کد خبر: 76250
A

سید حمید روحانی کیست؟ / بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی یا محلی برای جعل روایت؟!

نام اصلی حمید روحانی ظاهرا سید صادق زیارتی یا سنگسری است اما در حال حاضر او را به نام سید حمید حسینی روحانی می‌شناسند. (برخی از نام مستعار رفیعی نیز برای او سخن گفته‌اند) او متولد سال ۱۳۲۱ در مهدی‌شهر سمنان است. پدرش میرزا احمد زیارتی بود که یکی از علمای قدیمی استان سمنان به حساب می‌آید. در سال ۱۳۵۳، وقتی سید حمید روحانی یا همان سید صادق زیارتی مقاله‌ای در تجلیل از یک جریان سیاسی فعال در دهه بیست و سی را آماده کرده بود، امام خمینی با ارسال نامه‌ای در مورد آن چنین نظر داد: «شرحی که مرقوم شده است بعضی اشکالات دارد. از آن جمله تمجید از آدمکشی‌ها که صحیح نیست در ماهنامه شما باشد و اصل قضیه این روزها مورد شک و اشکال است.» (صحیفه امام، جلد ۳، ص ۴۵)

سید حمید روحانی کیست؟ / بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی یا محلی برای جعل روایت؟!
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یغما فشخامی نوشت؛ نام اصلی حمید روحانی ظاهرا سید صادق زیارتی یا سنگسری است اما در حال حاضر او را به نام سید حمید حسینی روحانی می‌شناسند. (برخی از نام مستعار رفیعی نیز برای او سخن گفته‌اند) او متولد سال ۱۳۲۱ در مهدی‌شهر سمنان است. پدرش میرزا احمد زیارتی بود که یکی از علمای قدیمی استان سمنان به حساب می‌آید.

 

در سال ۱۳۵۳، وقتی سید حمید روحانی یا همان سید صادق زیارتی  مقاله‌ای  در تجلیل از یک جریان سیاسی فعال در دهه بیست و سی را آماده کرده بود، امام خمینی با ارسال نامه‌ای در مورد آن چنین نظر داد: «شرحی که مرقوم شده است بعضی اشکالات دارد. از آن جمله تمجید از آدمکشی‌ها که صحیح نیست در ماهنامه شما باشد و اصل قضیه این روزها مورد شک و اشکال است.» (صحیفه امام، جلد ۳، ص ۴۵)

 

 

یکی از نکات تاریک در کارنامه روحانی (صادق زیارتی) در دوران حضور در عراق، اختلاف افکنی بین امام موسی صدر و بیت امام خمینی (ره) بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۵ آذر ۱۳۹۲ و در مصاحبه با کارگردان سریال معمای شاه، گفته: «آقا موسی (صدر) و آقا مصطفی (خمینی) با هم اختلاف داشتند...عده‌ای مثل همین حمید روحانی هم بودند که دامن می‌زنند و خیلی شیطانی و تفرقه درست می‌کردند. نمی‌دانم هدفشان چه بود؟»

  صادق طباطبائی در جلد دوم  کتاب خاطرات خود (ص ۱۸۰ و ۱۸۱) چنین می نویسد :

«یک شب منزل آقای شیخ حسن کروبی بودم...آن شب آقای زیارتی (سید حمید روحانی) سخنان تندی علیه امام موسی صدر و سید محمد باقر صدر اظهار کرد. از جمله این که آقای موسی صدر عامل و جیره‌خوار امپریالیسم و صهیونیسم است و طوری هم حرکت کرده که هیچ ردپایی از خودش به جای نگذاشته است. دلیل اش هم این که ایشان مروّج آقای خویی است نه امام خمینی. آقای سید محمد باقر صدر هم که در اینجا (نجف) است همینطور...» طباطبایی که خواهرزاده امام موسی صدر بوده، به امام خمینی (ره) گلایه می‌کند که چرا شاگردان شما در مورد ایشان چنین سخن می‌گویند ...

پیروز انقلابی بدون یک روز زندان!

خیلی از انقلابیون، حمید روحانی را فاقد هرگونه سابقه مبارزاتی در سالهای پیش از انقلاب می‌دانند. هادی غفاری از مبارزین و زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در این زمینه می‌گوید: «در انقلاب اندازه نوک سوزن جان نکنده است، یک سیلی  نخورده، یک تو برای انقلاب نشنیده است.» (مصاحبه با سایت خبرآنلاین، ۳ تیر ۱۳۹۳)

 هشت سال بعد از جدایی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، روحانی «بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی» را در سال ۱۳۸۲ تاسیس می‌کند. این بنیاد در سال‌های ۹۴ تا ۹۶، حدودا یک میلیارد تومان بودجه مصوب بر مبنای کمک‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی داشته است.

تاریخ نویسی که بیشتر جعل تاریخ می کند

او در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸، ایده اعدام دسته جمعی معترضان را صادر کرد.شیوه تاریخ نویسی روحانی به نوعی بود که برخی از افراد مبرز در تاریخ نویسی از مقامات ارشد کشور برای رفع اتهامات موجود در آثار او کمک می‌خواستند. هاشمی رفسنجانی در خاطره روز ۱۸ خرداد سال ۱۳۶۵ نوشته: «آقای [سیدهادی] خسروشاهی (یکی از متخصصان حوزه تاریخ نهضت‌های اسلامی) آمد. به کیفیت دفن و محل دفن مرحوم [آیت‌الله سیدکاظم] شریعتمداری انتقاد داشت و می‌گفت ایشان را مظلوم جلوه می‌دهد. هم‌چنین نسبت به سختگیری در مورد آقایان قمی و سیدصادق روحانی و هم‌چنین در جهت رفع آثار نسبت‌های آقای حمید روحانی [زیارتی] درباره ایشان کمک خواست. (آقای حمید روحانی کتابی با عنوان «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» منتشر ساخت. او در این کتاب آیت‌الله شریعتمداری را به همکاری با رژیم پهلوی و مخالفت با انقلاب اسلامی و توطئه‌چینی علیه روحانیان مبارز متهم می‌نماید. این کتاب در آن سال‌ها به‌طور وسیع در سطح کشور پخش گردیده بود.)»

 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر