کد خبر: 76589
A
سخنگوی وزارت امور خارجه:

به هیچ عنوان طرح میانجیگری از سوی عمان مطرح نشده است/ از وزیر خارجه روسیه برای حضور در ایران دعوت شده است

در رابطه با پیام ارسالی ایالات متحده توسط سفارت سوئیس گفت: به این علت که نامه توسط سفارت سوئیس منتشر نشده از بیان جزئیات معذورم. تنها می‌توانم بگویم نامه از طرف وزیر امور خارجه آمریکا و کاملا خلاف عرف و اصول دیپلماتیک بوده و ما هم بعدازظهر همان روز جوابشان را دادیم.

به هیچ عنوان طرح میانجیگری از سوی عمان مطرح نشده است/ از وزیر خارجه روسیه برای حضور در ایران دعوت شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدعباس موسوی در نشست امروز خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار مبارزه با تروریسم و اسوه ملت‌ها در مبارزه با تکفیر گفت: سردار سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم بود هرچند رسانه‌های بیگانه درصدد نشان دادن چهره دیگری هستند. از دولت و ملت عراق بابت تشییع باشکوه پیکر سردار سلیمانی تشکر می‌کنم و شهادت ابومهدی مهندس را تسلیت عرض می‌کنم. انتصاب سردار قاآنی را نیز تبریک گفته و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و وزارت خارجه همچون گذشته با ایشان هم بیشترین ارتباط را خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعد از این واقعه غم‌انگیز وزارت خارجه اقدامات سیاسی و بین‌المللی خود را آغاز کرد و این اقدامات ادامه خواهد داشت و دیروز و امروز آقای ظریف تماس‌های متعددی در این رابطه با همتایان خود داشتند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را به آنها اعلام کردند که اقدامی جنایت‌آمیز و خبط بزرگ ایالات متحده بوده است.

موسوی افزود: پیش از این نیز وزیر امور خارجه سفرهایی به روسیه و چین داشتند و مقام‌هایی به تهران سفر کردند. همچنین روز سه‌شنبه مجمع گفت‌وگوهایی تهران برگزار خواهد شد که با تکیه بر طرح صلح هرمز خواهد بود و ان‌شاءالله شاهد گفت‌وگوهایی سازنده و خوبی خواهیم داشت.

مذاکره زیر سایه تهدید را نمی‌پذیریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص موضع برخی سیاسیون مبنی بر گفت‌وگو با آمریکا گفت: قطعا جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت همچنین که بیش از این نشان دادیم و البته چنین سوالاتی را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌دانم.

وی در خصوص اقدامات حقوقی ایران درباره ترور سردار سلیمانی گفت: ما موظف هستیم مراتب اعتراض خود را به گوش سازمان‌های بین‌المللی برسانیم و رساندیم. آقای ظریف با دبیرکل سازمان ملل صحبت کردند و دفتر نمایندگی ما در سازمان ملل نامه‌هایی را به دبیرکل و شورای امنیت تقدیم کرده است.

موسوی در رابطه با پیام ارسالی ایالات متحده توسط سفارت سوئیس گفت: به این علت که نامه توسط سفارت سوئیس منتشر نشده از بیان جزئیات معذورم. تنها می‌توانم بگویم نامه از طرف وزیر امور خارجه آمریکا و کاملا خلاف عرف و اصول دیپلماتیک بوده و ما هم بعدازظهر همان روز جوابشان را دادیم.

خویشتنداری حدی دارد

موسوی در واکنش به توئیت تهدید آمیز رئیس جمهور آمریکا برای هدف قرار دادن اماکن فرهنگی ایران گفت: موضع رسمی را وزیر امور خارجه کشورمان ساعتی پیش در توئیتر مطرح کردند و البته متاسف هستم که رئیس‌جمهور کشوری چنین موضعی را گرفته و بدیهیات اصول بین‌المللی را اینچنین به سخره می‌گیرد. ما به ایشان توصیه می‌کنیم دست از این لفاظی‌ها و تهدیدها بردارد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح‌های مطرح شده از سوی مقام‌های خارجی و طرح‌های میانجیگری گفت: سفر وزیر امور خارجه قطر از چند روز پیش طراحی شده بود که ما این دیدار را لغو نکردیم. محور گفت‌وگو با ایشان و محور همه گفت‌وگوهای تلفنی تشریح شرایط منطقه‌ای پس از این اتفاق ناگواری بوده و آقای ظریف تاکید کردند که یک مقام عالی نظامی ایران در خاک عراق هدف قرار گرفته و این اقدام علیرغم خدشه وارد کردن به حاکمیت عراق اقدامی حماقت‌گونه بوده و بر عواقب این اقدام هم تاکید کرده‌اند. طبیعتاً طرف‌های مقابل هم خواستار خویشتنداری شدند و پاسخ‌ ما هم این بود که خویشتنداری حدی دارد.

به هیچ عنوان طرح میانجیگری از سوی عمان مطرح نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اینکه آیا امکان دارد توئیت‌های تهدیدآمیز دو طرف منجر به جنگ شود، گفت:  این مسأله قابل پیش‌بینی نیست و البته ایران هم به دنبال جنگ نیست اما برای هر شرایطی آمادگی داریم. ملت ما هم در طول سال‌ها نشان داده که ملتی دست بسته نیست و تصمیم را هم البته قوه عاقله نظام اتخاذ خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص خبر عدم پذیرش طرح میانجی‌گری عمان از سوی ایران گفت: به هیچ عنوان طرح میانجیگری از سوی عمان مطرح نشده و هیأتی نیز از همان در این رابطه به کشورمان سفر نکرده است و آخرین دیدار وزیر امور خارجه با عمانی‌ها مربوط به آخرین سفر ایشان به مسقط است.

پیش‌شرط ما پابرجا است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا در پیشنهاد آمریکایی‌ها آمده بود که در صورت عدم پاسخگویی ایران به ترور سپهبد سلیمانی بخشی از تحریم‌ها برداشته خواهد شد، گفت: من این مسأله را تایید نمی‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌شرط ایران برای مذاکره با آمریکا همان برداشته شدن تحریم‌ها است، گفت: پیش‌شرط ما پابرجا است البته پس از آنکه حساب خود را در خصوص سردار سلیمانی با آنها صاف کردیم.

برای نیروهای امنیتی ما مسجل است که ترور سردار سلیمانی از چه مبدایی رخ داده است

موسوی در خصوص عدم پایبندی اروپا به اصول و حقوق بین‌المللی گفت: اقدام غیر قانونی دولت آمریکا این بار قطعا اظهرمن الشمس است و برای هیچکس ابهامی نمانده که دولت ایالات متحده همه اصول را زیر را می‌گذارد و بهانه‌ای برای آنها که به لفظ این مسائل را محکوم می‌کنند باقی نمانده. از برخی کشورها توقعی وجود ندارد اما لازم است سایر کشورها به خودشان بیایند و با این نقض اصول مقابله کنند.

وی همچنین در خصوص رویکرد چین و روسیه در قبال این ترور گفت: قبل از این اقدام ناگوار آقای ظریف سفری به روسیه و چین داشتند و بعد از آن بود که رزمایش سه کشور برگزار شد. مواضع پکن و مسکو خیلی خوب بود و ما سپاسگزار هستیم و هماهنگی خوبی هم در این رابطه صورت گرفته است.

موسوی در رابطه با خبر اعلام شده مبنی بر بلند شدن پهپاد آمریکایی از قطر برای هدف قرار دادن خودروی سردار سلیمانی گفت: این مسأله مطرح نشده است؛ البته می‌توان حدس زد که این اخبار جعلی از کجا نشأت می‌گیرد. برای نیروهای امنیتی ما مسجل است که این اقدام از چه مبدایی رخ داده است. نکته مهم برای ما این است که عامل این اقدام آمریکایی‌ها هستند.

همسایگان ما به خودشان بیایند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه تا این لحظه ویزای ظریف برای سفر به نیویورک صادر نشده، گفت: از آنجایی که ایالات متحده تعهداتی دارد موظف هستند که تمهیداتی را انجام دهند که البته از این دولت خبیث هر اقدامی امکان‌پذیر است. وزیر امورخارجه توسط رئیس دوره‌ای شورای امنیت دعوت شده‌اند و به هر صورت اگر ویزا صادر شود، فرصت خوبی است که آقای ظریف یکجانبه‌گرایی و اقدامات ایالات متحده را تبیین کنند.

وی همچنین در رابطه با خبر احتمالی تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی گفت: ملت و دولت عراق قدرتمند هستند و اگر چنین تصمیمی بگیرند، قطعا می‌توانند آن را اجرا کنند. آمریکایی‌ها مهمانان ناخوانده‌ای هستند که با این اقدام اخیر هم نشان دادند هیچ احترامی برای حاکمیت کشور عراق قائل نیستند و ما امیدواریم با این تصمیم پایان حضور نیروهای آمریکایی از غرب آسیا آغاز شود. امیدواریم تحولات اخیر منجر شود که همسایگان ما به خودشان بیایند و بدانند هیچ کشوری خارج از منطقه دوست و غمخوار آنها نخواهد بود.

امشب جلسه مهمی در خصوص گام پنجم برگزار خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روایت‌های مختلف از چگونگی نحوه ترور شهید سلیمانی و همراهانشان افزود: برای ما در این مرحله این موضوعات فرعی است ولی آنچه برای ما مهم است و روی آن تاکید می‌کنیم، اقدامی است که آمریکا مرتکب شده و باید مسئولیت همه عواقبش را بپذیرد. این بحث‌ها توسط نیروهای نظامی و امنیتی بررسی خواهد شد ولی اصل جنایت آمریکا را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد.

موسوی در خصوص برنامه ایران در گام پنجم افزود: تصمیماتی برای گام پنجم آماده شده بود، ولی با توجه به تحولاتی که پیش آمد امشب جلسه مهمی در خصوص گام پنجم برگزار خواهد شد که فکر میکنم شرایط جدید تصمیمات قبلی را تحت شعاع قرار می دهد و تصمیمی که امشب گرفته خواهد شد مشخص میکند که اقدام ما چگونه خواهد بود.

اروپایی‌ها واقعیت‌ها را نادیده نگیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش برخی کشورهای اروپایی به ترور شهید سلیمانی اظهار داشت: مواضع اتخاذ شده از سوی کشورهای اروپایی در موضوع ترور شهید سلیمانی خوب و سازنده نبود و بیشتر یک نوع فرافکنی آشکار و فرار رو به جلو به حساب می‌آمد. آنها می‌دانند که فداکاری‌های امثال سردار سلیمانی موجبات شکست تروریسم و امن کردن شهرهای آنها را فراهم کرد. اروپایی‌ها هنوز خاطرشان هست که تروریست‌ها چگونه شهرهای آنها را ناامن می‌کردند.

موسوی بیان کرد: بنابراین آنها خودشان می‌دانند که برای خوشایند آمریکایی‌ها حرف‌های غیرواقعی را مطرح می‌کنند‌. ما حمایت اروپایی‌ها از گروهکی تروریستی که دستش به خون هزاران ایرانی آلوده است را فراموش نمی‌کنیم. امیدواریم اروپایی‌ها واقعیت‌ها را نادیده نگیرند و برای دلخوشی آمریکایی‌ها موضع گیری نکنند.

تاریخی برای سفر لاوروف نهایی نشده است

وی همچنین درباره تاثیر ترور سردار سلیمانی در همکاری ایران و روسیه در سوریه گفت: نقش برجسته سردار سلیمانی در منطقه و هماهنگی میان ایران، ترکیه و روسیه، نقش بارز و بی‌بدیلی بود اما با تعیین جانشین سردار سلیمانی، ما احساس نمی‌کنیم خلأیی در این زمینه رخ دهد و همان سیاست‌ها پیگیری می‌شود. با درایت و شجاعتی که از سردار قاآنی سراغ داریم، می‌دانیم این مسئولیت مهم در سوریه را پیش خواهند برد و ان‌شاالله مشکلی پیش نمی‌آید.

 

این دیپلمات درباره سفر لاوروف به ایران اظهار داشت: درباره سفر لاوروف به ایران، ایشان دعوت هستند ولی تاریخی نهایی نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر