کد خبر: 76105
A

تلاش شورای ائتلاف اصولگرایان به دنبال دور زدن جامعه روحانیت مبارز/ آیا لیست اصول گرایان منهای نامزدهای شاخص جامعه روحانیت مبارز خواهد بود؟

با وجود آنکه شورای ائتلاف بخاطر نقدهای طیف های مختلف اصولگرا در نهایت جایگاه داوری را به جامعه روحانیت مبارز داد اما گلایه های اخیر اعضای این تشکل روحانی حکایت از آن دارد که جایگاه تعریف شده مبهم بوده و احتمال دور زدن روحانیت اصولگرا از سوی شورای ائتلاف وجود دارد.

تلاش شورای ائتلاف اصولگرایان به دنبال دور زدن جامعه روحانیت مبارز/ آیا لیست اصول گرایان منهای نامزدهای شاخص جامعه روحانیت مبارز خواهد بود؟

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ جمع شدن نیروهای اصولگرا دور یک میز و رسیدن به «لیست واحد» دغدغه تکراری اردوگاه اصولگرایان شده است، خاصه این روزهای نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم که عزم خود را برای بازگشت حداکثری به پارلمان جزم کرده اند. 

شورای ائتلاف که این دوره خیمه خود را برای جمع کردن اصولگرایان برپا کرده اما هنوز نتوانسته به این دغدغه پایان بدهد، از یک سو حضور نیروهای اعتدالی جریان اصولگرا در این سازوکار نادیده گرفته شده و احتمال ارائه لیست مستقل از سوی آنها هر روز پررنگ تر از قبل می شود. از سوی دیگر جامعه روحانیت مبارز به عنوان تشکلی محوری و مهم در جریان اصولگرا اگرچه در نهایت به ائتلاف اضافه شد و قرار بود نقش ناظر و داور را در شورای ائتلاف ایفا کند اما گویا شفاف نبودن جایگاه نظارت و داوری این تشکل با گلایه هایی از سوی این تشکل روحانی همراه شده است.

سازوکاری که مبهم است و غیرشفاف

چند روز پیش بود که مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت در نشستی که برخی اعضای شورای ائتلاف چون حدادعادل هم حضور داشتند، با انتقاد تلویحی از مبهم بودن جایگاه داوری جامعه روحانیت در سازوکار انتخاباتی شورای ائتلاف، خطاب به اعضای این ائتلاف گفت؛ «ما در شورای ائتلاف نقش همراهی و هدایت داشتیم که قرار شد موضوع داوری جامعه روحانیت مطرح باشد، بر این اساس انتظار این بوده که مکانیسم داوری در شورای ائتلاف در صورت بروز اختلاف یا سوءبرداشت، روشن و صریح بیان شود.»

نکته‌ای که آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم بر آن اذعان داشت و تاکید کرد؛ «سرنوشت داوری جامعه روحانیت در سازوکار شورای ائتلاف و عملکرد آن، روشن و شفاف نیست. اگر بر فرض، اختلاف‌نظر در هر مرحله‌ای بروز کرد نقش و چگونگی داوری جامعه روحانیت نباید مبهم باشد، بنابراین نقش داوری را روشن و بدون تعارف و کلی‌گویی بیان کنید.»

دست رد روحانیت اصولگرا به جایگاه مشورتی

اما پشت پرده گلایه های جامعه روحانیت مبارز از مبهم بودن جایگاه داوری در سازوکار شورای ائتلاف، به کمی عقب تر و هنگامه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بازمی گردد. همان روزها که شورای ائتلافی های امروز ذیل عنوان جمنا گردهم جمع شدند تا کاندیداهای اصولگرای آن انتخابات را در سازوکاری که بنا به گفته های خودشان از پایین به بالا بود، انتخاب کنند. آن سازوکار گرچه درنهایت با شائبه هایی چون مهندسی شدن آراء و زدوبندهای پشت پرده در انتخاب کاندیداهای نهایی همراه بود اما یک اشکال اصلی دیگر نیز به آن وارد شد. در سازوکار جمنا برای روحانیت اصولگرا که همواره نقش محوری در تصمیم گیری های انتخاباتی اردوگاه راست داشتند تنها جایگاه مشورتی قائل شده بود نه فراتر از آن.

گرچه بزرگان روحانی اصولگرا به خاطر وحدت اصولگرایان در آن انتخابات لب فروبستند اما هنگامه انتخابات مجلس یازدهم که فرا رسید بدون تعارف تکلیف خود را با این طیف از اصولگرایان که تصمیم گرفته بودند علم شورای ائتلاف را بالا ببرند روشن کردند و تاکید کردند با نقش مشورتی حاضر به همراه شدن با این ائتلاف نیستند.

آنچنان که مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در چندین نوبت شرط همراه شدن این تشکل روحانی با شورای ائتلاف را تعریف جایگاهی فراتر از جایگاه مشورتی دانست و گفت؛ ««نقش مشورتی هم خوب است؛ اما کافی نیست. نقش اساسی نقش محوری است؛ به عبارت دیگر نقشی است که بتواند مجموعه متفرق و متشتت را جمع کند».

همصدایی تشکل های سنتی اصولگرا چون جبهه پیروان خط امام و رهبری و جبهه پیشرفت و عدالت با این نگاه جامعه روحانیت مبارز در نهایت شورای ائتلافی ها را مجبور به تن دادن به این خواسته روحانیت اصولگرا کرد و قرار بر آن شد که سه چهره جامعه روحانیت مبارز یعنی مصباحی مقدم، موسی پور و تقوی از جایگاه داوری و ناظر بر تحرکات انتخاباتی ائتلاف نظارت داشته باشند. 

اما انتقادات تلویحی مطرح شده از سوی دبیرکل و دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز حکایت از آن دارد که شورای ائتلاف برخلاف روند طی شده، بدش نمی آید بازهم مسیر دور زدن روحانیت اصولگرا را در پیش بگیرد و تصمیمات نهایی را بدون محوریت جامعه روحانیت دنبال کند. شاید از همین روست که اعضای جامعه روحانیت صریح و بی پرده خواستار شفاف شدن مکانیزم داوری شده اند.

مصباحی مقدم: از مکانیزم داوری شورای ائتلاف اطلاعی ندارم

حجت الاسلام مصباحی‌مقدم که یکی از سه چهره ای است که به نمایندگی از جامعه روحانیت در جلسات شورای ائتلاف حضور داشت، در گفتگویی می‌گوید که دیگر در شورای ائتلاف حضور ندارد و از مکانیزم‌های شورای ائتلاف برای داوری هم اطلاعی ندارد.

او می‌گوید: «چون خودم کاندیدای انتخابات مجلس شده‌ام، حضورم را به نحوی تعارض منافع می‌دانم. من اگر هم در شورای وحدت باشم و هم کاندیدا باشم، طبعا معنی‌اش این است که دنبال این هستم که خودم در لیست ائتلاف انتخاب بشوم و این به نظرم چنین جایگاهی اقتضا نمی‌کند که کسی خودش کاندیدا هم باشد.»

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم‌چنین درباره انتقادهای پورمحمدی و موحدی کرمانی از مبهم بودن نقش جامعه روحانیت هم می‌گوید: «چون اطلاعی در این باره ندارم نمی‌توانم اظهانظر کنم.»

اکرمی: ماشاءالله همه «أنا رجل» شده اند /داوری باید با جامعه روحانیت باشد

حجت الاسلام سید رضا اکرمی نیز از دیگر اعضای جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه «خیلی در جریان ریز جلسات شورای ائتلاف نیستم»، درباره اینکه جایگاه داوری جامعه روحانیت در شورای ائتلاف باید به چه شکلی باشد، به  خبرانلاینمی گوید؛ «من اشکال را در جایی دیگر می‌دانم، متأسفانه با اینکه در قانون، احزاب و تشکل را داریم، ولی جامعه ما خیلی به حزب و تشکل دل نمی‌دهد، بنابراین گرمی و گیرایی که از احزاب در طول سال انتظار داریم و می‌خواهیم که آنها فعال باشند و در مورد مسائل مختلف نظر بدهند، دولتی را ببرند و دولتی را بیاورند، در واقعیت اینگونه نیست و مشکل ما در این نقطه است.»

اکرمی ادامه می دهد«برای همین در ایام انتخابات یک موجی بلند می‌شود. ما باید آن اشکال را رفع کنیم. روحانیت در مورد اصل انتخابات اهتمام دارد و می‌گوییم که مردم از فرصت استفاده کنند و نظرشان را اعلام کنند، نکته بعدی این است که فرض کنید ۱۵ هزار نفر صلاحیت‌شان تایید شد، در این صورت باید از بین این افراد، انتخاب اصلح صورت بگیرد. این نکته مربوط به سراسر کشور است و ما تنها تهران را مطرح نمی‌کنیم، همه مردم در کشور باید افراد تواناتر که در شرایط سنگین تحریم می‌توانند گره‌گشا باشند را انتخاب کنند.»

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که «این افرادی بایسته و شایسته‌ای که شما می‌گویید چگونه باید انتخاب شوند؟ آیا شورای ائتلاف توانایی مشخص کردن این افراد را بدون نقش داشتن روحانیت اصولگرا، دارد؟» گفت:این هم عمدتا برای تهران است و برای کل کشور که خیلی بعید است بتوانیم کاری کنیم. من معتقدم روحانیت باید جنبه هدایت و حمایت را عهده‌دار شود و تا مادامی که تحزب قوی نداریم، باید این مشکل را برطرف کنیم. شهید بهشتی وقتی حزب تشکیل داد، نیرویابی و نیروسازی کرد، بنابراین در حادثه هفتم تیر شما دیدید که چقدر حقوقدان و دکتر شهید شدند، این افراد نیروهایی بودند که از طریق حزب شناخته شدند.

وی درخصوص اینکه چرا شورای ائتلاف نقش محوری و داوری جامعه روحانیت را نمی پذیرد، گفت:«ماشاءالله همه «انا رجل» می‌خوانند وقتی همه «انا رجل» بخوانند همین می‌شود. به نظرم فرصت داریم و همین الان هم نزدیک دو ماه باقی مانده است و باید بنشینیم و با هم مشورت کنیم و نظر بدهیم. بالاخره این لیست تهران ۳۰ نفر می‌خواهد نه ۳۰۰ نفر. باید از بین خانم‌ها و آقایان، جوان، میانسال و حتی کهنسال مجرب انتخاب کنند و خودشان را به مردم معرفی کنند و انشاءالله مردم به آنها رای می‌دهند.»

اکرمی در پاسخ به این سوال که فصل الخطاب در نهایت باید چه تشکل و نهادی باشد، هم گفت:«جامعه روحانیت همین را دنبال می‌کند و می‌گوید در گام اول، خودتان بروید افراد واجد شرایط را انتخاب و معرفی کنید و ما هم نظری بدهیم، اگر بینتان برای افراد شایسته و بایسته اختلافی پیش آمد، اجازه بدهید ما داوری کنیم.»

منبع:خبرانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر