کد خبر: 76421
A

فلاحت پیشه: کشته شدن پیمانکار آمریکایی مشکوک بود/ ایران به خاطر عراق همواره هزینه داده، اما عراقی‌ها هیچ‌وقت قدر ایران را ندانستند

فلاحت‌پیشه با انتقاد از بیانیه حشد الشعبی تاکید کرد: بیانیه حشد الشعبی عراق یک بیانیه غیرمنصفانه‌ای بود. در این بیانیه آمده بود ایران و آمریکا اختلافات‌شان را در خارج از عراق دنبال کنند. آنچه در عراق می‌گذرد مساله عراق است. ایران به خاطر مسائل عراق همواره هزینه داده است. در هر سیاستی به ویژه در قبال تحولات اخیر عراق باید منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اولویت داشته باشد. او با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه ایران گفت: ترامپ تهدیدهای لفظی را مطرح می‌کند که اقدام علیه حشد الشعبی را به‌ نوعی فرافکنی کند. اگر دولت عراق دولت قوی و مستقلی بود باید بلافاصله حمله آمریکا به حشد الشعبی را در سازمان ملل متحد به‌ عنوان شکایت مطرح می‌کرد، اما دولت عراق در این رابطه تعلل کرده است و ملت عراق از این موضوع به شدت ناراضی است.

فلاحت پیشه: کشته شدن پیمانکار آمریکایی مشکوک بود/ ایران به خاطر عراق همواره هزینه داده، اما عراقی‌ها هیچ‌وقت قدر ایران را ندانستند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو اعتمادآنلاین، با اشاره به حوادث اخیر در عراق گفت: چالش امروز آمریکا در عراق، مساله ایران نیست. ما نباید در دامی بیفتیم که دشمن‌های سنتی ایران برای ما طراحی کرده‌اند.

 

او ادامه داد: آنچه در عراق می‌گذرد مساله ایران نیست، هر چند که ایران در قبال آن موضع دارد. کشته شدن پیمانکار آمریکایی در عراق اقدام مشکوکی بود. از سوی دیگر اقدام آمریکایی‌ها علیه نیروهای حشد الشعبی یک اقدام محکوم است. در عین‌ حال همه اینها و حتی حمله به سفارت آمریکا در عراق مساله ایران نیست، اما آمریکایی‌ها سعی کردند نام ایران را در این اتفاقات مطرح کنند که نوعی فرافکنی بود.

 

تلاش ترامپ و پمپئو برای طرح موضوع ایران در حمله به سفارت آمریکا نوعی فرافکنی است

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه تلاش ترامپ و پمپئو برای طرح موضوع ایران در حمله به سفارت آمریکا نوعی فرافکنی است، تاکید کرد: حمله به سفارت آمریکا، مساله عراقی‌هاست که به شدت نگران حضور نظامی آمریکا در عراق هستند و این یعنی آمریکایی‌ها نمی‌خواهند عراق به سمت آرامش پیش برود. تلاش ترامپ و پمپئو برای طرح موضوع ایران در حمله به سفارت آمریکا نوعی فرافکنی است. هر چند که دولت عراق دولت پر چالشی است، اما باید این مسائل را دنبال کند و حتی وظیفه کنوانسیونی در قبال سفارت آمریکا را دولت عراق دارد.

 

فلاحت‌پیشه، گفت: آمریکایی‌ها به جای طرح اتهام علیه جمهوری اسلامی می‌توانند از ایران برای خروج از باتلاقی که در آن گیرکرده‌اند، درخواست کمک کنند. حتی بوش پسر که یکی از جنگ‌افروزترین روسای جمهور تاریخ آمریکا بود، بر اساس سازوکارهای سال 2001 و 2003 میلادی که تحت عنوان مکانیسم ژنو از آن یاد می‌شد، سعی می‌کرد که از حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران استفاده کند و بارها نقش پایمردی جمهوری اسلامی ایران باعث شد آمریکایی‌ها دچار تلفات جدی نشوند. اگر آمریکایی‌ها بازیگران منصفی بودند می‌دانستند که هیچ کشوری به اندازه ایران در مقابله با ترور و وحشت هزینه نکرده است.

 

آمریکایی‌ها به شدت از مانور مشترک بین ایران و دو قدرت رقیب آنها یعنی چین و روسیه ناراحت هستند

 

او ادامه داد: اشتباه ترامپ است که در شرایط کنونی به جای اینکه واقعیت قدرت ایران را به رسمیت بشناسد سعی می‌کند اتهاماتی را علیه ایران مطرح کند. دلیل دیگر ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا این است که به دلیل موضوع استیضاحش سعی در فرافکنی دارد. نکته دیگر اینکه آمریکایی‌ها به شدت از مانور مشترک بین ایران و دو قدرت رقیب آنها یعنی چین و روسیه ناراحت هستند، لذا سعی می‌کنند هر مساله‌ای را در قبال ایران تفسیر کرده و فضای منفی علیه ایران شکل دهند. در حال حاضر هم بحث تحریم‌های جدید را مطرح کردند.

 

منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا می‌کند تحولات داخل عراق به سمت آرامش حرکت کند

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش حشد الشعبی در مقابله با تروریست‌ها، گفت: نقش حشد الشعبی در مقابله با تروریست‌ها، نقش بی‌بدیل و در عین حال نقش قابل احترامی است. در طول تاریخ نقش فداکاران حشد الشعبی همیشه اثبات‌شده و مورد احترام ماست. اما واقعیتی که وجود دارد این است که منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا می‌کند تحولات داخل عراق به سمت آرامش حرکت کند و عراق به آرامش و ثبات نسبی برسد.

 

ایران به خاطر مسائل عراق همواره هزینه داده، اما متأسفانه برخی از عراقی‌ها هیچ‌وقت قدر ایران را ندانستند

 

فلاحت‌پیشه با انتقاد از بیانیه حشد الشعبی تاکید کرد: بیانیه حشد الشعبی عراق یک بیانیه غیرمنصفانه‌ای بود. در این بیانیه آمده بود ایران و آمریکا اختلافات‌شان را در خارج از عراق دنبال کنند. آنچه در عراق می‌گذرد مساله عراق است. ایران به خاطر مسائل عراق همواره هزینه داده است. در هر سیاستی به ویژه در قبال تحولات اخیر عراق باید منافع ملی جمهوری اسلامی ایران اولویت داشته باشد.

 

او با اشاره به تهدیدهای ترامپ علیه ایران گفت: ترامپ تهدیدهای لفظی را مطرح می‌کند که اقدام علیه حشد الشعبی را به‌ نوعی فرافکنی کند. اگر دولت عراق دولت قوی و مستقلی بود باید بلافاصله حمله آمریکا به حشد الشعبی را در سازمان ملل متحد به‌ عنوان شکایت مطرح می‌کرد، اما دولت عراق در این رابطه تعلل کرده است و ملت عراق از این موضوع به شدت ناراضی است.

 

صلاح دولت آمریکا هم در تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی ایران است

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: ترامپ سعی می‌کند به دلیل اطلاعات ناقصی که از جایگاه ایران در عراق به ایشان داده‌اند، موضوع را به نوع دیگری نشان دهد، اما رئیس‌جمهور آمریکا باید در خصوص حمله به حشد الشعبی پاسخگو باشد. ترامپ می‌داند وارد شدن به فاز نظامی با جمهوری اسلامی ایران اشتباه است. حتی صلاح دولت آمریکا هم در تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی ایران است.

 

نیروهای نظامی ایران بالاترین سطح آماده‌باش برای مقابله با هرگونه حماقت آمریکایی‌ها را در دستور کارشان قرار داده‌اند

 

فلاحت‌پیشه بابیان اینکه ایران آمادگی مقابله با حماقت آمریکایی‌ها را دارد، گفت: این واقعیت وجود دارد که نیروهای نظامی ایران بالاترین سطح آماده‌باش برای مقابله با هر گونه حماقت آمریکایی‌ها را در دستور کارشان قرار داده‌اند. این آماده‌باش تنها تدافعی نیست و وارد کردن اقدام متقابل پشیمان‌کننده بخشی از سیاست ایران است. به همین دلیل بود که بعد از تهدیدهای لفظی ترامپ، پمپئو موضوع تحریم‌های اقتصادی شدیدتر را مطرح کرد تا دوباره ادبیات حاکم در مناسبات آمریکا با ایران از حالت تهدید خارج شود و وارد فضای تحریم شود.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر