کد خبر: 76340
A

وقتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نمی داند ساز و کار FATF چیست؟!/ مظفر : احتمال تعلیق یا رد FATF در جلسه امروز #مجمع_تشخیص وجود دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی عجیب که نشان می دهد اعضای مجمع توانایی درک مباحث مربوط FATF ندارند مدعی شده اعضای مجمع برای پیوستن ایران به این سازوکار مالی شرط رفع تحریم های آمریکا را قرار داده است. 🔹 این در حالی است که آمریکا یک کشور مستقل است و FATF یک نهاد مالی بین المللی محسوب می شود. بنابراین یک نهاد مالی نمی تواند به آمریکا تکلیف کند که ایران را تحریم نکن 🔹این اظهارات اگر از سر جهل نباشد قطعا با هدف فریب به افکار عمومی انجام می شود و اگر این تصمیم اعضای مجمع باشد معنای مختصر و مفید آن بی سوادی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است 🗣مظفر گفته است : ممکن است در جلسه امروز مجمع، لوایح پیوستن به کنوانسیون‌های FATF تعلیق یا مشروط به رفع تحریم‌ها شود یا اصلاً رای نیاورد.

وقتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نمی داند ساز و کار FATF چیست؟!/ مظفر : احتمال تعلیق یا رد FATF در جلسه امروز #مجمع_تشخیص وجود دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی لوایح مرتبط با FATF در جلسه امروز (چهارشنبه) مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موافقان و مخالفان هر کدام استدلال‌های خودشان را دارند، امّا استدلال مخالفان نتوانسته اعضای مجمع را قانع کند.

وی تصریح کرد: باعث شگفتی است که موافقان پیوستن به FATF در حالی که هیچ مزایا و دستاوردی برای آن تصویر نمی‌کنند، اصرار بر تصویب لوایح مرتبط با FATF دارند.

مظفر، تجربه برجام را یادآورد شد و گفت: ما در برجام تمام تعهدات خود را عملی کردیم ولی نه آمریکا و نه اروپایی‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکردند و برجام هیچ دستاوردی برای ما به ارمغان نیاورده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید ساده‌اندیشی و خوش‌باوری گذشته را ادامه بدهیم، اظهار داشت: به‌همین خاطر مجمع تشخیص مصلحت نظام با دقت، لوایح مرتبط با FATF را بررسی کرد و تصمیم‌گیری درباره آن طول کشید.

مظفر به نامه‌های رئیس‌جمهور، معاون اوّل رئیس‌جمهور، وزرا و برخی نمایندگان مجلس به مقام معظّم رهبری برای پیوستن به FATF اشاره کرد و گفت: رهبر معظّم انقلاب همه این نامه‌ها را به مجمع ارجاع دادند و تاکید کردند که با دقّت تمام بررسی شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان به‌طور مفصل درباره پیوستن به FATF بحث کرده‌اند، تصریح کرد: علی‌رغم همه این بحث‌ها، هنوز نتوانسته‌اند یک دستاورد مثبت را برای پیوستن به FATF  تعریف کنند.

مظفر گفت: نهایت استدلال موافقان پیوستن به FATF این است که «احتمال می‌دهند» اگر نپیوندیم ممکن است وضع ما بدتر بشود. از این طرف هم استدلال می‌شود که اینطور نیست و اگر به FATF نپیوندیم مشکل خاصی پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: مخالفان پیوستن به FATF می‌گویند همچنان که در لیست خاکستری بوده‌ایم هستیم، ولی اگر به آن بپیوندیم، اقدام به خودتحریمی کرده‌ایم و روزنه‌های دور زدن تحریم را هم می‌بندیم و وضع کشور بهم می‌ریزد.

مظفر با بیان اینکه مخالفان نمی‌گویند می‌خواهیم برای کشور مشکل ایجاد کنیم، تصریح کرد: آنها می‌گویند اتفاقاً اگر به FATF  بپیوندیم برای کشور مشکل ایجاد می‌شود و مصالح ملّی ایجاب می‌کند که به FATF نپیوندیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم در جلسه امروز مجمع، چالش سختی درباره پیوستن به FATF شکل گیرد، اظهار داشت:  پالرمو قبلاً مورد بررسی قرار گرفت و رای نیاورد. CFT هم به‌طور غیر رسمی رای نیاورده است.

مظفر ادامه داد: به نظر می‌رسد ممکن است در جلسه امروز مجمع، پیوستن به FATF تعلیق شود یا پیوستن به آن، مشروط شود به شرط‌هایی از جمله رفع تحریم‌ها، که اگر عملی بشود و تحریم‌ها رفع شود ممکن است به FATF بپیوندیم.

وی تصریح کرد: این امکان هم وجود دارد که لوایح مرتبط با FATF اصلاً رای هم نیاورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حال حاضر، تعداد مخالفان پیوستن به FATF در مجمع تشخیص بیشتر است، خاطرنشان کرد: قبلاً شاید تعداد موافقان  بیشتر بود ولی گستاخی اروپایی‌ها و اینکه تحریم‌ها هر روز بیشتر می‌شود، باعث شده تا برخی موافقان هم از رای خود برگردند./فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر