کد خبر: 76674
A
سیدعباس عراقچی:

تا زمانی که بخواهیم امنیت را برون‌سپاری کنیم، تنش در منطقه باقی می‌ماند/ «طرح صلح هرمز» در راستای ایجاد گفت‌وگوی منطقه‌ای ارائه شده است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: تا زمانی که ما در مورد امنیت خود به دیگران وابسته باشیم و بخواهیم امنیت را برون‌سپاری کنیم، تنش در منطقه باقی می‌ماند؛ اگر کشورهای منطقه خودشان با همکاری هم اقدام به ایجاد امنیت در منطقه نکنند امنیت پایداری به وجود نمی‌آید. امنیت خلیج فارس در دست ما است و ما باید با همکاری یکدیگر این امنیت را ایجاد کنیم.

تا زمانی که بخواهیم امنیت را برون‌سپاری کنیم، تنش در منطقه باقی می‌ماند/ «طرح صلح هرمز» در راستای ایجاد گفت‌وگوی منطقه‌ای ارائه شده است

به گزارش دیده بان ایران، سیدعباس عراقچی در نشست «مجمع گفت‌وگوی تهران» ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش و همچنین محکوم کردن اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها گفت: تاکنون طرح‌های مختلفی در مورد ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس مطرح شده ولی ما در این زمینه تاکنون نتوانسته‌ایم به نتیجه مناسبی دست پیدا کنیم؛ ما هنوز در منطقه خلیج فارس یک ساختار امنیتی مشخص نداریم. 

وی ادامه داد: دلیل عدم تحقق این موضوع به سه دلیل باز می‌گردد؛ دلیل اول حضور بازیگران فرامنطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای در این منطقه است؛ آنها در ظاهر با عنوان ایجاد صلح و ثبات در منطقه به خلیج فارس آمده‌اند ولی در عمل به دنبال اهداف استراتژیک خود هستند و حضور خود در منطقه را به دلایل و بهانه‌های واهی توجیه می‌کنند؛ تا زمانی که نیروهای خارجی فرامنطقه‌ای، در منطقه حضور داشته باشند امکان ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه وجود نخواهد داشت. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: ما در حال حاضر ساختار سیاسی جامعی در منطقه خلیج فارس نداریم که تمام بازیگران این منطقه را پوشش دهد؛ سازمان همکاری خلیج فارس، سازمان جامعی نیست و ایران در این ساختار حضور ندارد که بتوانیم در منطقه یک ساختار جامع داشته باشیم و در نتیجه نمی‌توانیم به ترتیبات امنیتی مشخص دست پیدا کنیم. 

وی ادامه داد: تا زمانی که ما در مورد امنیت خود به دیگران وابسته باشیم و بخواهیم امنیت را برون‌سپاری کنیم، تنش در منطقه باقی می‌ماند؛ اگر کشورهای منطقه خودشان با همکاری هم اقدام به ایجاد امنیت در منطقه نکنند امنیت پایداری به وجود نمی‌آید. امنیت خلیج فارس در دست ما است و ما باید با همکاری یکدیگر این امنیت را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد:  امنیت خلیج فارس قابل تفکیک نیست؛ یا همه امنیت دارند و یا هیچ کس امنیت ندارد؛ این امنیت یک امنیت جمعی است. 

عراقچی گفت: ایران در راستای ایجاد گفت‌وگوی منطقه‌ای و همکاری کشورهای منطقه و در جهت تحقق صلح و ثبات پایدار طرح صلح هرمز را ارائه کرده که این طرح چند مشخصه خاص دارد؛ این طرح از جنجال‌هایی که در مورد نامگذاری‌ها وجود دارد اجتناب می‌کند و از آن طرف طرح جامع و همه‌گیری است که تمام کشورهای منطقه را شامل می‌شود. مجمع هرمز می‌تواند چارچوبی باشد که در قالب آن کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند و در مورد امنیت خلیج فارس تصمیم‌گیری کنند. 

وی ادامه داد: جامعه طرح صلح هرمز را کشورهای حوزه خلیج فارس شکل می‌دهند و در آینده دیگر کشورهای موثر و درگیر در منطقه می‌توانند به این جامعه بپیوندند؛ البته شرط آن این است که همه کشورهای عضو با این موضوع موافق باشند. در این طرح بر عدم مداخله نیروهای خارجی در امور منطقه، حل صلح‌آمیز اختلافات، احترام به مرزها، رعایت حسن همجواری، آزادی حمل و نقل و... تاکید شده است و ما باور داریم که منطقه خلیج فارس در شرایط حساس و خطیری قرار دارد و با تهدیدات آنی مواجه هستیم و این مسائل این ضرورت را ایجاد می‌کند که همکاری‌ها را ادامه دهیم و گفت‌وگوهای جدی منطقه‌ای داشته باشیم.

ادامه دارد... 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر