کد خبر: 75449
A
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی:

آبه شینزو به دنبال برقراری تعادل بین روابط «ژاپن و ایران و آمریکا»ست / ژاپن و فرانسه طی رقابت در سازمان ملل به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکا بودند

محمدجواد جمالی نوبندگانی ابعاد سفر روحانی به ژاپن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از گذشته ایران و ژاپن با یکدیگر روابط دوجانبه‌ای داشته‌اند. هرچند این روابط تحت تاثیر آمریکا بوده است ولی آقای آبه شینزو در این شرایط سعی دارد تعادلی بین روابط «ژاپن و ایران» با «ژاپن و آمریکا» برقرار کند.

آبه شینزو به دنبال برقراری تعادل بین روابط «ژاپن و ایران و آمریکا»ست / ژاپن و فرانسه طی رقابت در سازمان ملل به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکا بودند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سفر روحانی به ژاپن را از چند منظر قابل بررسی دانست و گفت: روابط ایران و ژاپن روابطی دوجانبه است. از قدیم ما روابط خوبی با یکدیگر داشته‌ایم و این روابط موضوع جدیدی نیست که قابل شائبه‌افکنی باشد.

 

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بعد دیگر دلایل این سفر پرداخت: اگرچه روابط جمهوری اسلامی ایران با ژاپن معمولاً تحت تاثیر آمریکایی‌ها بوده و هست، ولی به نظر می‌رسد، آقای آبه شینزو در این شرایط سعی دارد تعادلی بین روابط «ژاپن و ایران» و «ژاپن و آمریکا» برقرار کند.

 

نماینده مردم فسا در خانه ملت ادامه داد: ژاپن بیشترین نفت مورد نیازش را از تنگه هرمز تامین می‌کند و می‌خواهد شرایطی برقرار کند که نفت مورد نیازش در شرایط امن به دستش برسد. به همین دلیل روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران یکی از روش‌های مطمئن ژاپن برای عبور نفت از تنگه هرمز است و این امر برایش از اهمیت بالایی برخوردار است. بحث بعدی ارتباط نزدیک ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها با یکدیگر است.

 

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به رقابتی که بین ژاپنی‌ها و فرانسوی‌ها برای کاهش تنش بین جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا وجود داشت اشاره کرد و گفت: بین ژاپنی‌ها و فرانسوی‌ها در ساختمان سازمان ملل رقابتی جدی شکل گرفته بود تا بتوانند میانجی‌گری کنند و دیدگاه‌های ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک کنند.

 

سفر روحانی به ژاپن را مثبت تلقی می‌کنم

 

این نماینده مستقل مجلس دهم تاکید کرد: در سفر ترامپ به ژاپن، ژاپنی‌ها دنبال این مجوز از سوی ترامپ بودند تا بتوانند از طرف آمریکا بین آنها با ایران میانجی‌گری کنند. بنابراین در مجموع سفر اخیر آقای روحانی به ژاپن را مثبت ارزیابی می‌کنم و امیدوارم حاوی اثرات مثبتی باشد./اعتمادانلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر