کد خبر: 77245
A
صالحی امیری:

مهاجرت ورزشکاران ایران سیاسی نیست/ ما ورزشکار ممنوع الخروج و ورود نداریم!

رییس کمیته ملی المپیک گفت: در جلساتی که با مسوولان ارشد IOC داشتیم در مورد جودو صحبت کردیم و گفتیم سناریو از پیش تعیین شده بوده و گفتیم اسناد و دلایل محکمی داریم.

مهاجرت ورزشکاران ایران سیاسی نیست/  ما ورزشکار ممنوع الخروج و ورود نداریم!

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست خبری رضا صالحی امیری، ظهر چهارشنبه در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد. در ابتدای نشست صالحی امیری بیان کرد: قطعا باور داریم رکن چهارم ورزش قهرمانی رسانه است و بدون رسانه نمی‌توانیم صدای خود را به ملت و جامعه رسانه برسانیم. براساس برنامه‌ریزی از چند ماه قبل به جمع‌بندی رسیدیم همراه وزیر ورزش دیداری با مسوولان IOC داشته باشیم.

 

مواضع خود در مورد جودو به باخ گفتیم

 

او ادامه داد: جلساتی با مسوولان ارشد IOC داشتیم و عمده بحث ما در مورد المپیک 2020 بود و در مورد موانع و مشکلات صحبت کردیم از جمله بحث انتقال پول. موضع IOC از ورزش ایران حمایتی بود.  توماس باخ اعلام کرد انتظار داریم ایران با قدرت در المپیک 2020 بدرخشد. البته ابهاماتی در مورد جودو داشتند که صحبت کردیم و گفتیم سناریو از پیش تعیین شده بوده و گفتیم اسناد و دلایل محکمی داریم. مدارک را برای CAS ارسال کردیم و در آینده نزدیک به پرونده دو جانبه‌ای در دادگاه عالی ورزش رسیدگی می‌شود. ما مواضع خود را کامل در مورد جودو به باخ اعلام کردیم و گفتیم این تعلیق غیراخلاقی و غیرحقوقی و واجد وجاهت حقوقی است. باخ هم گفت منتظر نتیجه CAS می‌ماند و براساس آن اعلام موضع می‌کند.

 

مهاجرت ورزشکاران ایران با رویکرد سیاسی نبوده است

 

صالحی امیری درباره‌ی مهاجرت ورزشکاران گفت: نکته بعدی بحث گسترش همکاری در خصوص موزه و تاریخ شفاهی بود که قول دادند حمایت می‌کنند. در خصوص مهاجرت ورزشکاران صحبت‌هایی شد. ما نباید مانع مهاجرت شویم بلکه باید شرایطی را فرهادم کنیم ورزشکار در داخل و خارج از کشور احساس آرامش کنند. وزیر هم گفت هیچ یک از ورزشکاران مهاجرت کرده محدودیتی برای ورود به ایران ندارند. ما ورزشکار ممنوع الخروج و ورود نداریم. اعتقاد داریم در بستر زمان همه چیز مشخص می‌شود. مهاجرت را پدیده منفی نمی‌دانم اما باید عوامل کششی را افزایش دهیم. شخصا مهاجرت را منفی نمی‌دانم. هر سال‌ انسان‌های زیادی از ایران مهاجرت می‌کنند و حالا چند نفر از آن‌ها ورزشکار هستند و نباید با بزرگ‌نمایی، رویکرد منفی، تخربیی و سیاسی داشته باشیم. معتقدیم هیچ کدام از ورزشکاران ایران با رویکرد سیاسی نرفتند. باید شرایط را برای حضور مجدد آن‌ها فراهم کنیم. در نشست با مدیران ارشد CAS اعلام کردیم هیچ کدام از ورزشکاران ایرانی که مهاجرت کردند محدودیتی برای بازگشت ندارند. من معتقدم قهر مقطعی است و معتقدم همه به خانه پدری خودشان بر می‌گردند و پشیمان می‌شوند.

 

حضور همزمان من و وزیر ورزش تک صدایی ورزش را به IOC منتقل کرد

 

صالحی امیری در مورد دیگر مسائل مطرح شده در سفر به سوییس تاکید کرد: دیداری با رییس فدراسیون جهانی تکواندو هم داشتیم که سومین دیدار سال جاری ما با او بود. او قول سفر به ایران و برگزاری چند رویداد را به ایران داد. بحث ویزا به ورزشکاران هم مطرح شد. با لالوویچ صحبت کردیم و او حمایت همه جانبه خود را از کشتی اعلام کرد. ما گزارشی از شرایط ایران ارائه کردیم. کشتی از امیدهای ما در 2020 هست و حمایت مالی و معنوی را خواهیم داشت.

 

او ادامه داد: با رییس فدراسیون جهانی شمشیربازی و هاکی نیز دیدار داشتیم. ما در مجموع نیازمند دیپلماسی ورزش هستیم. عده‌ای تلاش دارند فضا را آلوده کنند اما ما باید در ثبات فضا را حفظ کنیم. تمامی فدراسیون‌ها در شرایط آمادگی برای بازی‌های 2020 به سر می‌برند. اگر حاشیه وارد فضای ورزش قهرمانی نشود در المپیک درخشش خوبی خواهیم داشت. نکته مهم این بود که با حضور وزیر ورزش صدای واحد را از ایران منتقل کردیم. هدف ما اعلام تک صدایی از ایران بود مبنی بر این که ساختارهای مختلف باعث اختلاف نخواهد شد. ما از کمیته بین‌المللی المپیک تقاضای کمک مالی و تجهیزات داشتیم. ما سهم ناچیزی از کمک‌های 500 میلیون دلاری IOC داریم. همه باید به بهبود دیپلماسی ورزش کمک کنند که هدف آگاه‌سازی، شفاف‌سازی و اقناع‌سازی است. ما برای کاهش تهدید و افزایش فرصت نیازمند رونق دیپماسی ورزش هستیم. در این سفر خواستیم ابهامات را برای IOC شفاف کنیم و آن‌ها را نسبت به مسائلی که در ایران وجود دارد آگاه کنیم.

 

با استعفا اعضای کمیسیون ورزشکاران مخالفت کردم

 

صالحی امیری در مورد وضعیت نابسمان کمیسیون ورزشکاران و اختلاف‌ها در آن بیان کرد: کمیسیون ورزشکاران یکی از کمیسیون‌های خوب،  مورد حمایت و جدی ما است. اما در یک سال گذشته فعالیت‌های کمیسیون کند و کم‌رنگ شد و تقاضا کردم کمیسیون فعال شود. در این میان در دو مرحله 3 و  7 نفر از اعضا استعفا کردند. آیین‌نامه کمیسیون هم ابهاماتی داشت و مشخص نیست جلسات با چند نفر از اعضا رسمیت پیدا می‌کند. مکاتبه‌ای را هفته گذشته با IOC داشتیم و چهار پیشنهاد داشتیم که اصلاح روشی است. یکی از پیشنهادات این بود با نصف به علاوه یک رسمیت پیدا کند و هر گاه 9 ماه تشکیل جلسه نداد تعلیق موقت داده شود تا انتخابات جدید برگزار شود. با استعفا اعضا مخالفت کردم و در هفته‌های آتی رییس جدید انتخاب می‌شود. منتظر پاسخ IOC هم هستم و سپس جلسه‌ای تشکیل می‌دهم. همه اعضا حقوق  برابر دارند و همه برای ما عزیز هستند.

 

انتخاب سعید معروف برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC سه دلیل داشت

 

او در مورد برنامه کمیته ملی المپیک برای نماینده ایران در انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC نیز گفت:  آیین‌نامه دارد و خیلی در اختیار ما نیست. علت انتخاب معروف این بود که در رشته تیمی حضور دارد و رشته‌های تیمی ظرفیت رای بالایی دارند. معروف با زبان انگلیسی آشنایی دارد هم‌چنین چهره شناخته شده‌ای است. ما برنامه‌ای را برای مکاتبه با کمیته‌های ملی المپیک کشورها و فدراسیون‌های جهانی داریم و تلاش خود را می‌کنیم و امیدواریم نماینده ایران در کمیسیون ورزشکاران IOC رای بیاورد.

 

رییس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که در مورد کاندیداتوری کارمندان وزارت ورزش در فدراسیون‌ها چه نظری دارد؟ گفت: نظری ندارم چون به وفاقی که دنبال آن هستم لطمه می‌زنم و در این مورد ورود نمی‌کنم.

 

او در مورد کنترل دوپینگ ورزشکاران اعزامی به المپیک گفت: هر اتفاقی در مورد دوپینگ در المپیک 2020 می‌تواند برای ایران دردسرساز باشد. از این رو ستاد دوپینگ فعال شده و جلساتی را هم برگزار کرده است تا پیگیر کنترل دوپینگ ورزشکاران باشند.

 

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که استخدام ورزشکاران در وزارت ورزش به این معنی است باید پشت میزو صندلی باشند، تاکید کرد: سیاستی که وزیر داشته در راستای تشویق برای حضور در المپیک 2020 است اما الزاما به معنی قرار گرفتن پشت میز و صندلی نیست و ورزشکاران در هر محیطی می‌توانند مامور شوند.

 

او در مورد وضعیت نفراتی که در هیات اجرایی حضور دارند اما رییس فدراسیون نیستند نیز گفت: آن افراد طبق اساس‌نامه تا پایان دوره می‌توانند فعالیت کنند و اساس‌نامه شفاف در این مورد گفته است اما پس از پایان دوره دیگر نمی‌توانند کاندیدا شوند.

 

صالحی امیری در مورد تعیین پرچمدار کاروان بیان کرد: در مورد پرچمدار هم هنوز تصمیم‌گیری نشده است./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر