کد خبر: 76955
A

چرا هواپیما در هوا منفجر نشد؟/ روایت سردار حاجی زاده

فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید اپراتور پدافند هوایی تنها ۱۰ ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف گیری می‌شود.

چرا هواپیما در هوا منفجر نشد؟/ روایت سردار حاجی زاده

به گزارش دیده بان ایران؛ سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات سقوط هواپیمای اوکراینی در اثر بروز خطای انسانی، با بیان اینکه در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، گفت: سامانه پدافندی ساعت ۱۲ شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهرا سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دلیل سامانه های جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها ۱۰ ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف گیری می شود.

سردار حاجی زاده تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم اعلام کردند که این موضوع اصابت موشک نیست و تحت بررسی است؛ اولا آنها بر اساس دانسته‌های خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. اعلام می کنم که آنها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت کشوری همه درست عمل کرده اند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و چون از نیروهای تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.

وی گفت: عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر می‌شود می گفتند این هواپیما منهدم نشده است، این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاه برد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: بنده زمانی که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولین اطلاع دادم این موضوع را به من گفتند هدفی را زده ایم اما تقارن آن با این موضوع من را به شک انداخت.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم اما در بین راه به مسئولین اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و احتمال بالا می دهم که هواپیمای خودی را زده‌ایم. زمانی که به تهران رسیدم دیدم که ستادکل نیروهای مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملا قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاعرسانی کنیم.

وی تاکید کرد: تاخیر در اطلاع‌رسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستادکل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر