کد خبر: 75760
A

حلقه‌ یاران مرد معجزه هزاره سوم، شانس حضور در بهارستان را دارند؟/ نماینده سابق مجلس: تمام وزیران دولت محمود احمدی نژاد افرادی پاک دست و کارآمدهستند

یاران دیروز احمدی نژاد، عزم رفتن به بهارستان را کرده اند، چهره هایی که مشخص نیست قرار است در قالب همراهی با اصولگرایان وارد پارلمان شوند یا پرچمدار تفکر احمدی نژاد در مجلس خواهند بود.

حلقه‌ یاران مرد معجزه هزاره سوم، شانس حضور در بهارستان را دارند؟/ نماینده سابق مجلس: تمام وزیران دولت محمود احمدی نژاد افرادی پاک دست و کارآمدهستند

به گزارش دیده بان ایران؛ اسامی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم را که مرور می‌کنیم، نام چهره‌هایی به چشم می‌خورد که سال‌های حضورشان در عرصه سیاسی، با اسم محمود احمدی‌نژاد گره خورده است. از نیکزاد وزیر مورد علاقه احمدی نژاد گرفته تا طریقت منفرد، عباسی، خلیلیان و ... 

قبل از آغاز ثبت‌نام کاندیداهای مجلس یازدهم، گمانه زنی‌هایی درباره برنامه ریزی طیف نزدیک به احمدی نژاد برای حضور در انتخابات مجلس شنیده می شد، همان روزها گفته می شد طیف بهاری برای دور زدن فیلتر شورای نگهبان ممکن است با چهره هایی سفید از حوزه های انتخابیه کوچک وارد گود رقابت شوند. در کنار این فرضیه که احتمال عملیاتی شدن آن بعید به نظر نمی رسید، بودند بسیاری از وزرا و مدیران میانی او که در ۷ روز ثبت نام کاندیداها شناسنامه به دست در ستادهای انتخاباتی حضور یافتند و نامشان را در لیست کاندیداها به ثبت رساندند تا شاید مسیرشان بعد از پاستور به بهارستان بخورد.

اما این چهره ها قرار است همراه با اصولگرایان و مشخصا پایداری ها وارد انتخابات شوند یا ممکن است پرچمدار تفکر احمدی نژادی در انتخابات باشند؟ آیا این چهره ها شانس عبور از فیلتر شورای نگهبان را خواهند داشت؟

فاطمه رهبر از نمایندگان مجلس هشتم در خصوص اینکه آیا مدیران و چهره‌های نزدیک به احمدی نژاد شانسی برای حضور در مجلس بعدی دارند، به خبرآنلاین گفت: تمام وزیران دولت نهم و دهم افرادی پاک دست و کارآمد هستند و شورای نگهبان آن‌ها را به جرم کار در دولت قبلی رد صلاحیت نمی‌کند مگر آنکه مسائل حاشیه‌ای داشته باشند که شامل همه افراد است.

محمد عباسی وزیر وزرش در دولت دهم، از جمله چهره‌های دولت احمدی‌نژاد است که ردای کاندیداتوری مجلس را به تن کرده است.او که وزیر استیضاح شده در دولت دوم احمدی نژاد بود، درباره احتمالات درخصوص ردصلاحیت چهره های نزدیک به دولت احمدی نژاد به خبرآنلاین می گوید: دولت آقای احمدی نژاد حزبی نبوده و از افراد مختلف تشکیل شده بود پیوستگی حزبی نداشتند. مردم به کارنامه ما آگاه هستند و بر اساس همین آگاهی نیز در انتخابات شرکت می کنند.

او حتی با تکه بر سابقه و تجارب مدیریتی خود، این پالس را به هم طیفان اصولگرای خود می دهد که یکی از مدعیان جایگاه ریاست مجلس است.

سید مهدی هاشمی، نماینده مجلس نهم، گرچه به عدم مقبولیت رئیس دولت بهار معترف است اما عملکرد آن دولت را بهتر از دولت روحانی دانسته و به خبرآنلاین می گوید: «قاعدتا افراد خودشان را در رده تایید صلاحیت دیده‌اند که برای ثبت‌نام آمده‌اند. ما در دوره‌های مختلف و از زمان بنی صدر تا به الان در منصب بوده‌ایم؛ البته شرایط زمانی و مکانی متفاوت‌تر است. آقای احمدی نژاد دیگر مقبولیت ندارد، اما دولت نهم و دهم بهتر از دولت فعلی عمل کرده است.»

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم نیز با بیان آنکه در انتخابات مجلس دهم تایید صلاحیت شده است، به خبرآنلاین گفت: «در دوره دهم به دلیل قرار نگرفتن در لیست ۳۰ نفر تهران از انتخابات انصراف دادم.»

وزرایی که می گویند دیگر با احمدی‌نژاد ارتباطی ندارند

وزرای احمدی نژاد اما گویی چندان مراودات نزدیک به رئیس سابقشان ندارند، گویی مواضع سال های اخیر مرد رفته از پاستور، چندان به مذاق آنها هم خوش نیامده و راهشان را جدا کرده‌اند.

خلیلیان یکی از همین افراد است. او آخرین دیدار خود را با احمدی نژاد مربوط به بهمن سال ۹۶ دانسته و با اعلام آنکه به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده است، می گوید: «با توجه به شرایط کشور، مردم انتظار دارند تا طیف‌های مختلف خودشان را در معرض انتخاب قرار بدهند و یک شور و امید در مردم ایجاد کنیم. جای کسی تنگ نمی‌شود و همه می‌توانند شرکت کنند. من نیز به صورت مستقل شرکت کردم اما ورودم به لیست تهران بستگی به پشت پرده لیست‌ها دارد.»

محمد عباسی هم دیدار با احمدی نژاد را مربوط به سال‌های دور دانست. او با اشاره به حضور مستقل خود در انتخابات، تاکید دارد: «با آقای احمدی‌نژاد به غیر از چندین سال پیش دیگر دیدار و هم صحبتی نداشتم. در حال حاضر با توجه به تجربه‌های ارزشمند خود در دولت نهم و دهم، به صورت مستقل شرکت کردم، اما من یک اصولگرا هستم. چه دوستان شورای ائتلاف و چه پایداری‌ها، اگر من را در لیست قرار بدهند، از آن حمایت می‌کنم. با توجه به تجاربی که در دو دوره وزارت داشته‌ام، آمادگی اداره مجلس را دارم.  »

وزرای احمدی نژاد با کدام طیف اصولگرا پیوند می خورند؟

اما حضور یاران سابق احمدی‌نژاد می تواند تبدیل به چالشی جدید برای اصولگرایان شود؟ آیا راهی به لیست اصولگرایان پیدا خواهند کرد؟ مهدی هاشمی در پاسخ به این سوال به خبرآنلاین می گوید:«در حال حاضر از سوی چند جبهه که طیف غالب آن‌ها جریان اصولگرایی هستند، دعوت شده‌ام. جمعیت جانبازان، جامعه مهندسین، جبهه مدافعین حریم انقلاب اسلامی به صورت رسمی و برخی دیگر هم به صورت غیررسمی دعوت کردند. البته برخی شخصیت‌های لشکری و کشوری هم هستند که درخواست کردند که کاندیدا شوم ولی نمی‌توانم اسامی آنها را نام ببرم. البته ما در دوره‌های گذشته به دلیل آنکه کار ما وجهه تخصصی و اجرایی داشته است، سعی کردیم تا آنچه را که صلاح مردم و کشور دربر داشته است را انجام بدهیم؛ گرایش سیاسی برای ما اصل نبوده است.»

سیدمحمد حسینی، سکاندار وزارت ارشاد دولت دهم که ردپای پررنگی در شورای ائتلاف دارد هم از گزینه هایی است که احتمال قرار گرفتن نامش در لیست این شورا وجود دارد. او معتقد است«تاکید شورای ائتلاف این است که در این دوره، موضوع سهمیه بندی مطرح نباشد و دیگر نوچه های خود را به لیست تحمیل نکنند.»

او می گوید«یک سبد گزینه متشکل از نیروهای زبده و ترکیبی از زنان، جوانان و روحانیون اصولگرا هستند که بعد از ثبت نام و تایید صلاحیت‌ها، پایگاه اجتماعی آنان بررسی شود و میزان تمایل مردم به این افراد را بسنجیم.»/خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر