کد خبر: 76216
A
نماینده نزدیک به جبهه پایداری مجلس:

هدف برگزاری جلسات نمایندگان با سعید جلیلی کمک به دولت است/ خود نمایندگان درخواست برگزاری جلسات با جلیلی را دادند/ محور همه مذاکرات با جلیلی اقتصادی است

یک نماینده اصولگرای مجلس گفت: جلسات به صورت مرتب و سازماندهی‌شده نیست، اما به پیشنهاد خودمان تشکیل می‌شود. اعلام کردیم برای این مشکلاتی که وجود دارد راهکارهای خوبی هم موجود است، بنابراین نیاز به همفکری داریم که سایر مراجع دارای راهکار و راهگشا با ما جلسه برگزار کنند. آقای جلیلی پذیرفت و محور همه مذاکرات ما هم اقتصادی است.

هدف برگزاری جلسات نمایندگان با سعید جلیلی کمک به دولت است/ خود نمایندگان درخواست برگزاری جلسات با جلیلی را دادند/ محور همه مذاکرات با جلیلی اقتصادی است

به گزارش دیده بان ایران؛ تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی عصر یکشنبه اول دی‌ماه با سعید جلیلی دیدار کردند. جلیلی از ابتدای آغاز به کار دولت دوازدهم به طور رسمی و جدی از پروژه دولت در سایه پرده برداشت و به صورت مرتب با تشکیل چند کارگروه به رصد عملکرد دولت و شرایط کشور پرداخت.

 

نمایندگان مجلس هم بخشی از این پروژه دولت در سایه هستند. اگرچه جلسات به صورت منظم برگزار نمی‌شود، اما تقریباً بعد از بروز هر بحرانی جمعی 15 تا 20 نفره از نمایندگان مجلس به دعوت دفتر سعید جلیلی جمع می‌شوند و در خصوص موضوعی خاص به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند.

 

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد که از چهره‌هایی است که در جلسات اخیر به صورت ثابت حضور داشته، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید می‌کند که هدف از تشکیل این جلسات کمک به دولت است. او البته محور همه جلسات را اقتصادی عنوان می‌کند و به دلیل نبود احزاب قوی عملکرد دولت در سایه را امری معمولی می‌داند. در ادامه جزئیات بیشتری را از برگزاری جلسه بودجه‌ای نمایندگان با سعید جلیلی که روز یکشنبه برگزار شده بخوانید:

 

جلسات با محور راه‌حل مشکلات اقتصادی برگزار می‌شود

 

*گویا شما و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس دهم عصر یکشنبه جلسه‌ای با سعید جلیلی داشتید. این جلسه حول چه محورهایی بود؟ آیا اولین بار است که جلسه برگزار می‌کنید؟

 

این اولین جلسه با آقای جلیلی نبود. تعدادی از نمایندگان مجلس با محور راه‌حل مشکلات اقتصادی اقدام به برگزاری این جلسات کردند. در این جلسه در مورد مسائل مربوط به بودجه و راهکارهایی که در بودجه می‌تواند وجود داشته باشد بحث شد.

 

جلسات به صورت مرتب و سازماندهی‌شده نیست

 

*از طرف جلیلی برای برگزاری جلسات دعوت شده بودید؟

 

جلسات به صورت مرتب و سازماندهی‌شده نیست، اما به پیشنهاد خودمان است. آقای جلیلی یک تیم جوان دانشگاهی و پژوهشی خیلی حرفه‌ای اطراف خود دارد، اعلام کردیم برای مشکلاتی که وجود دارد راهکارهای خوبی هم موجود است، بنابراین نیاز به همفکری داریم که سایر مراجع دارای راهکار و راهگشا هم در این جلسات حضور داشته باشند. ایشان هم پذیرفت. محور همه مذاکرات ما هم اقتصادی است.

 

از دل همین جلسه تصمیمات خوبی در عرصه بنزین گرفته شد

 

*چند جلسه تا به حال برگزار شده است؟

 

سه جلسه تا به حال با آقای جلیلی برگزار شده که به جز این جلسه آخر که در خصوص بودجه بود، جلسه قبل از آن حول محور سهمیه‌بندی بنزین تشکیل شد و بعد از اتفاق فتنه بنزینی به پا شد. سهمیه‌بندی بنزین، نوع درآمد، نوع سهمیه‌بندی، میزان هر سهمیه‌بندی و... که از دل آن یک طرح یک‌فوریتی بیرون آمد، در صحن علنی مجلس طرح شد و نمایندگان مجلس هم به آن رأی دادند. این طرح درباره ایجاد صندوقی است که همه پول‌های ناشی از گرانی بنزین وارد این صندوق شود و این صندوق نظارت کند، پاسخگو باشد و به صورت هفته‌ای به مردم گزارش دهد. اقدامات خوبی در عرصه بنزین در حال انجام است که از دل همین جلسه تصمیم‌گیری و جمع‌بندی شد.

 

جلسه‌‌ای که یکشنبه عصر یکم دی‌ماه برگزار شد درباره موضوع بودجه است که تصمیمات خوبی گرفته شد و امید داریم کمیسیون تلفیق و مجلس به این پیشنهادها عنایت کنند.

 

اگر دولت پای کار نیاید و استقبال نکند، فایده‌ای ندارد

 

*خروجی آن چه موضوعاتی بود؟

 

2 پیشنهاد ارائه شد؛ یکی برای رتبه‌بندی و اعتباربندی خانوار ایرانی که کارت اعتباری برای خانواده‌های ایرانی با سهم 5/10 میلیارد دلار بود، زیرا الان مشخص نیست که یارانه به چه کسانی پرداخت می‌شود. نظر ما این بود که این کارت یارانه مستقیم پرداخت شود و فقط هم مردم بتوانند کالاهای اساسی بخرند بدون اینکه بتوانند پول برداشت کنند. طرح یک‌فوریتی و چند پیشنهاد خوب از جمله در بحث دستمزدها مطرح شده است؛ البته بستگی دارد که رأی بیاورد یا نه.

 

اگر ذهنم یاری کند یک جلسه هم درباره پروژه‌های نیمه‌ساخته دولت بود که در آن هم تصمیمات خیلی خوبی گرفته شد، اما دولت به خصوص آقای نوبخت باید پای کار بیاید. حدود 70 هزار پروژه نیمه‌ساخته داریم و بالای 650 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی بودجه می‌شود. باید فکری به حال آن کرد، یک طرح خوب داده شده است، اما اگر دولت پای کار نیاید و استقبال نکند، فایده‌ای ندارد.

 

حاضریم راهکارهای همه گروه‌ها را بشنویم

 

*چرا با آقای جلیلی جلسه برگزار کردید؟ آیا چهره‌ها و فعالان سیاسی و اقتصادی دیگری وجود نداشتند؟


ما از همه افراد و گروه‌هایی که مدعی هستند در حل مسائل اقتصادی راهکار و راه‌حل دارند استقبال می‌کنیم. صرف‌ نظر از گرایش‌های سیاسی، هر کس از ما دعوت کند و تمایل نشان دهد حاضریم راهکار و راه‌حل‌های او را بشنویم.

 

دولت‌های در سایه همان احزاب هستند

 

*با کس دیگری هم جلسه داشتید یا فقط آقای جلیلی؟

 

کس دیگری اعلام نکرده که راهکار و راه‌حل دارد.

 

*آقای جلیلی خودش گفته بود راهکار دارم و با من جلسه بگذارید؟

 

بله، خودشان از قبل در رسانه‌ها اعلام کرده بودند که راهکار دارند و ما در رسانه‌ها دیدیم و استقبال کردیم و تقاضای جلسه دادیم.

 

*چون جلیلی خود را دولت سایه دولت فعالی معرفی کرده چنین برنامه‌هایی را برگزار می‌کند؟

 

این به مشکلات ساختاری کشور ما برمی‌گردد. چون ما در کشور حزب نداریم. اگر احزاب داشتیم دولت‌های در سایه همان احزاب هستند که اتفاقاً نقش خوبی هم می‌توانند داشته باشند.

 

*احزاب که وجود دارند، حالا جلیلی حزب ندارد؟

 

نه، ما مانند دیگر کشورهای دنیا احزاب قوی و استخوان‌دار و صاحب‌نظر نداریم؛ در دیگر کشورهای دنیا وقتی کسی مسئول می‌شود بقیه احزاب راهکارهای خود را پیشنهاد می‌دهند، حالا آن دولت می‌خواهد بپذیرد یا نه، این می‌شود دولت در سایه. دولت در سایه می‌آید راهکار و راه‌حل‌های خود را ارائه می‌دهد و می‌گوید بر اساس این مطالعات می‌توان این مشکل را از این طریق حل کرد. اما در کشور ما متاسفانه حزب‌های قوی که بتوان به آنها گفت حزب وجود ندارد، نه این حزب‌های صوری که مثلاً 150 حزب وجود دارد و هیچ به هیچ، فقط شب انتخابات هستند. حال آقای جلیلی برای اولین بار آمده مستند، بابرنامه، مشفقانه و دلسوزانه به کمک دولت، و پیشنهاد و راهکار ارائه می‌دهد. بعضی مواقع این جلسات تا 9 شب هم طول می‌کشد و همه با علاقه کار می‌کنند. نه کسی به کسی پول می‌دهد و نه کسی حضور و غیاب می‌کند. همه از روی علاقه است.

 

قرار است کمک دولت باشیم

 

*این تعداد نماینده‌هایی که در جلسات جلیلی شرکت می‌کنند انتقال‌دهنده نظرات دولت سایه به مجلس هستند؟

 

می‌توان این را هم گفت. بله ما قرار است کمک دولت باشیم.

 

یک بار دیگر بدتر از برجام در کاسه مردم نگذارند/ قرار نیست فقط یک گروه و موافقان FATF صحبت کنند

 

*نوع صحبت‌‌های جلیلی و انتقادات‌شان نسبت به دولت را چگونه می‌بینید؟ در همین جلسه اخیرتان جلیلی به بحث FATF هم اشاره کرده و انتقادات تندی متوجه دولت و شخص رئیس‌جمهور کرده است؟

 

نه، در این جلسات قرار است ما کمک‌حال دولت باشیم و به آن راهکار دهیم. بله درباره FATF هم بحث شد. بحث FATF هم موافق دارد و هم مخالف؛ مخالفان هم حق حرف زدن دارند قرار نیست فقط یک گروه و یک جناح و موافقان FATF صحبت کنند. همین که آقای روحانی برجام را بزک کرد و بلایی که آنجا به سرمان آمد برایمان کافی است، یک بار دیگر بدتر از برجام در کاسه مردم نگذارند. بالاخره مخالفان هم حق دارند که صحبت کنند.

 

دولت اراده‌ای برای استفاده از نظرات ندارد

 

*چه تعداد از نمایندگان حضور دارند؟
 

حدود 30 تا 40 نماینده، حالا کمتر و بیشتر، در جلسات شرکت می‌کنند.

 

*اصولگرایان مخالف دولت هستند؟

 

نمی‌توان گفت اصولگرا، مستقلین هم در میان نمایندگان حضور دارند.

 

*اما مخالفان سیاست‌های دولت؟

 

نه لزوماً مخالفان سیاست‌های دولت هم نیستند. هدف ما کمک به دولت است. اگر دولت عزم و اراده‌ای برای پیشبرد امور و استفاده از نظرات داشته باشد، می‌تواند از این نظرات بهره ببرد که البته من چنین رویکردی از دولت ندیده‌ام./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر