این است که احزاب و انتخابات با هم پیوند بخورند تا از این طریق مناسبات و چرخه قدرت شکل بگیرد. الان اینگونه نیست. الان پارلمان داریم و کارکرد واقعی آن معلوم نیست. حزب داریم و کارکرد واقعی آن معلوم نیست. بیش از صد سال است که دو درخت بی‌ثمر در کشور داریم. این‌ها وقتی با هم پیوند بخورند می‌توانند گره‌های ما را باز کنند. نهادهایی ذی‌نفوذ و غیر پاسخگو هستند که کارکردشان حرفه‌ای و حزبی است اما تابلو ندارند و پاسخگو نیستند و شفافیت در کارشان نیست.

حکیمی‌پور در پاسخ به این سوال که چرا پیوستن به FATF در زمان دولت قبل با انتقاد همراه نبود و در این دولت اینچنین در برابر آن مقاومت می‌شود، گفت: نمی‌خواهند در این دولت اتفاقات مثبت بیفتد. روزشماری می‌کنند که دولت زود و تا پیش از پایان مهلت قانونی‌اش کنار بکشد یا اینکه در مهلت قانونی خود نتواند کار مثبتی انجام دهد تا به مردم بگویند رای دادن شما فایده‌ای ندارد یعنی رای را بی‌اثر کنند که این کار متاسفانه آثار زیان‌بار بسیاری دارد.

وی افزود: سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌هایی که می‌شود مقابله با اراده و رای مردم است و فشار می‌آورند تا دولت هم بالاخره جایی کم آورد و استعفا دهد و میدان را خالی کند و بگویند دیدید گفتیم نمی‌تواند، یا بگویند دیدید نتوانست و کار را به زمین گذاشت و فرار کرد. این‌ها متاسفانه به مناسبات پنهان قدرت و سیاست در ایران برمی‌گردد که نمی‌دانم چه زمانی باید این مسائل روشن شود. راه حل آن پیوند تحزب و انتخابات است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به گران شدن قیمت بنزین گفت: مدام دولت را می‌کوبند و می‌گویند این گرانی بر گردن توست، اما کسی نیست که بگوید آن‌هایی که در تعاملات بین‌المللی، سیاست تقابل را پیش کشیدند و مشی تعاملی دولت را به بن‌بست کشاندند نباید پاسخگو باشند؟ آیا آن‌ها نباید در مقابل این همه خسارت روحی و روانی و نسل بی‌آینده و بیکار جواب دهند؟

حکیمی‌پور اظهار داشت: ما می‌گوییم در کشور باید اصل پاسخگویی وجود داشته باشد یعنی هرکس در برابر هر سیاستی که اعلام می‌کند و هر حرفی که می‌زند و برای مردم و کشور تبعاتی دارد به مردم جواب دهد و پاسخگو باشد. فقط که دولت پاسخگو نیست همه باید پاسخگو باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر