کد خبر: 7614
A

مروری بر روزنامه های پنج شنبه یازدهم آذرماه

هرچند اکثر روزنامه ها امروز منتشر نشده است اما با این حال موضوع توافق نفتی اوپک و افزایش قیمت نفت و همچنین انتخابات 96 و استراتژی اصلاح طلبن و اصولگرایان برای این انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های پنج شنبه یازدهم آذرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، توافق نفتی روز گذشته در اوپک در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت.

 

 
 

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان«برجام نفتی ایران در وین» با اشاره به این موضوع که اوپکی‌ها بر سر فریز نفتی به توافق رسیدند نوشت:« یکصد و هفتاد و یکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور تعیین سیاست‌های تولید این سازمان روز چهارشنبه ٣۰ نوامبر (١۰ آذر) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار شد. این نشست پس از نشست الجزیره به منظور توافق بر سر طرح فریز نفتی که از ماه‌ها پیش محل بحث و مناقشه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بود، برگزار شد. تحلیلگران حوزه انرژی این نشست را یکی از حساس‌ترین نشست‌های اوپک تلقی می‌کنند. پیش از این نشست اعلام شد که هدف این است که منافع اقتصادی بر انگیزه‌های سیاسی غلبه کرده و نفع جمعی اعضای این سازمان حاصل شود. بر اساس آخرین اخبار کشور‌های حاضر در نشست دیروز وین در مورد طرح «فریز نفتی» به توافق رسیدند. بر اساس این، توافق عربستان تولید نفت خود را کاهش و ایران آن را تا حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد. این مساله به معنای پیروزی دیپلماسی نفتی ایران و احیای جایگاه کشور ما در زمینه تولید نفت است.»

محمود خاقانی نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان«رهبری ایران در توافق <برد - برد> اوپک» نوشت:« بدون تردید دیپلماسی انرژی ایران توانست اوپک را از یک شکست و از هم پاشیدگی جدی نجات دهد

و عربستان و متحدانش تسلیم منطق دیپلماسی انرژی ایران و سایر کشورهای عضو اوپک شدند و اوپک توانست یک تصمیم اقتصادی برای کاهش 2/1 میلیون بشکه در روز بگیرد. مهم‌ترین مطلبی که در این توافق به آن اشاره شده است موقعیت نوین ایران در بازار نفت و اقتصاد جهانی پس از توافق برجام است و با وجود انتظاری که عربستان و همراهان حامیان این کشور داشتند که با انتخاب آقای ترامپ توافق برجام در لبه پرتگاه از هم پاشیدگی قرار گیرد، نظریه‌های مطرح شده از جمله توسط رئیس سازمان سیا که درصورتی که ترامپ برجام راقبول نکند امریکا باید هزینه گزافی پرداخت نماید عربستان را متقاعد کرد که بپذیرد با تصمیم جدید اوپک، ایران سهم تولید فعلی‌اش را حفظ کند و محدودیتی هم برای افزایش ظرفیت تولید نداشته باشد. برخی معتقدند که توافق اوپک ممکن است غیراوپکی‌ها را هم به فکر بیندازد که با کاهش تولید تا حدودی قیمت نفت خام در بازار را در رقمی که سرمایه‌گذاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی مقرون به صرفه باشد حفظ کنند . این رقم را بین 50 تا 60 دلار در هربشکه تخمین زده‌اند.»

علت صعود قیمت نفت

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان«واکنش سیف به افزایش قیمت دلار» نوشت:« نگاهی به روند نرخ ارز در سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است.»

«روند تحولات بازار ارز در این سال‌ها نشان داده است که پس از سپری شدن تعطیلات سال نو میلادی و خروج تقاضای فصلی از بازار و همچنین تقویت عرضه ارز از سوی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی که معمولا در ماه‌های پایانی سال شدت می‌گیرد، نرخ ارز در سه ماهه چهارم از روندی نزولی برخوردار بوده است. به عنوان مثال در سال 1393، حداکثر نرخ دلار در همین ایام معادل 3595 تومان بود، حال آنکه نرخ دلار در پایان سال به 3399 تومان تقلیل یافت. به همین صورت در سال 1394، حداکثر نرخ دلار معادل 3737 تومان بود، حال آنکه در پایان سال به 3472 تومان کاهش پیدا کرد.»

«به هر حال، بانک مرکزی ضمن تاکید بر ناپایداری تحولات اخیر از تمامی تلاش خویش جهت مهار این نوسانات و هدایت نرخ ارز در مسیر اصولی و پایدار خود بهره خواهد جست.»»

مهدی تقوی اقتصاد دان نیز در یادداشتی در روزنامه ارمان با عنوان«چرا قیمت دلارسیر صعودی گرفته است؟» نوشت:« بعد از انتخابات سال ۹۲ و شعارهای دولت در عرصه تعاملات بین‌المللی، به یک‌باره قیمت دلار در ایران کاهش پیدا کرد تا آنجا که کاهش ارزش دلار ازسوی مقامات بانک مرکزی به مثابه یک تهدید جدی تلقی شد اما درطول سه سال اخیر ثبات قابل دفاعی دربازار اقتصادی ایران و به تبع آن دربازار ارز به وجود آمد و در طول این سال‌ها هیچ فعال اقتصادی انتظار افزایش نرخ ارز را نداشت. حتی بعد از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام به نظر‌می‌رسید علائم خوبی برای کاهش قیمت دلار در بازار به وجود آمده است. همچنین دلارهایی که از طرق مختلف ازسوی آمریکا به ایران منتقل شد مقدار قابل توجهی بود و به واسطه آن، دلارها امکان به ثبات رسیدن نرخ ارز در بازار به وسیله سیاست‌های پولی و مالی وجود داشت. ازسوی دیگر مطابق نظریه‌های اقتصادی زمانی که قرار است نرخ دلار کاهش یابد، سفته‌بازها در بازار به سوی فروش دلار تمایل پیدا می‌کنند. درنتیجه براساس این تئوری اقتصادی، باید قیمت ارز کاهش پیدا می‌کرد درحالی که شاهد افزایش قیمت دلار در بازار هستیم. شاید به نحوی افزایش قیمت ارز به صورت هدایت شده باشد. البته با توجه به تمایل دولت به ثبات در اقتصاد بعید است به این سمت حرکت کند. مگر اینکه تصمیم دیگری در دولت گرفته شود. همچنین تجربه افزایش جهشی قیمت ارز در دولت قبل نشان می‌دهد که با این افزایش قیمت‌کالاهای وارداتی بالا می‌رود و این افزایش ضرر سیاست‌های کاهش تورم در سه سال اخیر است. از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی نظریه‌های جدیدی درباره احتمالات افزایش قیمت دلار به تبع افزایش میزان نقدینگی ارائه می‌دهند که مشخص نیست این نظریه‌ها ازچه زمانی وارد علم اقتصاد شده است که هنوز به کتابت در نیامده! چنین نظریاتی باعث بی‌اعتباری علم اقتصاد می‌شود. دربازار ارز چند نظریه بیشتر وجود ندارد. «نظریه برابری قدرت خرید» یکی از این نظریه‌هاست. در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ تورم به حدود ۴۰ درصد دراقتصاد ایران رسید براساس این نظریه قیمت دلار در ایران افزایش یافت. اما اکنون با توجه به سیاست‌های دولت آقای روحانی که درجهت کاهش تورم است و تورم به زیر ده درصد رسیده و نرخ رشد اقتصادی نیز در شش ماه اول سال مثبت شده، دلار باید دربازار با کاهش قیمت روبه‌رو شود. درنتیجه در این‌جا این شبهه به وجود می‌آید که شاید این افزایش قیمت ارز با علم صورت می‌گیرد. »

منبع: تابناک

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر